Varför skall man respektera religion?
Philip Pullman: Catholic boycotters are 'nitwits'
Borde inte katolikerna spendera mer tid på att försöka ta fast sina pedofilpräster (istället för att skydda dom) istället för att fortsätta komma med sånna här fåniga bojkotter, dom har väl all rätt att inte tycka om filmen, men det är bara en påhittad historia, ni vet, likadant som bibeln. Vad tror dom kommer att hända, masskonversion till ateismen?
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
för rastafari rörelsen och buddah skadar ju inte någon.
[http://www.class.uidaho.edu/ngier/slrv.htm]
wups..
konflikter beror inte på religion, det handlar alltid om andra saker, men har religiösa "övertoner" så att säga.
Klart att det kan handla om endast religion också.
Tycker man ska respektera religion som vilken annan människa som helst... sen är det skitsamma vad man tycker själv; kan ju ändå alltid disskutera religion utan att man behöver vara respektlös. Är väl inte så jävla svårt?
Det är en mognadssak. Alla mognar dock inte.
http://www.youtube.com/profile?user=patcondell
ny video ute sedan igår.
Go for it - ALL or Nothing!
Nu har jag sett alla hans videos och kan bara säga. Suverän gubbe. Ingen har varit så tyken och sanningsenlig på ett så vänligt sätt som jag sett. Om det finns fler såna personer så länka gärna om någon vet.
Länka gärna till kunniga religiösa debattörer så man kan få höra motståndarlaget också. Svaren till Pat har inte varit nåt att hänga i granen.:)
Jag menar alltså att jag försökt men inte hittat några då. Det dyker bara upp fanatiska, hetsiga och fåniga "preachers"
Tack för länken Werzion:)
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
om religion skulle försvinna skulle det ändå inte få slut på hatet och dödandet, många glömmer att mark och pengar ligger bakom allt ont.
handlar det inte om religion så handlar det om kultur, handlar det inte om kultur så handlar det om ras osv...
Jag tror inte att det är sant, och skälet till det är att religionen fungerar som en semi-permanent barriär för folkslag.
Kolla på Irland t.ex. även om konflikten inte var om religion så var den mellan två religiösa grupper som var segregerade, barnen gick på olika skolor osv. Men om de inte hade varit separerade av religion så hade avkomman börjat mingla med båda sidor så småningom, gifte mellan de olika parterna hade börjat hända och efter ett tag hade det hela runnit ut i sanden. Samma sak är det överallt. Utan religion så skulle summan av alla lyckliga människor öka hela tiden.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
i Rwanda konflikten handlade det inte om religion så vitt jag vet, bara två olika folkslag som hatade varandra
andra konflikter jag kan rabbla upp är
Amerikanska inbördeskriget
Vietnam
Nord/Sydkorea
Kurder/Turkar
osv...
jag kanske var otydlig i min förra inlägg, jag säger inte att religion inte har orsakat konflikter men det är inte grunden till allt lidande i världen
Klart att det kan handla om endast religion också.
nej
utmanar dig att komma med ett enda rejält uppbackat exempel för ditt påstående
"se t ex palestina"
haha, är du galen? det om något är ju ett bra exempel på en strikt territoriell konflikt med religiösa övertoner?
edit: var vänliga och släpp det här med "detta är grunden till ondska!".. världen är inte riktigt så religiöst(!) enkel
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
Samma sak är det överallt. Utan religion så skulle summan av alla lyckliga människor öka hela tiden.
Om det vore sant... borde inte svenskar vara världens lyckligaste folk då, så sekulariserad vi är...
"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."
Psychologist Produces The First-ever 'World Map Of Happiness'
Inte världens lyckligaste men högt upp på listan iaf, och länderna som ligger före är väl inte överdrivet religösa?
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
"Further analysis showed that a nation's level of happiness was most closely associated with health levels (correlation of .62), followed by wealth (.52), and then provision of education (.51).
nej... dom verkar inte påstå att religion är signifikant så... point being?
