Privat eller staligt?

Medlem

det är t.o.m. värre än vad Iceman skriver;
det har inte bara exploderat i skillnad, kring valet 2006 har aldrig klyftan mellan fattig och rik varit så stor som när göran persson och socialdemokraterna förloade valet och makten flyttades över till alliansen.

*ska försöka leta upp källa till det, läste det i Metro om jag inte minns fel, eller om jag hörde det på SVT...*


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Teori och praktik inom politik går sällan ihop tyvärr.
Jag gör just nu saft av citroner med den borgerliga regeringen, då Sossarna behövde ett uppvaknande av de inte gör som de säger.

Annledning till att stödet för borgarna är så lågt just nu är babysjukdomar (schenström och andra skandaler) och framförallt att Moderaterna höll vad de lovade. Ingen som hade räknat med det

Medlem

fan va lack jag blir... 30 minuters googlande (gånger två då en kompis försökt hitta artikeln/nyheten också).

inget resultat... statistiken verkar som bortblåst, sökt på allt möjligt på google nu, det närmsta jag lyckas hitta är http://www.aftonbladet.se/nyheter/0101/08/fattigrika.html


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Angående skola så tycker jag inte att friskolor borde förbjudas. Studerar själv på en fristående gymnasieskola som såklart går efter samma läroplan som exakt alla andra skolor i Sverige. Enda skillnaden kanske är att skolan lägger ner mer pengar på att vi t.ex ska FÅ datorer och äta på fina restauranger i stan, annars är det som vilken skola som helst. Och det går inte bara rika på skolan, alla som har tillräckliga poäng har sin chans att bli intagna.
Men religionsskolor skulle jag dock inte bli sur om man förbjöd. Förvånar mig inte om de skolorna är fyllda med skitpropaganda och felaktiv utbildning...

Medlem

som Famest uttalande säger är dessa riktigt bra skolor, som de oftast är, riktar dem sig mot de elever som lika sannolikt hade klarat sig galant i statliga skolor.
Medans de som faktist behöver extra stöd och kanske integration i det svenska samhället fastnar på statliga skolor i dåliga områden där Svensson är för fin att gå. Svensson väljer då istället en fin privatskola där man FÅR datorer och kan äta på fina restauranger.

Förortsbarnet som inte har särskilt många svenska kompisar, kanske knappast kan uttala en svensk mening fastnar på en skola med bara likasinnade.

GA skolan i Helsingborg som lyckligtvis inte längre finns är ett lysande exempel. 94% invandrar bakgrund, där det inte talades svenska på rasterna. Deras snittbetyg låg bland de sämsta i landet samt skadogörelsen var enorm.

KOmmunen i Helsingborg gjorde enligt mig en lysande lösning att stänga den och dela upp barnen där till andra skolor med högre svensktal. Totalt har snittbetygen på varje skola minskat, men över hela kommunen gemensamt har det verkligen förbättrats på både betygsidan och skadegörelsefronten.

Inaktiv
Medlem

Människans natur är att sko sig själv. Se på sovjetunionen där alla "skulle" ha det lika bra/dåligt. Ändå satt politbyrå anställda i en högre och bättre standard av vad dom förespråkade. Så blir det även i lilla oskyldiga Sverige.

"G.Persson är som en fransk ost; Fet och dryg."

Förra valet var det många som röstade mot G.Persson snarare än att rösta för moderaterna. Vilket i sig var rätt, men Mona Sahlin är knappast ett bättre alternativ.

Medlem

Privata sjukhus? Ja, utan skattepengar.

Pivata skolor? Nej. Vare sej med eller utan skattepengar.
Däremot ser jag gärna en (mycket) större integrering av privata marknadsintressen i gymnasieprogram (t ex att Volvo subventionerar en industrilinje). Det ger inga direkta öjämlikheter och företag satsar pengar utan att få (ekonomisk) vinst.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Däremot ser jag gärna en (mycket) större integrering av privata marknadsintressen i gymnasieprogram (t ex att Volvo subventionerar en industrilinje).

Är det någon som gått ett sånt, sett hur det funkar?

Själv har jag bara en kompis från när jag var liten som gick Konsums gymnasium. Han har ju aldrig varit arbetslös, alltid haft jobb och verkar trivas- så det verkar ju ha funkat.

Det är en intressant modell, vore kul att höra från folk som har förstahands erfarenhet!


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Ger inga direkta ojämnlikheter? Men stackar Bertil som bor 20 mil utanför stan och måste gå på det sunkiga gymnasiet som INTE sponsras av volvo, knyter inga kontakter och får dålig utbildning. Lärarna är bittra då de egentligen ville gå på volvogymnasiet och därför visar de inget personligt intresse när de utbildar. Summan av allt leder till att bertil blir full för ofta och slutar som en fullgubbe som spökar volvogymnasiets elever med att blotta sig hela dagarna. Jätteshysst, javisst. NOT

edit: sorry, min poäng var följande: Hur är det skillnad på elever som får fördelar för att de bor på rätt ort med elever som får fördelar för att deras föräldrar har mer pengar?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

För att stackars Bertil kan flytta.

Edit: dvs han har ett val. Hans föräldrar kanske inte vill / kan hosta upp pengar däremot = inget val.
Dessutom - just sådana sponsrade industriprogram ligger ofta i direkt anknytning till en stor fabrik, som inte nödvändigtvis ligger i någon stor stad.
Så jämförelsen är inte ens sann.


signatur

yolo

Medlem

om usa är resultatet av en privatiserad sjukvård så kan jag inte med ord beskriva hur emot jag är...
och nej, jag har inte sett "sicko".

