Windows 64-bit

Medlem
Windows 64-bit

Finns det någon mening idag att gå över till nån 64bits version av Windows?
Eller ska man helt enkelt vänta?
Är rätt sugen på att testa prestanda skillnaden...
Dock, om jag förstått det rätt, så måste Windows emulera 32bits applikationer, vilket drar ner på prestandan rejält.

Nå? Någon som bytt, eller kanske har några tips?

:: EDIT
Läste lite på http://www.devx.com/amd/Article/20342
"The AMD64 architecture, found in the Opteron and Athlon 64 processors from Advanced Micro Devices, extends the popular x86 instruction set to support 64-bit memory addressing, enabling compatible operating systems to run both 64-bit and 32-bit applications at full speed on the hardware. That's native-instruction-set execution, folks?not mere emulation of 32-bit software by using 64-instructions."

Så, teoretiskt sätt, om jag installerade WinXP x64, så spelar det ingen roll, om jag t.ex. vill köra ett spel som inte finns i 64bit version?


signatur
Inaktiv

bra fråga, ja vill oxå veta


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Precis. Mjukvaran (och hårdvaran) måste ha stöd för 64bit för att det ska kunna bli någon prestandavinst. Kör man vanliga 32-bit applikationer så är det precis som att köra med vanliga XP. En sak du måste ha i åtanke dock är drivrutiner. Har du gamla prylar som behöver drivrutiner är det säkrast att kolla upp att dessa finns i 64bit version annars skiter det sig.

Jag kör själv XP64bit och är helnöjd. Jag vet inte om det finns skäl nog för dig att uppdatera. När jag köpte nytt system så tänkte jag bara - "Varför inte?". Stabilitet och sånt behöver du inte oroa dig för dock, jag har inte haft några som helst problem.

Medlem

Det är ren kompatibilitet, som du säger, med drivrutiner och liknande.
Jag får ta en looksie för drivrutiner...


signatur
Medlem

Tjena gabor.

Jag testade xp64 lite på min maskin. det gick rätt fint förutom i QW av nån anledning.

Allting gick i slowmo för mig medan alla andra kutade runt helt normalt. var riktigt knasigt.

jag bytte tillbaka till vanliga xp efter det.

Medlem

Tjena, c-row. Long time no see...

Haha, tur att jag inte lirar qw då.


signatur
Medlem

Hur stor skillnad egentligen är det mellan 32 och 64-bitars? Vilka spel stödjer 64-bit?

Medlem

Finns ingen som helst anledning att köra det. Precis ingenting funkar bättre. Ok, då... 64bit farcry men det är det absolut enda.

Skit operativ imop.

Inaktiv

UT2k4 har 64bit stöd också

Medlem
Skrivet av Spiff:

Finns ingen som helst anledning att köra det. Precis ingenting funkar bättre. Ok, då... 64bit farcry men det är det absolut enda.

Skit operativ imop.

[http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?Article...]

Medlem

Sen är nog 64bit stödet i ett tidigt skede...
Troligen har de inte optimerat det fullt ut, utan mest fått det att funka, och ha ungefär samma prestanda som 32bit.


signatur
Medlem

Så sant Gabor. Även om spelen har stöd för 64bit så utnyttjas det inte fullt ut, utan det är mest där bara för att få det att funka. 64bit är relativt nytt och vi kommer förmodlingen se prestanda skillnader inom snar framtid när spelföretagen har fått tummen ur arslet och börja jobba på 64bit versionerna ;).


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

1
Skriv svar