Nytt Operativsystem

Inaktiv
Nytt Operativsystem

Tänkte skaffa windows xp, men vill ha lite tips då det finns både fullversioner och OEM, här är lite länkar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303196
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303156

Vad är skillnaden mellan dessa?
Räcker det med OEM versionen om man köper till någon hårdvara, då priset på dessa varierar rätt kraftigt?

Ni får gärna tipsa om windows program någon annanstans.

Medlem

Du behöver inte köpa någon hårdvara för att köpa OEM versionen och skillnaden mot retail är väl att du inte har någon support att prata om.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

man måste köpa hårdvara och supporten är precis densamma som för retail.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

man måste köpa hårdvara och supporten är precis densamma som för retail.

Kan det vara vilken hårdvara som helst,
Som t.ex en mus för 100 kr?

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

man måste köpa hårdvara .

Nej, man behöver inte köpa hårdvara.

Citerar komplett info:

* Produkten kan numera köpas löst (behöver inte köpas tillsammans med hårdvara) förutsatt att programmet installeras på en egenmonterad PC.

* OEM produkter köpes exklusive support.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

ok, rättelse: man behöver _oftast_ köpa hårdvara för att affären ska sälja en oemlicens.
då _oftast_ kritisk systemkomponent. en sticka minne räcker mao.

varför kompletts avtal med microsoft ser annorlunda ut än alla andras vet jag inte.

edit: supporten verkar skumt... jag har då fått support på min oemlicens. :/

edit2: ah, ms har ändrat sina krav. mitt huvud är inte up to date; korrigerat. tack för edit.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Precis. Man måste kolla kraven för att få köpa OEM. Dessutom kan det vara lönt att fundera på om man verkligen behöver XP Professional, kanske räcker det med XP Home?

Medlem

Om du studerar får du köpa Win XP Pro som studentversion, mkt billigare. Jag gjorde det och det sparade jag en tusing på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:

Om du studerar får du köpa Win XP Pro som studentversion, mkt billigare. Jag gjorde det och det sparade jag en tusing på.

Ja, jag studerar men hur fungerar det måste man ha något bevis för att man studerar? Skulle också vara tacksam om du kunde direktlänka till ett sådant paket.

Inaktiv
Skrivet av johanp:

Precis. Man måste kolla kraven för att få köpa OEM. Dessutom kan det vara lönt att fundera på om man verkligen behöver XP Professional, kanske räcker det med XP Home?

Mina kompisar jag pratat med tycker att jag ska fixa pro, själv har jag inte en susning.

Inaktiv

Robin_El: har du själv ingen susning behöver du verkligen inte pro!

tro inte på förklaringar som att det är snabbare o bättre för spel o liknande skit för det stämmer inte, pro är bättre för företag om man ska ha en arbetsstation o koppla upp sig mot domäner o sånt ung, ska du göra som alla andra spela tanka film musik wäch o mer wäch osv osv räcker det med home, prestandaskillnaden är noll hursomhelst

Medlem
Skrivet av Robin_EL:
Skrivet av conthox:

Om du studerar får du köpa Win XP Pro som studentversion, mkt billigare. Jag gjorde det och det sparade jag en tusing på.

Ja, jag studerar men hur fungerar det måste man ha något bevis för att man studerar? Skulle också vara tacksam om du kunde direktlänka till ett sådant paket.

Win XP Pro Studentlicens 949 kr mer information på den länken och på Microsofts sida


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar