Datorpaket för den kräsne gamern

Medlem
Skrivet av Mahlberg:

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6136&page=10
Sweclockers decemberpaket var bra mycket bättre. Skulle kännas riktigt tungt att lägga ut närmare 20 000 kr utan att ens få en I7.

Jag är inte insatt så jag lägger mig inte i själva hårdvarudiskussionen, men vill bara påpeka, återigen, att vårt paket inkluderar en skärm för ~4000 pix. Det gör inte Sweclockers-paketet.

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Mahlberg:

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6136&page=10
Sweclockers decemberpaket var bra mycket bättre. Skulle kännas riktigt tungt att lägga ut närmare 20 000 kr utan att ens få en I7.

Jag är inte insatt så jag lägger mig inte i själva hårdvarudiskussionen, men vill bara påpeka, återigen, att vårt paket inkluderar en skärm för ~4000 pix. Det gör inte Sweclockers-paketet.

märkte det jag också efter att jag hade postat dock så anser jag att en skärm är inte det viktigaste om man vill ha prestanda... skärm är bland det sista man kollar på + att det är något man köper vid sidan av mer än något som ingår när man ska köpa en dator (men det är min åsikt dock)

Inaktiv

sitter och tänker på en quad core med 4870 kort med 4 - 6 gig ram för cirka 13000, bara för att de som klagar ä tonåringar och tjänar 0 kr plus månadsbidrag kan jag inte mer än säga väx upp och börja jobba... 13000 är ok för mig vill inte spendera mer då priserna sjunker som en sten och runt 13 steget får man mycket prestanda per krona.

Medlem

kul maskiner
Sen speglar mycket smak o tycke in , oavsett vem som satt ihop paketet.

Själv lägger jag bara ner max 8000 på uppgradering sen kan man fylla på vartefter som behovet ökar


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av norrby89:
Skrivet av andman:
Skrivet av Mahlberg:

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6136&page=10
Sweclockers decemberpaket var bra mycket bättre. Skulle kännas riktigt tungt att lägga ut närmare 20 000 kr utan att ens få en I7.

Jag är inte insatt så jag lägger mig inte i själva hårdvarudiskussionen, men vill bara påpeka, återigen, att vårt paket inkluderar en skärm för ~4000 pix. Det gör inte Sweclockers-paketet.

märkte det jag också efter att jag hade postat dock så anser jag att en skärm är inte det viktigaste om man vill ha prestanda... skärm är bland det sista man kollar på + att det är något man köper vid sidan av mer än något som ingår när man ska köpa en dator (men det är min åsikt dock)

Ja, för jag köper verkligen en dator för 15.000 och sen går och klirrar en 12ms 19" skärm för 1000kr


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag säger då det, låt SweC och NH fokusera på hårdvaran även om de är mer journalistisk än vad det är hårdvara nu för tiden. FZ gör bra i att hålla sig till spel.

I och med att FZ länkar till SweC på en liten "senaste nyheter från" ruta och vice versa tycker jag att ni bör hålla er till respektive inriktning. Skulle aldrig tänka mig SweC recensera spel eller FZ resencera hårdvara.

Medlem

svagt att monsterdatorn inte hade vätskekylning istället för luftkylning i receptet... man blir arg, ledsen och besviken.

Medlem

Haha, najsa paket, särskilt monstret

Inaktiv

Haha skit roligt att läsa!

Men finns det inte någon mindre klass? Jag köpte min dator från komplett för 4500 kronor och den går att lira High på Left 4 Dead och några på Crysis.

Så jag tror faktist att man kan hitta en dator för under 10 lappen och kunna få ut lika mycket från spelen.

Men det här är ju för dom som har pengar och jobb.

Medlem

Byt ut Cooler Master Cosmos 1000 mot något bättre chassi. Personen som har satt ihop paketen kan omöjligt ha haft någon hands-on erfarenhet då kylningen i denna låda är helt värdelös. Ett Antec twelvehundred eller liknande rekomenderar jag.

Cosmosen har dessutom ingen aktiv kylning för hårddiskarna, heller ingen passiv när jag tänker efter. Vilket skulle leda till diskras inom ett halvår med de komponenterna i.

Har sett flertalet högprestandamaskiner på jobbet som överhettar med detta chassi. Efter mycket meck och fläktbyten till hög-rpm-fläktar så är det okej kylning. Men då låter den ju därefter med.

Den "kraftfulla datorn" borde få i sig 4gb minne istället, kanske OCZ Reapers och ett vassare grafikkort. Sen så bör moderkortet P5Q Pro bytas då det tyvärr håller låg kvalité.

