Inaktiv
Datorproblem :S

Hej, jag vet inte om jag ska ta upp det i detta forumet men ni får väl säga till isåfall.

aja, jo jag har precis "satt" ihop min dator, och när jag satte på den så kom det upp en svart ruta där det stod:

"Boot Device

Insert Boot Media in selected Boot Device and press any key..."

så stod det och jag vet inte vad jag ska göra.

vet ni?

nj
Medlem

Är det en ny hårddisk? Isåntfall så är det bara sätta in en installationsskiva för operativsystemet och köra igång installationen. Är det en gammal hårddisk med en befintlig Windows-installation så får du ställa in boot-ordningen i bios rätt (förvisso så är det rätt överhängande risk att en gammal Windows-installation inte fungerar som den ska med nytt moderkort).

Inaktiv
Inaktiv

ja hela datorn är ny, men jag har inte prövat sätta i OS-skivan än men jag tänkte att det inte borde stå så ändå?

nj
Medlem
Skrivet av Teh_Rogue(kicks ass):

ja hela datorn är ny, men jag har inte prövat sätta i OS-skivan än men jag tänkte att det inte borde stå så ändå?

Jo, och det stod precis det som det ska stå, dvs;
"Boot Device
Insert Boot Media in selected Boot Device and press any key..."

När det är en helt ny hårddisk så finns det inget att boot:a ifrån, MBR saknas på disken och ligger ingen skiva/startdiskett i så finns det som sagt inget att starta upp.

Inaktiv

så jag ska sätta i OS-skivan helt enkelt? det är inga systemfel med datorn?

nj
Medlem
Skrivet av Teh_Rogue(kicks ass):

så jag ska sätta i OS-skivan helt enkelt? det är inga systemfel med datorn?

I med skivan och se till så den är med i boot-ordningen i bios som sagt.
Nej, det är inget systemfel, det är fullt normalt iom det som sagt inte existerar något att starta upp i datorn.

Inaktiv
1
Skriv svar