Broken Sword 4 går tillbaka till rötterna

Medlem
Broken Sword 4 går tillbaka till rötterna

Jag snubblade just över en intervju med speldesignern av Broken Sword 4 (via Ragnar Törnquists intressanta blogg), och jag måste säga att det låter som om vi har något riktigt trevligt att vänta oss. Läs här:

Skrivet av Charles Cecil:

Broken Sword 4, we're much more confident - we're saying, it's an adventure, we're proud of the fact that it's an adventure, we're not pretending it's anything else.

An in many ways, we're returning to our roots. Broken Sword 4 is a lot more like 1 and 2, in terms of the gameplay, than Broken Sword 3.

Är det bara jag som väntat på att få höra dom här orden? Inget ihåligt "we're going to have action and stealth sequences; they'll revolutionise the genre!" eller nåt sånt gammalt trams

...okej, kanske lite då. Han snackar om mindre smygarsekvenser, men de ska visst fungera i den här upplagan. Jag är skeptisk, fast villig att återigen svälja tugget. Någon gång måste de väl lyckas?

Edit: Förresten, märkte ni att George inte är så löjligt muskulös längre? I 3:an såg han så biffig ut att jag var rädd att någon skulle steka honom

Edit 2: Gah, glömde ju det viktigaste: peka-och-klicka är tillbaka!


signatur

Aj, dina ögon!

Läste intervjun för ett tag sedan, den ärriktigt läsvärd för alla intresserade. Broken Sword 4 har potential att bli ett grymt spel

Märktes dock att Ragnar var lite putt på att någon kritiserade Dreamfall för att vara en interaktiv film, vilket är verkligt välförtjänt sådan. Det var ju otroligt att uppföljaren till ett av äventyrsspelen med de bästa, och mest logiska, pusslen knappt hade något alls av den varan utan bara var "filmsekvens, gå till nästa person, filmsekvens, gå till nästa person, filmsekvens-etc". Trist att han försöker bortförklara spelets designmissar med att det minsann inte blev värre än Broken Sword 3 som faktiskt hade fler pussel. Även om jämförelsen med Fahrenheit är ganska bra och dessutom en av anledningarna till varför jag inte gillade det spelet fullt ut...

Medlem

Jag håller med. Ragnar måste ta åt sig av kritiken, och jag tycker att det var lågt att ta "hämnd"-potshots på Charles genom att återigen nämna lådpusslen i BS3, när denne faktiskt redan har kritiserat sitt eget spel för detsamma.

Som tur är brukar Ragnar läsa och svara på kommentarer i sin blogg; förhoppningsvis reagerar han snart på det negativa gensvaret han fick för sitt inlägg.

Edit: länkfix.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Ooh, hHoppas de låter sig influeras av 1:an. Första Broken Sword var grymt bra, stämningsvis och story.

Och jag hoppas verkligen att Peka-och-Klicka är tillbaka.

1
Skriv svar