Medlem
Ram Minne -Frågor

Hej jag undrar om jag kan ha 4GB i mitt operativsystem: XP Professional?

Har det något med 32-bit och 64-bit att göra?
Hur vet man om man har 32 och 64?

Har skickat efter en dator som har 1GB DDR2 ram...hade då tänk köpa ett paket med 2GB till.

Tack för svar!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Jag tror inte operativsystemet har så mycket att göra med hur mkt RAM du kan ha. Och SJÄLVKLART kan du ha 4GB RAM i burken.
Men, jag vet faktiskt inte själv hur man tar reda på om man har 32-bit eller 64/86-bit etc. (Det vill jag gärna veta)


signatur

Min mecha über burk: Athlon 2000+ 1,7 Ghz,
512 mb RAM, Nvidia GeForce 7600 GS, ~300GB HDD

Medlem

Du kan ha upp till 4Gb RAM i XP 32 utan problem

Inaktiv

Minnesaddresseringen i 32-bitars operativsystem räcker till 4 GB, men då räknas även grafikkortets minne in, och (osäker på detta) kanske även processorcachen, så andelen tillgängligt RAM kan vara mindre än 4 GB även om dina RAM-stickor blir sammanlagt 4 GB.

Det var ett tag sedan jag körde med WinXP64/testade Vista64 RC2, så ta detta med en nypa salt: Om du kollar Kontrollpanelen -> System så har jag för mig att det står om det är 64-bitars (dock inget speciellt vid 32-bitars). Bootskärmen är också annorlunda och det skapas en Program Files(x86)-mapp bredvid Program Files i 64-bitarsversionerna av OS:en.

Hursomhelst, vet du inte med dig att du har 64-bitars-OS har du antagligen 32-bitars.

1
Skriv svar