"Ingen mening med livet"

Medlem

om man utgår från premissen att gud finns blir debatten onödig.

Medlem

Det heter att "tro" av en anledning

Medlem

och livet har förstås ingen given mening, inte ur en objektiv synvinkel däremot ur en subjektiv.

Medlem

signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Netstroyer:

Och vill du avfärda spöken, tomtar och troll på grunderna att de inte är vetenskapligt bevisade kan du ju ge dig på de filosofiska kullerbyttorna och bevisa att något finns överhuvudtaget.

Det fina med vetenskapen är att om du påstår någonting, är det du som står för bevisbördan. Till exempel, påstår du att gud finns, är det du som ska bevisa det. Och några sådana bevis har aldrig framkommit - likadant med spöken och tomten. Alltså måste jag inte alls ge mig in på några "filosofiska kullerbyttor".

Inaktiv

Meningen med livet - vetenskapligt sett - är att livet skall fortsätta. Det kommer alltid att vara så. Vad som är intressant är i vilken riktning livet kommer att fortsätta.

Evolutionen såg till så att vi gör det vi gör för att överleva.
Problemet med jordens förlåtande ramar, är att livet kan snurra lite som det vill utan att extrema gränser stoppar dess utveckling i väldigt många riktningar - och voila människan uppstod.

Evolutionen håller för närvarande att sättas samman med teknologi. Då teknologins utveckling når stagnation är ämnet om vars vi är på väg aktuellt på nytt.

Teknologin är fortfarande alldeles för ung för att ur ett analytiskt perspektiv ha en definierad inverkan på livets fortsatta utveckling.

Anledningen till att vi idag står och stampar i frågan är att vi inte kan skilja den biologiska meningen med livet från den "högre" mening våra komplexa sinnen skapar.
Roten till all olycka är att vi måste vara lyckliga.
Lyckan kommer lyckan går...
Vårat sinne klarar inte av att vara lycklig en längre period då det skulle hindra oss från att utvecklas. Att aldrig vara nöjd med läget längre period och att alltid blicka mot något nytt är det som definierar oss som människor och har lett till vår allt mer accelererande förbättring av det vi kommer fram till.

Sidetrack:
En mycket intressant tes om vårt sinnes utveckling är att vi lärde oss lögnens makt. Sinnet tjänade på att läsa av lögnen och blev därför mera komplext. Detta för tusentals år sedan då människan försökte snuva den andre människan på så mycket som möjligt i mindre kollektivs byteshandel.


signatur

/nkembo - fest i himmel och på jord

Medlem

Meningen med livet är 42.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Meningen med livet är 42.

Too little too late I'm afraid


signatur

Det här är en signatur

Inaktiv

"meningen med livet är medvetenhet, allt annat är illusion"

Inaktiv

Det här är lätt den mest intressanta tråden jag har läst måste jag tillägga.

Båtsman's inlägg har helt klart vart vettigast i denna diskussionen även om jag inte tycker om tanken av att inget händer efter döden.

Skriv svar