Köpa datordelar från USA

Medlem
Köpa datordelar från USA

Tjena!

Som många säkert har sett så har dollarn sjunkit ganska rejält, därför har jag börjat fundera på om man inte kan köpa t.ex. grafikkort därifrån? Har googlat lite men har lite svårt att hitta just amerikanska onlineshoppar. Någon som kan ge lite tips på någon site? Elgiganten fast något likvärdigt i USA hade vart fint.

Vet om att man riskerar att få betala tull på saker man tar hem, som jag fattat det 25% moms och avgifter men jag är ingen expert, upplys mig gärna.

Tacksam för svar

MVH Pär


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

http://www.radioshack.com/

USA:s motsvarighet till El-Giganten.


signatur
nj
Medlem

Momsen tillkommer på 25% och den är på hela värdet (dvs även fraktkostnaden), sedan kan det tillkomma en tullavgift beroende på vad det är och möjligen en hanteringskostnad (minns inte helt säkert på den saken) vilket gör att det kan bli rätt dyrt.

Ett annat problem är väl även att många amerikanska butiker bara säljer inom USA, det verkar iofs finnas sätt att ta sig runt det enligt den här tråden i SweClockers konsumentforum, dock så ser det inte så billigt ut att handla tex grafikkort från USA om man ser till uträkningen Mosfet gjort en bit in i tråden.

Sedan finns ju även aspekten att om något händer med sakerna som är köpta så är det nog rätt bökigt att nyttja garantin, möjligen att du får gå direkt via tillverkaren om de har någon avdelning i Europa/Sverige, men då får du ju även själv stå för fraktkostnader (jämfört med om du handlar från en svensk butik där de enligt lag är skyldiga att stå för alla omkostnader inom det första halvåret om något går sönder).

Medlem

Tackar för svaren. Finns ju e-bay också där dom kan skicka det som gåva så man kommer runt hela tull-grejjen förhoppningsvis men det är ju också en risk. Såg Buy-it-now 8800 gtx för 450 dollar. Blir nån tusing billigare totalt sett om man nu kommer undan tullen. Hmmm, får fundera lite på det där. Någon här som provat handla från USA, ebay osv?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

1
Skriv svar