Att tycka om ett fotbollslag är rasistiskt.

Inaktiv

Alltså nu måste vi ju klargöra vissa saker.

Skolan är en opolitisk instution och därigenom kan man inte på ett klassfoto (klassfoto= en del av skolan ej fritid) framföra några politiska åsikter. Dvs jag kan inte använda ett skolfota för att föra fram ett främlingsfigentligt budskap lika lite som jag kan använda skolfotot för att uppmana folk att gå med i socialdemokraterna. I det här fallet ser det ju ut som det finns ganska klara bevis för att man prövade framföra ett politiskt budskap, alltså gjorde rektorn helt rätt som förbjöd det, likväl som det skulle ha varit helt rätt att förbjuda miljöpartister att protestera mot kärnkraften på ett skolfoto.

Vad man gör på fritiden är dock en helt annan sak och eftersom Sverige är ett demokratiskt samhälle får man protestera och visa upp sina synpukter hur man vill (så länge man håller sig inom lagens riktmärken, dvs ej hetsar mot folkgrupp och liknande). Det är demokrati!

Skolan utgör inte ett forum för att pröva föra fram politiska ideer.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Inaktiv

Som jag skrev så har denna diskussion sedan länge lämnat skolans salar.

Medlem

Topic var ju vad som skedde i skolan vill man prata om förbud i allmänhet varför inte skapa en ny tråd isåfall som tar upp den saken annars blandar man ihop saker o ting.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nogger Black, Igloo, 88an...

Inaktiv

att det ska vara så svårt att svälja att när rassar viftar på svenska flaggan för att provocera så är det en rasistisk manifestation.

anledningen till att man står ut som fan när man ligger med sin fana, så att säga, är för att så få gör det. varför? är det för att folk är rädda för att stämplas till rasister?
fucking jävla bullshit. det finns ingen anledningen till det helt enkelt. vi är inte ett förtryckt folk som slåss mot något hot mot vår suveränitet liksom..
vifta på flaggan och var glad om det glädjer dig, dina pk:iga fiender som ropar rasist efter dig när du gör så är hjärnspöken.

själv känner jag få som ens äger en svensk flagga. vad är det som är så jävla synd med det? herregud..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Men för helvete det är inte det jag, eller dom andra, menar. Äger ingen svensk flagga jag heller. Har inga behov att vifta med en. Men om någon vill göra det ska han eller hon få göra det oavsett vilken politisk agenda dom propagerar för, och utan att någon bror-duktig lägger sig i. Och om du frågar mig ifall detta inkluderar nazister, rasister, patrioter, nationalister, skinnskallar, raggare, osv, så svarar jag med ett ringande "JA!".

Men så är ju jag en hemsk liberalist också.

Medlem

Vi försöker igen. Bara för att den svenska flaggan viftas av rasister som säger dumma saker, blir inte flaggan rasistisk eller helt plötsligt står för konstiga värderingar. Inte heller blir flaggan en del av den politiska manifestation som folk upplever att det är när ett par snorungar kallar folk hobbyblattar. Lika lite som om jag står och viftar med en Linkin Park skiva och gör detsamma. Anledningen är enkel. Flaggan/skivan har inget med uttalandena att göra.

Är det verkligen hjärnspöken när bara här på forumet inte så få har uttryckt att de som i Sverige viftar med flaggan och inte är rassar kan räknas på en hand? Är det då inte underförstått att "du kanske inte är det, men den chansen är ju jävligt slim"?
Sedan vill jag väl åter igen påpeka att det är jävligt många som ligger med sin fana så att säga. För att inte tala om antalet innehavare av en landslagströja. Att det skulle vara få som har flaggor av olika sorter är någon vanföreställning som jag inte var du fått ifrån.

Räcker det inte med att vara glad över hur ens land är för att vifta flagg? Att få Beröm av Michael Moore stup i kvarten borde väl räcka?

I övrigt skiter jag i om folk vill, känner ett behov, känner ett patologiskt behov eller vägrar vifta med en svensk flagga. Jag vill bara att alla människor ska vara förunnade att göra det om de vill. Det är inget synd med att du inte känner någon som äger en flagga. Det är synd att du överger en symbol för Sverige till rasister.

Inaktiv

sluta låtsas att inte förstå, ingen påstår FORTFARANDE, eller HAR EN ENDA GÅNG påstått att flaggan under några förhållanden "är" rasistisk, men den - som varenda annan symbol på jorden - satt i olika kontext, förstärker olika uttryck för värderingar rejält.. och i skolfotot som diskuterats i denna tråd så hörde den verkligen inte hemma.
sport skiljer jag för övrigt lika mycket från politik som jag skiljer religion från politik, så i mina ögon har fotbollströjor ingen plats i diskussionen (förutsatt att dom inte är burna för att uttrycka en rasistisk manifestation.. fast är det inte mer passande med en av dom där groteskt fula tröjorna med sveriges flagga + nationalsång på då..?)

och jag försöker inte ta ifrån en nassefjant sin rättighet att stå på stan med en svensk flagga och se dum ut och dela ut flyers.. jag vill bara inte ha med honom på ett skolfoto, och det vill inte de som håller med mig i denna tråd heller. det är _inte_ hans rättighet att vara där.
och eftersom ni svävat vidare från skolfotodiskussionen så kanske ni t o m håller med?

du måste medvetet missförstått det där med att "de som i sverige viftar med flaggan och inte är rassar kan räknas på en hand", eftersom du vred till det på det där sättet som att hjärnspökena existerar här på forumet.. men kan förklara ändå vad jag menade:

så fort någon tar upp det påstått kontroversiella ämnet "svenska flaggan" så börjar genast majoriteten skrika "DET ÄR MIN RÄTT ATT VISA ATT JAG ÄLSKAR SVERIGE!!!" även fast dom oftast aldrig ens ägt en flagga eller något nämnvärt plagg beprytt med en. nästa reaktion efter detta anfall-är-bästa-försvar, är den klassiska "PK-KOMMUNISTER!! ni vill inte att jag ska få visa min flagga!" innan någon ens sagt nåt.

en parallell kan (iaf för mig, helt anekdotiskt) dras till den klassiska negerbollsdiskussionen..
detta må bara gälla västsverige.. men säger man ordet chokladboll i närheten av en medelsvensson så får man direkt en verbal smocka tillbaka att "det heter negerboll!!!"
sen om man med någon annan, eller varför inte samma person, diskuterar negerbolls vara eller icke vara.. så presenteras man alltid som den som attackerat någon? genom att säga chokladboll?

(i min hjärna hade det senaste stycket relevans, men jag är för trött för att göra en tydligare röd linje, sorry)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

i mina ögon har fotbollströjor ingen plats i diskussionen (förutsatt att dom inte är burna för att uttrycka en rasistisk manifestation.. fast är det inte mer passande med en av dom där groteskt fula tröjorna med sveriges flagga + nationalsång på då..?)

Så det är rasism att bära en svensk tröja med nationalsången på? Mycket märklig uppfattning.

Skrivet av prikk:

så fort någon tar upp det påstått kontroversiella ämnet "svenska flaggan" så börjar genast majoriteten skrika "DET ÄR MIN RÄTT ATT VISA ATT JAG ÄLSKAR SVERIGE!!!" även fast dom oftast aldrig ens ägt en flagga eller något nämnvärt plagg beprytt med en.

Det är likväl en rättighet.

Skrivet av prikk:

nästa reaktion efter detta anfall-är-bästa-försvar, är den klassiska "PK-KOMMUNISTER!! ni vill inte att jag ska få visa min flagga!" innan någon ens sagt nåt.

Har inte följt hela debatten här, intressant vinkel.

Skrivet av prikk:

en parallell kan (iaf för mig, helt anekdotiskt) dras till den klassiska negerbollsdiskussionen..
detta må bara gälla västsverige.. men säger man ordet chokladboll i närheten av en medelsvensson så får man direkt en verbal smocka tillbaka att "det heter negerboll!!!"

Jag håller med här, helt klart anekdotisk rappakalja.

