Läge att köpa ny dator?

Medlem
Läge att köpa ny dator?

Funderar på att köpa en ny dator nu i veckorna men en kompis sa åt mig att han läst att det kommer en massa nya datorprylar nu innan julruschen, så min fråga är egentligen om det är lönt att köpa en ny dator nu eller om jag ska vänta ett litet tag tills de "nya sakerna" kommer ut?

Jag vet om att det inte är lönt att gå och vänta på hårdvara för så fort det man väntar på har kommit börjar de prata om något nytt, men om det bara rör sig om att vänta i någon vecka för att få en prissänkning för att en massa ny häftiga grejor har kommit ut så är jag beredd att ta det lugnt;)

Tacksam för svar!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Inaktiv

Det är ju så. Man ser grejer man vill ha nu, och sen några månader senare finns en grej som är lite vassare, och det du har då har blivit ett par hundralappar billigare.
Jag kollade upp priser på komplett i Mars i år, och har kollat upp regelbundet sen dess. T.ex. hade priset på processorn jag hade tänkt mig gått ner till halva priset, samma sak med minnet.

Det finns tillfällen då de gör en prissänkning precis en vecka efter att man köpt en grej, men det är svårt att undvika.

Jag har öppnat plånboken då jag kände att det var dags att kliva upp ur IDE-hårddisk-träsket och byta upp mig till en SATA-disk. En Core2Duo, bättre grafikkort och mer ram blir det också

Innan jag spårar ur helt så säger jag slå till. Du får helt enkelt hoppas att du tar tillfället i akt i rätt tillfälle.

Medlem

Beror lite på vilken sorts dator du ska ha. I toppskitet verka det inte hända så mkt de närmsta månaderna. I mittensegmenet sker en del. Främst på grafikfronten vi har ATI:s 3800 serie och Nvida lansering av G92 (8800 GT)

Men verka mest handla om uppdaterade verisoner av de äldre chipen. Bättre tillverknings teknik, (55-65nm) dvs strömsnålare, billigare och lite snabbare. Där kommer de nog inte något nytt som slår 8800 ultra på ett par månader. Men man får nu bra kort för liten penning.

Samma sak på CPU fronten, 45 nm processorna E8000 serien från intel kommer inte igång riktigt förrens i början av nästa år verka de som. Och Phenom X4 kommer väll me där runt.

Så mitt råd är om du söker en prisvärd dator så är de inte så dumt läge att köpa nu. Som jag ser det så får man riktigt bra prestanda för pengarna i det området nu.

Men vill man ha de värsta på marknaden så är de nog bästa att avvakta ett par månader.

Medlem

det är nog viktigt att tänka på vad man väljer för delar nu, dom ska ju gärna vara kompitabla med grejorna som kommer längre fram.
funderar själv på en ny dator, och planerar att bygga runt detta moderkort från Gigabyte. stödjer de nya 45nm processesorerna upp till 1600mhz bus. så kan man lätt uppgradera sen om 1 år när priserna gått ner.

Medlem

Tackar så mycket för all input, tar nog och köper en dator snart men lyssnar också på napahlm och tänker lite på kompabiliteten...

Tack igen för hjälpen


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

1
Skriv svar