Vilka spel har varit mest revolutionerande?

Medlem

Doom, Quake 1, Tror att Assassin's Creed kommer bli nått med


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Dom spel jag tror var revolutionerande inom sin gren och dom som satte måtstocken för alla liknade spel i framtiden.

Fps: Wolfenstien 3D. Men Doom satte standarden efter och
quake satte måtstocken för 3D fps.
Rts: Command and Conquer, Dune 2.
Bilspel/arcad: Skulle vilja säga Ridge Racer och Need for speed 1 här.
Bilspel/realism: Helt klart Gran Turismo.
3D Adventure: Tomb Raider måtstocken för alla andra liknade spel till och med AC.
Rollspel/jrpg: Måste ju vara Final Fantasy här.
Rollspel/west: Skulle gissa Baulders Gate.
ActionRpg/HacknSlash: Diablo
Mmorpg: Ultima Online
3D Action/Horror: Alone in the Dark men Resident Evil höjde ribban. Silent Hill för psykologisk skräck.
Tps/Action: Måste ge cred till Max Payne. Många spel efter har härmat och snott bullettime och döpt om det.

Sen några spel jag inte kan sätta fingret på att dom var revulotionerande men dom kom med nyheter som är standard i dom flesta spel idag.

Kill Switch - Duck and Cover. Vilket många tps/fps använder sig av idag.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Earthscum bra inlägg


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Quake är bland dom spel som säkert har revolutionerat multiplayer scenen ganska rejält, ground control tog bort allt som heter basbyggande och tank rush för att utilisera små mängder soldater till att överkomma hinder.

Tomb raider är ju också ett spel som har gjort omvärlden en stor tjänst, spel som PoP (det nyare) skulle aldrig ha funnits om det inte vore för våran latexklädda hjältinna.

Sourcemotorn verkar också vara en ganska evolverande ny sak, det verkar vara relativt lätt att kunna göra nya spel med bra grafik och fungerande fysikmotor, en dröm för alla moddare

På tal om moddar så måste jag faktiskt nämna Counter-Strike, ja det må vara ett av dom sämre communitys nuförtiden, men back in the days när det var ganska nytt, och HeatoN var mästaren så tog det steget längre från vad Quake hade påbörjat, och göra någonting stort av E-scenen.

Och Starcraft är nog i samma position som CS var för online fps, det är bara att kolla hur det är i korea, och sen kom ju wc3 och blev ungefär lika stort.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

12
Skriv svar