En annan skrämmande paralell är ju den privata arbetsmarknaden i usa. Arbetsgivare som får göra som de vill, där anställda har varken rättighet eller säkerhet.
Vi är även på väg mot detta då folk lämnar sina fackförbund pga en akassahöjning som fackförbunden själva är emot.
Regeringen hävdar att höjningen behövs för att tillgodose akassautgifterna och bidragen vilket är ren lögn. Akassan går reda med MILJARDvinst och behöver verkligen inte mer pengar.

Resultatet av detta har istället blivit att arbetarna lämnar sina fackförbund, och tappar ännu mer motståndskraft mot sina arbetsgivare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kan inte folk få in i sina skallar att privatisering av sjukvård och USAs sjukvård inte är detsamma. Regelverken är inte ens snarlika.

Arbetsmarknaden är inte en skrämmande parallell. Helt olika regelverk även där.

A-kassan som betalas ut går på minus. Skillnaden är att folk nu betalar en större del av summan än tidigare. Gör en enkelt matteövning Soulless. 47 miljarder var notan 2005. antal medlemmar i A-kassor: ca 3,8 miljoner. Hur mycket måste medlemmarna i A-kassor betala varje månad för att den ska, inte bara gå jämnt ut, gå med vinst?
Hint: Det är mer än 300kr/mån

Med höjda avgifter räknade man med att få in ca 8 Miljarder mer. Så jag tror inte att vi behöver oroa oss för stora vinster. Resultatet är att folk fortfarande kan få väldigt förmånliga försäkringar mm genom att vara med i facket. Det betyder dock inte att de känner att facket direkt har gjort något för dem. Facket fuckade postens arbetare rätt rejält för inte så länge sedan, så guld och gröna skogar är facket definitivt inte. Inte ens för de längst ner i pyramiden. Nu ska vi inte diskutera facket i den här tråden förvisso.

Dock kan man påpeka att vårdföretagen i Sverige (Ja, de finns för alla som tror att offentligt är så fint och puttenutt) går med miljardvinster.

Medlem

Här är vi trevliga...

Jag säger inte att sverige blir som usa om vi privatiserar sjukvården, men vi blir onekligen ett steg närmare.

Du verkar veta mer än akassan än mig, jag tar endast in vad jag hör omkring mig, men du får gärna visa upp några källor för de siffror du skriver om, vore intressant att läsa och jag kan utan problem erkänna mitt fel.
Men det jag hört och läst från flera håll ska ju va att akassan inte gått med förlust utan med vinst vilket skulle betyda att en höjning är helt obefogat.

Och när det gäller facken, som vi inte ska prata om i denna tråd, så är det det ända som hindrar arbetsgivare från att våldta sina arbetare på alla sätt möjliga.
Inget blir överhuvudtaget bättre av att folk är så dumma att de lämnar fackförbunden pga en ändring initierad av regeringen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag ber om ursäkt om jag var lite otrevlig. Det var inte min avsikt.

Det är gamla siffror jag använder och jag hittade inget bättre på direkten. Jag hittade dock en artikel från e24 och det visar sig att jag faktiskt kommer ihåg korrekt.
http://www.e24.se/dynamiskt/Jobb_karriar/did_14033286.asp

Det ska ju påpekas att jag inte känner till vad den exakta notan blev, men den blev garanterat iaf inte i närheten av break even. Så fel har de nog inte.

Statistik över medlemmar
http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=126

Medlem

Att svensk sjukvård är sjuk tror jag vi alla kan skriva under på mer eller mindre. Visserligen långt mycket mindre sjuk än den amerikanska, men trots allt en ganska stor katastrof. Jag personligen anser att detta beror på att vi har s k landsting, vilka verkar innehålla den största samling politiska klåpare som vi har i landet.

Privatisering av sjukvården handlar i nuläget inte om icke statligt finansierad sjukvård, utan om att privata sjukhus får betalt per behandling av staten. Håller man det på den nivån så tror jag det kan fungera, dock så gör det att det är enklare att gå mer mot det amerikanska systemet när det väl är infört. Det är inte (som också skrivits förr i tråden) meningen att man inte ska kunna få sjukhusvård om man inte kan betala för det, för man har fortfarande betalt via skattesedeln.

Personligen tror jag att man först skulle skrota landstingen. Låt kommuner gå ihop och hantera ett akutsjukhus i vilken konstellation de nu vill, med de skatteintäkter landstingen nu använder. Funkar inte det så kan man utöka mängden privata vårdinrättningar.

Medlem

skrota landstingen tycker jag låter som en god idè den formen känns välldigt förlegat. Och är mera ett stopp än hjälp ifrån kommun -> staten


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ja landsting gör knappt något nyttigt, det enda dom gör är att äta upp skattepengar, skattepengar som kunde ha gått till viktigare saker.
Om sjukhus skulle betalas för hur många dom behandlade och efter vad dom som behandlades tyckte skulle det nog bli en jävla ökning i effektivitet, möjligtvis att det skulle bli en massa ändringar med personalen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Döbringer:

För att stackars Bertil kan flytta.

Edit: dvs han har ett val. Hans föräldrar kanske inte vill / kan hosta upp pengar däremot = inget val.
Dessutom - just sådana sponsrade industriprogram ligger ofta i direkt anknytning till en stor fabrik, som inte nödvändigtvis ligger i någon stor stad.
Så jämförelsen är inte ens sann.

Jämförelsen är fortfarande sann då min poäng är att det visst gör skillnad, eftersom bertil har kanske inte råd att flytta eftersom han måste bo hos sina föräldrar. Det jag vill komma fram till är att det visserligen finns skillnad mellan föräldrarsponsring och företagssponsring, men skillnaden är inte nödvändigtvis stor. Är det ena ok, så måste det andra vara ok.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

12
Skriv svar