Medlem
PSP eller DS?

Jag behöver lite experthjälp inför en kommande (lång) flygresa. Funderar på att skaffa en portabel konsoll att fördriva många timmars flyg med, men då min sista handhållna konsoll var Atari Lynx (som jag fortfarande har kvar) så har jag ingen koll alls på vad som finns till PSP eller DS.

Jag gillar rollspel typ de gamla Chrono Trigger, Phantasy Star 1-4, Final Fantasy osv men även lite plattform i stil med Super Star Wars.

Det är en stor fördel om någon av dem är regionsfria, då jag tänkt köpa några spel i USA.

Vad finns det för bra rollspel som man inte får missa?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Ja har DS tyvärr lirar ja bara billspel som NFS som har grymt bra grafik

Medlem

Båda är regionsfria. Final Fantasy III finns väl till DS. Det finns rollspel även till PSP, men jag minns inte vad de heter.

PSP har iallafall grym grafik och stor skärm. DS har inovativa styrningar iochmed den tryckkänsliga skärmen.

//Mvh, M

Inaktiv

Jag skulle gå loss på en PSP. Mycket tack vare skärmen som är riktigt bra. Du har bra möjligheter att se på film och lyssna på musik samt surfa varhelst du har tillgång till trådlöst nätverk.

Fixar du en med firmware 1.5 så finns det ännu större möjligheter. Läsa serier, streama musik/film från datorn, använda den som handkontroll till datorn eller fjärrstyra winamp samt att många emulatorer fungerar mer än tillfredställande.

Skrivet av Fenix:

Vad finns det för bra rollspel som man inte får missa?

Jag skulle passa på att rekommendera Valkyrie Profile Lenneth. Ett riktigt kul Action/RPG som känns rätt old school. Du bör ju även känna igen dig i Namcos Tales-serie.

Medlem

PSP kommer inte i närheten av spelutbudet DS har sen har PSP extremt kort batteri tid. Nä vill man spela ska man slå till på en DS.

Inaktiv
Skrivet av Gaara:

PSP kommer inte i närheten av spelutbudet DS har sen har PSP extremt kort batteri tid. Nä vill man spela ska man slå till på en DS.

Batteritiden är inte så himla fet, det ska man ju inte hymla med. Men inte usel heller. Ett extra batterypack fixar ju den saken lätt. Spelutbudet däremot är ju mycket av en smaksak.

Jag tycker ingen av dom handhållna har så sjukt mycket att komma med egentligen när det gäller spelbibliotek. Jämn match där skulle jag säga. Det som avgör för min del är Hårdvaran + Emu-scenen, homebrew, film, musik och flexibilitet till priset av någon timma batteritid.

Visst, tyckte min PSP var en stor besvikelse innan jag hajade alla möjligheter jag hade. Så dina argument håller inte riktigt i min bok eftersom dom inte täcker allt vad jag personligen anser att en bärbar konsoll ska vara i dagsläget. Men visst. Bryr man sig inte så mycket och om man bara vill spela lite casual sådär kan man köpa vilken som hellst av dom två, antar jag.

Inaktiv

Jag skulle rekomendera en DS framför en PSP då Sonys bärbara, enligt mig, har floppat!

Flera av de största Spelutgivarna har hotat med att sluta tillverka spel till enheten, då försäljningen går trögt av PSP enheter/spel...

Inaktiv
Skrivet av Picke:

Flera av de största Spelutgivarna har hotat med att sluta tillverka spel till enheten, då försäljningen går trögt av PSP enheter/spel...

Som tex? Nu blir jag nyfiken. Allvarligt?! Vilka "spelutgivare" talar du om? Sen har du så klart en källa att hänvisa till också eller är det bara något du hört på skolgården?

Vet att DS går svinbra i Japan och har ett enormt stöd där. Den har sålt snabbast någonsin av alla konsoller och har ca 7 av 10 spel på försäljningstoppen. PSP:n klockar in på nära hälften sålda enheter 2006 (ynka 2 miljoner) Inget snack om framgången där för big N. Förra månaden toppade pokémon listan så det är ju mycket sånt som boostar.

Kan du presentera solida fakta på dessa uttalanden av de största spelutgivarna (worldwide antar jag) så ska jag gladeligen publikt be dig om ursäkt samt skicka en jävla tårta hem till dig.

Medlem

Fanboys...joru Yeti, det är inte lätt!


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Inaktiv

Fanboy? tsss... Vad är jag för fanboy dådå???
Är jag en Nintendo Fanboy för att jag har en DS? Eller kanske en Microsoft fanboy för att jag har en 360? Eller är det så att jag är en Sony fanboy för att jag har PS1,2 å PSP??? Jag kanske rent utav är den sista SEGa fanboy:en för att jag har ett megadrive å en dremcast i hyllan???

Nu är det så att jag inte hittar "nyheten" då jag för det första inte kommer ihåg på vilken sida det var jag läste det. Men jag vet att jag har sett en notis av det i GameReactor (vilket nr vet jag inte, september numret tror jag).

Det stod iaf att utgivare (Bla EA) hade "hotat" att sluta tillverka spel till PSP'n om inte Sony gjorde något åt försäljningssiffrorna.

Kanske därför som Sony nu bytt ut PS3 reklamen mot PSP reklam i Uefa Cup matcherna..

Å det är inte bara spelutgivarna som funderar på att sluta ge ut spel till PSP. Även film branchen verkar ligga på samma linje. "Svinigt höga produktionskostnader och dåliga försäljningssiffror anges som två av skälen."

Självklart så nekar Sony kritiken från filmbolagen.

[http://www.gamereactor.se/nyheter/8746/%22UMD+%E4r+inte+slut%...]

Fanboy *lol*

Medlem

Att UMD floppade är ju inget nytt, och föga förvånande.

Kan det vara det här som Picke syftade på?
http://digitalbattle.com/2006/08/11/ea-shifts-focus-from-psp-...
Lite mer om samma
http://www.joystiq.com/2006/08/11/ea-says-the-psp-is-no-fun/

Det finns väl ingen som vill att det ska gå dåligt för någon eller att någon av konsollerna är dåliga.
För mig delas de upp i två läger. Ska du i huvudsak spela, så skaffa en DS. Den är lite billigare och har väldigt många fler spel, och av dem är det fler som är välgjorda än till PSP. Du får fler "fräscha" spel.
Ska du spela, men kanske inte är den där riktiga gamern, utan är ganska lockad av att kunna kolla senaste avsnittet Lost, lyssna på MP3 och spela lite då och då så skaffa PSP.
Båda systemen erbjuder massor av homebrew av alla dess slag. Det som kan vara lite bökigt är väl isf PSP uppdateringarna som kommer då och då, och på DS att först modda den. Det är mest en fråga om hur teknisk man känner sig. Det är inte svårt på något av systemen.

De spel som beskrivs i första posten representeras bäst av DS. Det finns ett gäng liknande spel, inte minst på GBA.

1
Skriv svar