Heroes of Might & Magic III - perfekt för långa tågresor

Flakmonkey
Heroes of Might & Magic III - perfekt för långa tågresor

Sitter just nu på ett tåg som ska ta mig från Lund till Helsingborg vilket är den sista delen i min resa som startade för mer än sex timmar sen då jag något försenad lämnade Stockholms Central. Man skulle kunna tro att resa hade varit ren pest och pina men så har inte varit fallet och det kan jag vill vis del tacka Heroes of Might & Magic III för. Eftersom jag visste att jag skulle spendera mycket tid sittandes på ett tåg så förberedde jag mig nämligen genom att köpa några spel från GOG närmare bestämt Simon The Sorcerer och just HOMMIII (complete med alla expansioner).

Det förstnämnda har jag inte hunnit spela ännu (har givetvis klarat det tidigare) men HOMMIII:s första kampanj har jag kommit en bit på och det håller förvånansvärt bra. Självklart är det mediokert rent grafiskt, men tack vare att det inte är 3D så håller det ändå en tillräckligt hög nivå för att man inte ska störa sig - även om stöd för högre upplösningar vore trevligt. HOMM-serien har dock väldigt sällan handlat om grafiken utan spelmekaniken och här är HOMMIII lika slipat som det alltid varit. Enkelt att lära sig men ändå tillräckligt djupt för att man inte ska tröttna på det. Egentligen är det lite svårt förstå hur de har kunnat göra serien sämre efter den tredje delen. Förmodligen så var det väl inte riktigt samma människor som gjorde uppföljarna och de i sin tur kände väl att de var tvungna att ändra tillräckligt mycket för att spelet skulle kännas "nytt" och "fräscht". Det är ju ingen dålig målsättning iofs, men man får ju inte tappa det som gjorde originalen så omtyckta...

Nåväl, nu är man ju snart framme i Helsingborg så ska kanske sluta skriva här och istället se klart på Battlestar Galactica-avsnittet som jag påbörjat - är ju riktigt trevligt att ha några säsonger av en bra serie att titta på under en lite längre resa också

#blogg

Medlem
Heroes of Might & Magic III - perfekt för långa tågresor

Har många goda minnen med HOMMIII. För om åren brukade jag alltid sätta mig och spela samtidigt som den första snön föll. Brukar komma i någon mysig sinnestämmning det spelet fungerar bra med. Var länge sen dock.

Medlem

Om det kommer stöd för 1680x1050 nångång så köper jag det utan att tänka. Top 5 av de bästa spelen jag någonsin spelat.

1
Skriv svar