Nätverksrelatede frågor (spelserver)

Medlem
Nätverksrelatede frågor (spelserver)

Gång efter annan upplever vi lite lagg på vår gamla spelserver (spec, se nedan), så vi funderar på uppgradera "gamla bettan" så hon går ett litet tag till (uppgradering kommer nästa år till hösten).

Burken kör ett par BF2-servrar samt en COD4-server, och lagget verkar inte bero på hur många spelservrar som är igång heller (server lasten är mkt behaglig i alla lägen, därav mina misstankar på att det är något i sända/mottagna bits som ställer till det för mig ..)

Planen är att byta nätverkskort (ersätta det inbyggda = Realtek 8100C) med en "riktig server adapter. Om detta inte hjälper så är nästa tanke att ersätta WinXP-brandväggen med ett hårdvaru-dito.

Några jag talat med rekommenderar generellt serveradaptrar från Intel (1000-serien), andra säger 3COM:s prylar. När det gäller brandvägg så har jag ännu inte fått några bra inputs. Viktigt för båda dessa är dock att dem är stabila och med bra "throughput" då servern är spelserver och således skall kunna hantera flera klienter utan att skapa lagg.

Frågor:
1. Tänker jag rätt med att börja byta adapter framför brandvägg i mitt fall?

2. Hur stor är sannolikheten att det bli skillnad om vi byter till en hårdvarubrandvägg?

3. Någon som kan rekommendera någon/några bra server-adaptrar samt hårdvarubrandväggar (länka gärna)?

4. Passar en PCI-X adapter i en vanlig PCI-slot?
Förmodar att svaret blir NEJ, men frågar iaf för att ev kunna "framtidssäkra" ev inköp redan nu i samband med den kommande uppgraderingen

Jag är naturligtvis mkt taksam för andra synpunkter/råd för åtgärder som kan reducerar lagget, men det är bäst att tillägga att kommentarer om att byta OS "går bort" direkt då vi i dagsläget inte har för avsikt att byta OS, det är dock mkt möjligt att vi byter OS vid nästa uppgradering (Linux el. Win Server).

mvh,
maggot.se

____________________________________
GAMLA BETTAN (= SERVERN):
Mobo: Asus P5P 800S (1xAGP + 5xPCI)
CPU/RAM: P4-3.0E GHz, 2MB RAM
OS: WinXP
Adapter: Inbyggt Realtek 8100C (100mpbs-lina)
Brandvägg: WinXP standard


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

Inaktiv

"Gamla bettan" ser ut att behöva en uppdatering om den driver "ett par" BF2 servrar och COD4 server.. det blir ganska stor press på servern om det är många som spelar. personligen tror jag inte felet ligger i mjukvara utan snarare i hårdvara med den "kraft" som kan genereras.

sen är det ju stor betydelse på internet-uppkopplingen. om alla dessa servrar ligger på 1mbit/s så är det självklart att det laggar, Prova gör ett Tptest och se hur mycket ni har om ni är osäkra.. www.bredbandskollen.se

Prova byta till win server, mindre krävande på datorn, osäker dock om man kan lägga in "moderna" spel servrar på

Medlem

Tack för svaret!
Servern ligger på en 100 mbps-lina, men levererar idag 25/5 mbps (skall kolla imorgon varför det är så). Det verkar inte spela någon roll om det är en (1) eller ett par servrar som är igång samtidigt heller, och serverlasten är som sagt alltid behaglig i alla lägen. Kanske är det som du säger att det är dax att byta rubbet (att hårdvaran rent generellt är undermålig på servern).

maggot.se


signatur

"The new Quake-43 game blows my mind. It's even better than Super Turbo Turkey Puncher" Timmy Rogers

Inaktiv

5 upp är väl lite magert i en serverlina?


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar