XFX GeForce 8800 hjälp!

Medlem
XFX GeForce 8800 hjälp!

Tjenare, jag blir otroligt nervös när jag tittar på olicka grafikkort XS...På komplett.se så tittade jag på en dator som folk sa att man skulle konfigurera lite med bättre grafikkort och grejer. Då tittar jag på några olicka XFX GeForce 8800 kort (alla ser nästan lika danna ut enligt mig). Det finns ju många olicka (tex GTS, GTX och Ultra) grafikkort i serien. Då undrar jag: Är det någon större skillnad på XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB och XFX GeForce 8800Ultra 650M 768MB?......Vad betyder den första siffran "650M" och vad betydder den andra "768MB"...för jag gissar att det är dom här man ska gå efter xD. Spel som man tex vill ska funka bra är ju crysis och liknande. Tack på förhand!

PS: Här är ldatorn : http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

Inaktiv

Det är en enorm skillnad på de korten. 650M på 8800Ultra kortet säger hur snabb grafikkortets GPU är, nämligen 650mhz.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tackar för snabbt svar!

Men är det så att den första siffran (M) är viktigare än den andra (MB)? Och vad skulle du välja om du skulle lira crysis på hög grafik!?

Inaktiv

Öh? Nu är jag inte riktigt med här haha. 650M betyder som sagt att grafikkortetsprocessor går i 650Mhz, medans 500M då självklart betyder att den går i 500Mhz. MB står för megabyte och säger hur mycket videominne grafikkortet har. 8800GTX/Ultra har 768mb och 8800GTS har 320 eller 640mb. Generellt kan man säga att ju högre upplösning man spelar på desto mer grafikminne vill man ha. Givetvis finns här undantag.

8800GTX eller Ultra är att föredra framför 8800GTS om man: har råd, spelar på höga upplösningar, har höga krav på grafiken.
Själv är jag inte alls nöjd med hur Crysis artade sig på min dator (se sign). Kan lira OK i medium, 4AA och 1440x900. Det är pinsamt, kanske måste jag fixa lite uppdateringar osv iofs, men ändå. Processorn är nog i långsammaste laget för min del.

Polaren kör med en Core 2 Duo i 2.7ghz och det blir betydligt roligare upplevelse på hans dator vad jag kunde se. Nu är jag iofs rätt bakfull så är inte säker på att det jag säger stämmer :).

Hur som helst, ska man lira Crysis på höggrafik är det typ 8800GTX eller Ultra som gäller idag.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Okej...då får man nog fixa sig ett GTX grafikkort då...tack för all hjälp!

Medlem

Tjena!

Jag lirar Crysis på allt High med 1650 i upplösning med mitt XFX GF 8800 Gts 320 Mb. Jag har en trivsam fps all around.

Resten av systemet kan du se i sign,


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

^^Hmm....det kortet är ju rätt mkt billigare!

Inaktiv

Jag tycker att du ska köpa två 8800GT och köra dom i SLI. Ett GT är nästan lika bra som ett GTX och en bra bit bättre än ett GTS

[http://forums.firingsquad.com/firingsquad/board/message?board...] jämnförelse av korten i Crysis Demot.


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Medlem

^^ aså jag e typ ganska dålig och vet inte vad "köra dom i SLI" betyder xD. Man kanske ska tillägga att man inte vet hur man bygger datorer och jag tänkte som sagt låta komplett.se fixa det åt mig. På paketet jag har valt att konfigurera kan man inte välja 2 grafikkort (värkar det som). Men GT var ju också rätt mkt billigare!

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

Inaktiv
Skrivet av Tooweak38:

Jag tycker att du ska köpa två 8800GT och köra dom i SLI. Ett GT är nästan lika bra som ett GTX och en bra bit bättre än ett GTS

[http://forums.firingsquad.com/firingsquad/board/message?board...] jämnförelse av korten i Crysis Demot.

Varför ska han köra Sli när ett kort räcker gott & väl till dagens spel?

Visst, det är billigt, men man Måste inte ha 2

Med lite klockning klår den ju GTX, då har man sparat 2000:-

Medlem

^^ jag vet ej hur man klockar! Men spelar det ingen större roll om jag köper GT eller GTX!?

Inaktiv

Skall du köpa kort nu är det GT som gäller, det är första geforce kortet ut med nya processorn G92 (65nm processor).
Nån gång i november skall deras nya 8800GTS kort komma med samma processor.

Ett GT presterar som tidigare nämnt nästan i klass med ett GTX och kör över nuvarande GTS, samtidigt som det bara kostar 2100kr.

Inte så mycket å fundera på?

1
Skriv svar