Panik! Datorn vägrar starta, nån som har några tips?

Medlem
Panik! Datorn vägrar starta, nån som har några tips?

Tjena! Har en snart 2 år gammal HP Pavilion Desktop PC som jag skaffade som hem-pc via jobbet. Slängde in ett Nvidia 8600GTS för nån månad sedan och den har rockat fram tills nu.

Stängde av datorn som vanligt och nästa dag jag skulle dra igång The Witcher så ger den inte ifrån sig ett pip.

En grön diod på strömpaketet visar att det kommer in ström men den går inte starta.

Kopplade loss alla sladdar och flyttade ut den i köket för att öppna chassit och kolla lite.

Då startade den en gång till men sedan inte ett liv trots aggressiva skakningar av maskinen så man kan ju misstänka ett glapp nånstans. Tur jag lyckades hålla mig från att sparka den fan.

Hur felsöker man ett sådan problem? Hem-PC avtalet med hämtservice gäller fram till april men det hade varit skönt att kunna fixa det själv.

Hårddiskarna är fulla med t.ex bilder jag tagit under 2 års tid och alla låtar jag gjort och skicka iväg det känns inte hundra. Om inte annat vill jag kunna sparka igång den en gång till för att kunna göra en backup, att man aldrig lär sig!

Hoppas någon har nåt tips för spelabstinensen börjar bli påtaglig!

Ha det bra och gott nytt år / Mikey

Medlem

Låter ju som ett glapp iomed att den startarde när du tagit lös kablarna och satt tillbaka dom igen.
Pröva det en gång till och se om den startar igen.
Sen kan man ju fundera om själva startknappen är glapp???


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Det på diskarna går ju alltid att föra över till en annan burk.

Brukar vara glapp i till exempel den stora kontakten som sitter i moderkortet. Kan ju även vara i PSU. I övrigt bör du nog starta den med så lite delar i som möjligt och även med ett minneskort i taget testat i samtliga slots. Helt död dator brukar ju vara CPU, RAM, MB, PSU i nämnd ordning. Startade den en gång kan det med all sannolikhet vara glapp, men det händer ju att någon hårdvara ställer till det så kör minimalt antal komponenter och prova.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

fyller datorn 2 år i februari? då har vi nog samma hemPC som dig.
för cirka ett halvår sen dog nätagget, kan va det som hänt dig. bara att ringa supporten. datorn hämtades och lagades, tog cirka en vecka.

Medlem

Vår dator slutade också mystsigt att starta, skickade iväg den. När vi fick tillbaka de stog det att dom hade bytt "stömförsörjning".
Där var det också så att lampan bak lyste och visade att den fick ström. Så du borde nog ringa supporten och kanske skicka iväg den.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Tack för sympatin och alla svar. Datorn är inlämnad på auktoriserad verkstad och de verkade ganska 100 på att det var nätaggregatet.

Satt dock i telefonkö i sammanlagt 3,5 timmar för att komma fram, ganska störigt men snubben som svarade var så j-a trevlig att jag smälte och glömde min frustration ganska snabbt.

Såklart man inte ska skälla på en sådan trevlig supportduder men om hans chef inte kan fatta att man behöver anställa folk om det är 3,5 timmars telefonkö borde de två byta jobb! Visst?

Keep on gaming!

1
Skriv svar