Dom säger heller inte att det inte är det, men jag syftade mest på att länderna som ligger högt upp på listan inte är särskilt religösa länder (inga länder jag associerar med stark tro iaf, rätta mig om jag har fel). Även om dom inte tog religion med i beräkningen så kanske det finns ett samband.
prikk, det finns extremt mycket hat som skapats pga. endast religion, t.ex. en massa konst/musik har blivit förbjuden pg a kristendom (som exempel).
Nej, skitsnack att säga att religion bara är en överton. Jag säger dock inte att alla religionskrig har med religion att göra. Var inte så ignorant.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
prikk, det finns extremt mycket hat som skapats pga. endast religion, t.ex. en massa konst/musik har blivit förbjuden pg a kristendom (som exempel).
eh.. jävligt weak exempel
Nej, skitsnack att säga att religion bara är en överton. Jag säger dock inte att alla religionskrig har med religion att göra. Var inte så ignorant.
asså, det har vart ett litet intresse för mig att söka kopplingen mellan politiskt våld och religion.
känns lite fel att du kallar mig okunnig, när du uppenbarligen bara spottar ur dig gamla klyschor
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
en lite komisk grej jag kom på efter att ha sett tråden..
jag konfirmerade mig i somras, för att ha kul och träffa nya vänner.
men det var 3 obligatoriska "pass" om dagen där man satt i en ring och diskuterade religion och bibelhändelser etc. vilket lägret skulle vara mycket bättre utan.
hur som helst.. efter ett sånt här pass när alla konfirmander snackade lite frågade jag om någon där verkligen trodde på gud,
det var det inte en enda som gjorde.
Dom säger heller inte att det inte är det, men jag syftade mest på att länderna som ligger högt upp på listan inte är särskilt religösa länder (inga länder jag associerar med stark tro iaf, rätta mig om jag har fel). Även om dom inte tog religion med i beräkningen så kanske det finns ett samband.
7. Sweden
8. Bhutan
9. Brunei
Varken Bhutan eller Brunei är ju länder som jag uppfattar som speciellt sekulariserade.
Jag vägrar att skylla problem på religionen för på inget sätt försvinner problemen när du tar bort religonen och då kan inte jag dra den slutsatsen att det är just precis religonen som är problemet.
Ta bort religionen så kvarsår ju problemet... T.ex. Tyskland har ju omfattande censur gällande våldskildringar... Så ditt exempel visar ju bara att du väljer att skylla problem som finns oberende av religon på religon vilket gör det ganska svårt att tro att du själv inte är just religiös.
eh.. jävligt weak exempel
asså, det har vart ett litet intresse för mig att söka kopplingen mellan politiskt våld och religion.
känns lite fel att du kallar mig okunnig, när du uppenbarligen bara spottar ur dig gamla klyschor
Jag tror det är något alla tycker är kul och intressant.
Men vad är det för fel på det exemplet? Några av världens största genier har blivit dödade pga. religion vilket jag anser i vissa fall vara värre än att ta död på t.ex. halva Europas befolkning; ja, jag tycker att vissa människor är mer värd än andra - fast mellan "vanliga" människor så är alla lika värda, you get my point? Kategorisering. Hudfärg eller politisk läggning har ingen betydelse.
Och sen har det väl ändå alltid varit så att präster/biskopar (eller vad det nu är för religiösa aktivister vi snackar om) använt religion som ett hjälpmedel att få folket på deras sida och kunna göra lite som dom vill.
Nu skulle du säga att det var för att dom ville ha makt men UTAN RELIGIONEN så hade dom aldrig fått den makten dom ville ha; vilket dom fick pga. religionen. Eller hur?
Roten till allt ont är inte religion - men religion har varit och är ett hjälpemedel att förmedla ondska precis som det kan vara ett hjälpemedel att förmedla.. ja, snälla saker.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"