Vilket kort är bäst egentligen?

Inaktiv
Vilket kort är bäst egentligen?

Hej,

Jag är själv inte så kunnig i ämnet så därför vill jag ställa en öppen fråga angående val av grafikkort. Jag undrar om varför man skulle välja det ena eller det andra av de två följande korten, jag har ca 2000-2500 kronor att spendera och funderar på dessa två eftersom det vad jag förstår inte skiljer något nämnvärt i pris heller:

GeForce 8800GT 512Mb eller Radeon HD 3870 512Mb. Men vilket kort ska man välja? Är dessa kort så snarlika att det inte spelar någon roll vilket kort jag väljer eller kommer jag att ångra mitt val sen om jag skulle välja 8800 framför 3870 eller tvärtom? Eller bör jag ha is i magen och vänta lite tills 2008 för att se vad som händer på grafikkortsfronten och se vilka mellankortsvarianter som dyker upp på marknaden? Någon som kan upplysa mig lite i ämnet?


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

Medlem

Skulle valt Geforce 8800GT 512Mb. Enligt de tester jag kikat på piskar det Radeon HD 3870 512Mb även om Radeon kortet har högre klockhastigheter. Skillnaden mellan GTX och GT är även marginell så det är ett bra, billigt och prisvärt kort i mitt tycke. Doch har jag inte ett eget men sneglat på det.

nj
Medlem

Geforce 8800GT är väl det som är snäppet vassare av de två, dock så har jag för mig att nVIDIA nu den 11 december ska introducera sin nya version av Geforce 8800GTS som bygger på G92-kärnan (samma som 8800GT dvs), frågan är bara vad priset det landar på, högre än 8800GT lär det iaf bli.

Dock så kommer det nog inte direkt dyka upp något nytt kort i 2000-2500krs prisklassen så snart eftersom både Geforce 8800GT och Radeon HD3870 är nya på marknaden, nästa kort som iaf nVIDIA släpper kommer antagligen vara high end som kommer kosta därefter, AMD/ATI vet jag har sin RV635-krets på gång, men den bör vara prestandamässigt långsammare än RV670 som HD3850/3870 använder.

Sedan så har det varit lite prat om att AMD möjligen kommer prissänka HD3800-serien i december, så även om det inte är prestandamässigt bäst så kan det bli riktigt prisvärt om det nu blir någon sänkning dvs.

Inaktiv

Tack både Qrush och nj för ert så informationsrika och utvecklande svar. Då tror jag nog att jag väntar lite grann för att se vad den nya versionen av GTS kommer att landa på i pris och jämföra den prestandamässigt med GT modellen.

Samtidigt som jag är nyfiken på att se vilket monster som döljer sig i nVidias 9000-serie som kommer lanseras i februari nästa år. Eller var det bara lösa rykten kanske?
Om det är ett sant så lär det ju ändå bli ett kort som landar på rätt många kilo över 2000 kronor.

Fråga: Varför bygger man nya GTS-kort med samma kärna som GT-modellen? Varför i så fall inte bara producera nya GT-kort om efterfrågan är så extremt hög som den verkar vara?


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

nj
Medlem
Skrivet av Bioshock:

Tack både Qrush och nj för ert så informationsrika och utvecklande svar. Då tror jag nog att jag väntar lite grann för att se vad den nya versionen av GTS kommer att landa på i pris och jämföra den prestandamässigt med GT modellen.

Samtidigt som jag är nyfiken på att se vilket monster som döljer sig i nVidias 9000-serie som kommer lanseras i februari nästa år. Eller var det bara lösa rykten kanske?
Om det är ett sant så lär det ju ändå bli ett kort som landar på rätt många kilo över 2000 kronor.

Fråga: Varför bygger man nya GTS-kort med samma kärna som GT-modellen? Varför i så fall inte bara producera nya GT-kort om efterfrågan är så extremt hög som den verkar vara?

Det kommande kortet från nVIDIA lär bli en ersättare för de nuvarande 8800GTX/Ultra-korten så priset lär ligga därefter. Är nog allt annat än otroligt att de lanserar ett nytt kort kring februari med iom Geforce 8800 ändå funnits på marknaden i över ett års tid nu.

Anledningen till bristen på 8800GT-kort sitter inte i att nVIDIA producerar för lite kretsar, utan i att en av deras underleverantörer har problem med att få fram en strömkomponent till korten.
Att 8800GTS uppdateras med den nya G92-kärnan innebär även att priset rent teoretiskt kan gå ner på GTS-varianten eftersom kretsen dels är billigare att tillverka jämfört med den äldre G80-kärnan (eftersom den har lägre tillverkningsprocess så får man ut fler kretsar per wafer) samt då även att mängden minne minskas till 512MB (från 640MB, 320MB-varianten ska försvinna helt som jag förstått det iom 8800GT har tagit dess plats).

Inaktiv

Så den snara framtiden bjuder oss altså på ett GTS- och GT kort, båda konstruerad med likadan kärna och lika minneskapacitet? För jag antar att det kommer att produceras fler GT kort även om GTS-modellen uppdateras och bantas ned lite prismässigt....eller?

Skulle jag då tjäna på att ta 2st 8800GT-kort och köra dom SLI-kopplade gentemot att köpa ett 8800GTX som dessutom är dyrare än 2st av GT-modellen? Har hört mig för lite och en del säger att två SLI-kopplade presterar faktiskt sämre än ett bättre singelkort för samma pengar. Men vad är då vitsen med SLI/Crossfire?

Förlåt mig min okunnighet och dumma frågor men frågar man inte får man inget heller veta heter det ju!!


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

Medlem

De prestanda tester jag sett med nya 8800 GTS (Dock inte optimerade drivrutiner) så prestera inte GTS mkt bättre än 8800 GT, inte heller hårdvara skilljer sig så mkt.
http://www.tweaktown.com/articles/1234/1/page_1_introduction/...

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
Sen har nVidia stor birst på G92 processorna iom rushen på 8800 GT. Så jag tro att nVidia kommer prioritera G92 processorerna till 8800 GTS. De kommer därmed antagligen bli enklare att få tag på. Priset hamnar nog en bit under 3000, och kan närma sig 8800 GT (som gått upp i pris pga hög efterfrågan få varor).

Ja skulle nog väntat på 8800 GTS iaf, se lite riktiga tester. (För du får troligen ändå inte tag i 8800GT nu iaf)

Det som lanseras (spekuleras) februari bli antagligen High-end modeler, prisklar 4-5 000. För det har varit lite tomt på high-end fronten de senaste året. Mid-range korten ska då inte komma förrens i mitten av 2008.

1
Skriv svar