Sen ett 4850 i lågprispaketet som någon redan nämnde.

Vore det inte lämpligt om någon som faktist pysslar med hårdvara på riktigt ser över dom innan ni lägger upp dem? Jag vill inte flejma och kasta någon onödig dynga åt något håll men det vore trist om någon följer era råd och hamnar i en jobbig sits och en plånbok som är 60kkr lättare...

Medlem
Skrivet av norrby89:

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Okej, du använder en bild som AMD själva har gjort för att stärka ditt argument om att 2st HD4870x2 skulle vara bättre än 2st GTX295...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Har själv tänkt o köpa ett i7 paket för ca 11000.. Då utan grafikkort eftersom jag tänkt trycka in mitt gamla 8800GT för att sen byta när nästa generations graffekort dyker upp Sedan har jag inte bestämt vilket nätagg jag ska ha..

Cooler Master Cosmos 1000

Asus P6T Deluxe

Intel Core i7 920 2.66GHz

Corsair 6GB (3x2GB 1333MHz PC3-10666

Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA Svart

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty

Allting på www.inet.se


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

LoL! 9000 är lågpris?! WTF. Har ni någon aning om hur många av era läsare som är studenter med under 50'000kr årsinkomst via csn lån? :S

Och vem fan köper ett datorpaket för 60000kr som man vet kommer bli ägt innom ett år av en burk för 15000kr. Ungefär lika många som köper en ny volvo xc90 nuförtiden skulle jag tro...

Kan bara hålla med föregående talare. Håll er till att recencera spel.

Medlem

Skulle ju satsat på raid i SSD-hårddiskar på monsterpaketet istället eller en SSD och en vanlig. Lär ju få bättre prestanda än raid i 2 vanliga hårddiskar... Eller?

Sedan tja, känns lite överreklamerat att gå och handla en dyr jäkla dator. Man måste verkligen vara frälst då eller något. Kan tänka mig förut när datorer kostade en 13-15000kr. Men nuförtiden kan du ju få en jäkligt grym under 7-8000kr om du har skärm.

Medlem
Skrivet av Meshii:

sitter och tänker på en quad core med 4870 kort med 4 - 6 gig ram för cirka 13000, bara för att de som klagar ä tonåringar och tjänar 0 kr plus månadsbidrag kan jag inte mer än säga väx upp och börja jobba... 13000 är ok för mig vill inte spendera mer då priserna sjunker som en sten och runt 13 steget får man mycket prestanda per krona.

Ja, tonåringarna kan ju skita i skolan och börja arbeta i stället! Lika bra liksom, sitta på någon industri i stället för att lära sig och kunna bli något i livet. Dom har ju iallafall sin 13tusen kronors dator att leka med dom först 2-3åren.

13000kr är jäkligt mycket för mig också som arbetar, om man ska köpa en dator. Nu kanske du har annat behov, men att lägga så mycket pengar bara för att kunna spela spelen på highest, nä tack. Då får man ju både en bra dator samt Xbox 360 för dom pengarna.

Inaktiv

Är inte moderkortet till värstingdatorn mer till workstations? Ett Rampage II som dessutom är billigare är antagligen mer optimerat för spel och överklockning. Rätta mig om det inte är så.

Dessutom, vilket fån lägger ner 60 000 på en dator? En försvinnande liten massa. Okej, det kan vara "kul" läsning hur mycket en dator av det bästa, mesta, snabbaste, dyraste kostar, men om man ska tolka artikeln som seriös kanske man borde anpassa sig inom rimliga gränser.

Medlem

Personligen skulle jag satt budgeterna mer i linje med 6, 10 och 15.

Medlem

Måste hålla med om att monsterdator-paketet knappast är rimligt på något sätt, där känns det som att man haft fokus på att välja så dyra komponenter som möjligt. (Vilket resulterar i ett monsterpris, om inte annat.)

Jag håller visserligen inte med de kommentarer som menar att "alla som läser FZ är fattiga studenter ändå", för det tror jag är ett felaktigt antagande nu och det blir nog bara mer och mer fel ju längre tiden går. Dock spelar det ingen roll hur mycket pengar någon har, det där monsterpaketet förefaller orimligt att köpa oavsett.

Sen tycker jag nog att mellanpaketet borde gå att omfördela så det blir i7-baserat utan att bli så mycket dyrare.

Medlem

Måste säga att alla dom dära paketen var väldigt overpriced. Quadcore är knappast nödvändigt. Och endast om ett tag kommer core i7 att sjunka i pris. Även Gtx 295. Vet man sin sak kan man hitta en "kraftfull dator" för lite över 10 tusen endast. Som klarar av galant alla spel i dagsläget.

