4 pin Atx eller eps 8 pin??

Medlem
4 pin Atx eller eps 8 pin??

Enligt moderkortet jag köpt kan jag sätta antingen 4 pins atx 12 v eller eps 8 pins tför 12v.

Beror det på vilken cpu jag ska ha vilken jag ska sätta eller kan jag sätta vilken som helst?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Har för mig att 4-pin ska sitta i oavsett. Om det nu inte är någon äldre historia du ska köra.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem
Skrivet av unix:

Har för mig att 4-pin ska sitta i oavsett. Om det nu inte är någon äldre historia du ska köra.

Nyare moderkort har ersatt den gamla 4-pinskontakten med 8-pins EPS-kontakten (mitt nya Abit IP35-E som fortfarande ligger i sin låda har tex bara en 8-pins kontakt).
Dock så ska det gå att använda den äldre 4-pins kontakten i det uttaget, men vill man vara helt säker att processorn får tillräckligt med ström så bör en 8-pins kontakt användas som jag förstått det.
Borde inte vara värre än att datorn blir instabil om bara 4-pins kontakten används och det inte räcker till.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av unix:

Har för mig att 4-pin ska sitta i oavsett. Om det nu inte är någon äldre historia du ska köra.

Nyare moderkort har ersatt den gamla 4-pinskontakten med 8-pins EPS-kontakten (mitt nya Abit IP35-E som fortfarande ligger i sin låda har tex bara en 8-pins kontakt).
Dock så ska det gå att använda den äldre 4-pins kontakten i det uttaget, men vill man vara helt säker att processorn får tillräckligt med ström så bör en 8-pins kontakt användas som jag förstått det.
Borde inte vara värre än att datorn blir instabil om bara 4-pins kontakten används och det inte räcker till.

Ok!
Mitt nya nättagg har bägge kontakterna och på moderkortet kan man köra antingen vanliga 4 pins eller nya så jag väljer nya:) Det satt ett litet lock över dom 4 extra hålen i atx kontakten och när jag läste manualen stod det att man kunde ta bort den om man ville köra med 8 pins men inte vad skillnaden är men det är nog bara en bättre ström lösning då


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

1
Skriv svar