Skrivet av prikk:

sen om man med någon annan, eller varför inte samma person, diskuterar negerbolls vara eller icke vara.. så presenteras man alltid som den som attackerat någon? genom att säga chokladboll?

Detta måste såklart ha upplevts personligen.
Är det okej att dra alla över en kam helt plötsligt, för att argumentera?

Skrivet av prikk:

(i min hjärna hade det senaste stycket relevans, men jag är för trött för att göra en tydligare röd linje, sorry)

Haha, mjo.

För övrigt så är denna bild aktuell:


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Prikk kan inte bli tydligare imo sen om man inte vill ta det tja det är upp till var o en.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:

vem ska ta tillbaka den då? icke-rasistiska nationalister i sverige går att räkna på en hand

Det citatet kom från när en person innan skrev att vi skulle ta tillbaka flaggan genom att inte låta bara ha rasisterna veva med den. Jag tolkade (med hjärnspöken och allt) det som att det enbart skulle vara nationalister som skulle kunna tänka sig att hissa flagg, veva flagg o s v. Och av dem är det bara en handfull som inte är rassar. Fel av mig då. För om det är så, så är rasismen enormt utbredd. Det är ju inte sällan vi ser folk vifta med en flagga.

Skillnaden mellan mig och prikk och co är att jag inte kan tänka mig att göra inskränkningar i folks rättigheter p g a deras åsikter (jag kan inte köpa att det inte skulle vara en elevs rättighet att ha en nationsflagga på ett skolfoto. Idioternas uttalanden hade varit skäl att plocka bort dem från skolfotot. Inte flaggan). Jag kan lämna det vid det.

Medlem

Säger du inte emot dig själv nu?

Du vill inte inskränka på folks rättigheter men ändå tycker du det skulle varit ok ifall det var uttalande som förbjöd tröjan.?

uttalande eller en symbol kan vara lika dåligt. o ja svenska flaggan i fel händer är dåligt det ger fel signaler.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Va? Vad var du inte förstod?

Skrivet av Karmalicious:

Idioternas uttalanden hade varit skäl att plocka bort dem från skolfotot. Inte flaggan).

De säger dumma saker och får därför inte fotograferas. Det har inget med flaggan att göra, och det har stöd av reglementet. Hur får du det till att flaggan skulle förbjudas? Som det är nu så är det ju uttalanden (eller vetskapen om personernas åsikter) som förbjuder flaggan. Det är det jag är emot.

Visst kan uttalanden och symboler vara lika dåliga. Men bara om utalandet är dåligt som: "hem med alla negrer" eller är ett hakkors. Inte "jordgubbssylt" eller svenska flaggan.
Men det blir fint Notumforce. Jag tycker att vi ska få alla att skriva ner alla sina åsikter och så kan du välja ut vilka symboler respektive personer får bära omkring på. På så sätt så syns inga symboler där de kan ge fel signaler.

Inaktiv

I just det här fallet så tycker jag att rektorn gjorde rätt i att stoppa rassarna och deras förtryck mot de andra eleverna.


signatur

bzzt bzzt splat

Medlem

Det kan jag också tycka. Självklart ska de sättas på plats när de inte beter sig. Men det vore bättre att göra det på rätt sätt.

F ö råkade jag helt sonika dyka på en lite låt om negerb... chokladbollar. Nej, jag satt inte och sökte på "neger".

http://youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw

Medlem

Det är fan bara svenskar som tar illa upp när man hissar svenska flaggan.

Har aldrig varit med om att en invandrarkompis klagar på att folk klär sig eller visar svenska färger.

Inaktiv

KEFF medflera. Det är väl ingen här som haar sagt något om att det skulle vara något fel med att hissa den svenska flaggan. Det är åsikterna som uttrycks när vissa personer visar flaggan tillsammans men andra atiraljer på ett skolfoto som diskuteras.

Dvs Det som förbjöds var att utrycka politiska åsikter på ett skolfoto.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Vila i frid

Tråden har gått off topic och detta har pågått länge nog.

Låst.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Skriv svar