Kan fortsätta att rabbla upp en massa + och - med paketen.
Råder folk som funderar på att köpa en ny. Att prata med en som vet hur man sätter ihop en dator och rådslå med honom/henne.

Medlem

Inte ens i närheten av de pengar jag har.
Min dator kostade 4000 från komplett.se - och den håller.
Det enda man skulle behöva är en ny skärm.

Sen vet jag inte om jag gillar hårdvara"tester" på FZ, men man måste väl förändra för att håva in pengar och expandera antar jag.
Med det vill jag säga att det var inget fel på det som skrivits, men jag gillar "games only".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Meh, sponsrad artikel för att försöka höja försäljningen: do not want.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av norrby89:
Skrivet av andman:
Skrivet av Mahlberg:

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6136&page=10
Sweclockers decemberpaket var bra mycket bättre. Skulle kännas riktigt tungt att lägga ut närmare 20 000 kr utan att ens få en I7.

Jag är inte insatt så jag lägger mig inte i själva hårdvarudiskussionen, men vill bara påpeka, återigen, att vårt paket inkluderar en skärm för ~4000 pix. Det gör inte Sweclockers-paketet.

märkte det jag också efter att jag hade postat dock så anser jag att en skärm är inte det viktigaste om man vill ha prestanda... skärm är bland det sista man kollar på + att det är något man köper vid sidan av mer än något som ingår när man ska köpa en dator (men det är min åsikt dock)

Ja, för jag köper verkligen en dator för 15.000 och sen går och klirrar en 12ms 19" skärm för 1000kr

antar att du inte vet något speciellt mycket om skärmar idag.. men går att få en 22tums skärm på 5ms eller mindre för 2000kr om inte mindre så...

som här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=287990 en 22tums skärm med 2ms för ca 1800kr...

Medlem

snarare dator paketet för den rika gamern


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av TysN:
Skrivet av norrby89:

samma sak när det gäller "monsterdatorn" att ha 2x GTX 295 i sli är over kill så länge du inte ska köra extremt hög upplösning och då är 2x 4870x2 bättre (http://sweclockers.com/imagebank/200901/X2295_slide1_lar001.jpg GTX 295 vs 4870x2 i 2560x1600)

Okej, du använder en bild som AMD själva har gjort för att stärka ditt argument om att 2st HD4870x2 skulle vara bättre än 2st GTX295...

so vad har det med saken att göra ? om du inte litar på dom siffrorna och tror dom är "fejk" så skulle det vara falk marknadsföring så anmäl dom i såna fall... tänk på att när stora företag går ut med sånt här så kan dom oftast inte ta risken att ge ut falsk marknadsföring...

Medlem

Nog för att det överdrivna paketet skulle vara just överdrivet, men är det fel på min prisjaktsida eller har ni med en skärm för dryga 12 lök där? Känns ju som att den gör marginell skillnad om man ser till det häftiga priset.


signatur
Medlem
Skrivet av Åke Vader:

Nog för att det överdrivna paketet skulle vara just överdrivet, men är det fel på min prisjaktsida eller har ni med en skärm för dryga 12 lök där? Känns ju som att den gör marginell skillnad om man ser till det häftiga priset.

En stor bra skärm gör inte "marginell skillnad" för upplevelsen.

Sen är det klart att det inte behöver vara så dyrt, men skärmen är knappast det värsta med det där paketet.

Skulle säga att en CPU för drygt 10kkr är mer orimligt.

Medlem

Bara jag som saknar ett operativsystem i beräkningarna? Är ju 4GB ram även i "Lågpris" så då bör jag ju räkna med ett 64bit operativ och då vi snackar speldatorer så är det Windows som gäller så en Vista x64 (ingen vill väl försöka med XP64?) i OEM-version blir 1000-2000 extra också.

/ LordDaimos

Medlem

Trevlig artikel, mer sådant tack


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Man kan få en monsterdator för 5-6k om man beställer delarna själv från internet.

Själv betalade jag drygt 5k för min dator. Och det är:
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+
PowerColor Radeon HD3870 512MB
4GB DDR2 800mhz ram
...dessutom byggde jag ihop den för ett halvår sedan, minst.

Varför skulle man ta Intel till en lågpris dator? AMD är ju helt klart bättre i det segmentet. Främst då inte inte har några prollar med samma prislappar.


signatur

Halo och Pokemon Röd - Vilka minnen 8)

Skriv svar