Animenatt på SVT

Medlem

Trots att jag är rabid fantast av Studio Ghiblis verk kan jag inte hjälpa att jag känner en viss irritation över SVTs val att ha en "animekväll". Många svenska ungdomar tror sig vara väldigt kultiverade när de konsumerar mängder av odrägliga japanska serier, som de blint höjer till skyarna. Dessa brukar samtidigt sällan vara långsamma att upplysa andra om deras förnäma intresse. Av någon anledning framställs anime som någon slags finkultur som endast vissa kan förstå sig på. Detta späs ytterligare på av SVT där de visar att dessa tecknade japanska filmer är så speciella att de kräver en dedicerad "kväll" där de kan visas. "Knappast något för gemene man!"

Visst kan anime vara riktigt bra, men jag tål inte hur den på det mest pretentiösa vis ska framhävas som en väldigt speciell genre av film. Undrar när SVT kommer ha "splatterkväll"?

Det är inget unikt om du nu trodde det. För ett par år sedan hade de en hårdrockskväll, till exempel. Jag skulle gissa att det är enklare för dem att klämma in "nisch-material" av sådan typ (som är relativt populärt men inte går hem hos en större del av befolkningen) under en kväll. För att få det bortgjort, typ. Då får de även chansen att slänga in allehanda dokumentärer etc. i ett sammanhang.

Jag tror och tycker att du överanalyserar deras mening helt enkelt.

Medlem

Skulle ha kollat på den om jag hade vetat om den. Men jag missade iallafall inte hårdrockskvällen som var riktigt bra. Önskar att SVT hade temakvällar oftare.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

12
Skriv svar