Defragmenteraren

Medlem

aha trodde bara att ja skulle ta bort swapfilen och starta om o sen göra en ny. nåväl nu startar jag en defrag med windows inbyggda UTAN en swapfil.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

men det skulle du inte heller göra, utan använda något som klarar av att packa filer utan 16b-gapet. dirms exempelvis.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

opsie daisy. nu är Dirms igång iaf.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

operationen är nu klar:
http://img231.imageshack.us/img231/6/dirmsze7.jpg

vad blir nästa steg?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

du måste registrera för att den ska ge sig på alla filer, och använda 'compact' istället för 'defrag'. nästa steg står i tråden.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

nu då...

http://img125.imageshack.us/img125/2944/dirmsdt0.jpg

nästa steg blir att skapa en swapfil va? windows rekomenderar 1533...


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

kontrollera först att alla fragment är omhändertagna. som jag sa kan det behövas många omgångar för att klara av det när det blivit så illa.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

fortfarande borttagna fragment men inte helt defragmenterade filer. använd det inbyggda defragmenteringsverktyget för att få en mer utförlig analys, så ser du att det fortfarande finns filer som är fragmenterade.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

såhär såg analysen ut:

Volym (C:)
Volymstorlek = 28,63 GB
Klusterstorlek = 4 kB
Använt utrymme = 11,77 GB
Ledigt utrymme = 16,86 GB
Ledigt utrymme i procent = 58 %

Volymfragmentering
Total fragmentering = 0 %
Filfragmentering = 0 %
Fragmentering av ledigt utrymme = 0 %

Filfragmentering
Totalt antal filer = 60 783
Genomsnittlig filstorlek = 292 kB
Totalt antal fragmenterade filer = 1
Totalt antal överskjutande fragment = 88
Genomsnittligt antal fragment per fil = 1,00

Fragmentering av växlingsfil
Växlingsfilens storlek = 0 byte
Totalt antal fragment = 0

Mappfragmentering
Totalt antal mappar = 6 623
Fragmenterade mappar = 1
Antal överskjutande mappfragment = 0

MFT-fragmentering (Master File Table)
Total MFT-storlek = 89 MB
Antal MFT-poster = 68 558
Procent av MFT som används = 75 %
Totalt antal MFT-fragment = 3

--------------------------------------------------------------------------------
Fragment Filstorlek Mest fragmenterade filer
Ingen


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Testa "AusLogics Disk Defrag" annars

JB
Medlem

Tack nolimitsoya för tipset om DirMS. Hade en gammal 120GB disk som lät som ett tröskverk, som fick 3x mer burst speed och hade betydligt lugnare takt på knattrandet på disken efteråt.

Alltså den var defraggad med O&O Defrag Complete/Name, men DirMs fixade jobbet

Medlem

undrar fortfarande om allt är fixat nu eller behöver jag göra något mer?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

läs tråden. allt står redan här.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

eftersom jag frågar så ser jag uppenbarligen inte vad som ska göras. du sa att ja skulle göra en analys. gav dig den och förväntade mig typ ett svar som "mm det ser bra ut" eller "du får nog göra dirms några fler gånger"

och vet fortfarande inte i vilken storlek swap filen ska vara. ja frågade innan och ja frågar igen. Windows rekommenderar 1533mb ska jag ta det då?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Jag använder den rekommenderade(1534MB för mig), och max 2560MB och det fungerar bra för mig.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Jag använder den rekommenderade(1534MB för mig), och max 2560MB och det fungerar bra för mig.

inte bra grejer, man vill att båda värdena är samma så att det inte blir fragmentering av swap-filen. hur mycket man ska ha beror helt på hur man använder datorn som jag har för mig att soya sa tidigare i tråden.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jag använder datorn till filmer och spel med avancerad grafik. filerna på min dator får ligga ganska orörda bortsett från när jag installerar/avinstallerar spel och uppdaterar mitt film bibliotek.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

om du lägger ihop den mängd ram du har med den mängd swapminne du skapar bör du ha något mer än den mängd miine du någonsin kan tänkas använda.

om du har en gig ram-minne kan du ju slå till med 1500mb swap. men det är ju omöjligt att ange någon generell storlek. för min egen del är 1500 så mycket som 1500 för mycket eftersom jag inte spelar (på datorn) och aldrig använder några dödstunga program.

det absolut viktigaste är att swapfilen har en fast storlek, annars blir den fragmenterad


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ändrade till 1534/1534 nu och hoppas det funkar bra

12
Skriv svar