hjälp med hårddisk!

Medlem
hjälp med hårddisk!

det är så att efter att jag hade rensat min dator på damm så startar inte min hårddisk.

Den går igång men efter 3 sekunder hörs ett klickande ljud och den startar om sig.

Den kan hålla på så hur länge som helst.
nån som kan ge nått tips?

//mvh alex "nibs"

Inaktiv

Det klickande ljudet är inte så nice. Jag köpte ny disk, funkade fint i en dag, sen kom det klickande ljudet och datorn kunde inte boota. Lämnade tillbaka den genast och fick en ny. Fysiskt fel på hårddisken eller nått. Kanske inte är samma för dig, men kan nog tyvärr vara så.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag har för mig att den lät så när jag hade köpt den också, men jag kommer inte ihåg vad jag gjorde för att få bort det.. :/

Det roliga är att jag har alla mina filmer och musik på denna hdd

Medlem

Dunka den lite i bordet så kanske den fungerar tillräckligt länge för att du ska hinna rädda alla filer.


signatur
Medlem

hmm
dunka den i bordet då^^ ska testa

Medlem

det funkade inte...

Inaktiv

Du rörde inte hårddisken? Har för mig att detta händer när det är någon felbygling. Är det SATA eller IDE?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

jag plockade bara ut hårddisken, la den upp och ner på bordet och stoppade till baka den. det är ide

Inaktiv

klickar den är det fan farligt tyvärr

*host* S-ATA/P-ATA är båda IDE


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det ser inte ljust ut för mina filer?

Inaktiv

om den inte startar alls så ser det surt ut


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Hårddisk tål inte stötar.
Knacka i bordet är alltså vansinne.
Prova att sätta den som sekundär i en annan burk och kolla om du får fram den.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

får väll testa det innan jag eldar upp den

Medlem

unix: i det här fallet när den hakar upp sig på det här sättet har det hjälpt att slå till hårddisken lite för att få igång den, ta backup och sen byta bort den.
Jag har använt metoden själv ett par gånger och det fungerar ibland, det är ju bättre att försöka än att byta ut den och förlora alla sina filer.

En annan sak som kan funka är att ställa den i sidled.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Kan tänka mig att det kan fungera i vissa fall och framförallt då i sidled.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Ska testa nu att starta den som sekundär och ställa den sidled..

Medlem

hepp,,, det funkade inte... det blir väl släggan och hårddisken då.

Inaktiv

För att vara säker borde du sätta i den i en annan burk...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

jag har satt den i en annan burk..

Inaktiv

Dammsugare i kretsar på hårddisk. Aj aj esd . Tryckluft på burk funkar bättre. Disco från cyberphoto är bäst med högt tryck utan spott.

Medlem
Inaktiv

tror han menade att man ska inte dammsuga i en dator då damsugaren skapar statiskelektrisitet som "slår ut" den "vanliga" och förstör. Därför kan man använda tryckluft på burk, helst/ska vara utan vatten i så den inte spottar ut vatten som kan kortsluta. å de där disco är antagligen någon sorts speciel burk eller nått.......

Medlem

man behöver ju inte ta i så mycket, och kanske är det helt enkelt så att det är det sista desperata försöket för att få igång hårddisken som du kommer att göra det på.
Typ knacka lite det mot nåt, stoppa i och testa, hjälper det inte, så kan du försöka knacka hårdare.

Jag har ett minne av att gjort så nångång också att datorn har varit igång när hårddisken klickan och så har jag knackat hårddisken mot golvet på lådan och då har den snurrat igång.

Tänk också på att ha en extra hårddisk inne som du kan flytta över filerna till, att du slipper stänga ner datorn med risk för att hårddisken hakar upp sig igen.

Är det jätteviktig data så finns det firmor som utför restores på hårddiskar som har pajjat, men det kostar.....

edit: annars så kan det vara värt att vänta på bättre dagar och bättre tips
En google sökning kan vara smart också. Du kan söka på klickande ljud eller hårddisk modell, kan vara just den modellen som det händer oftare på.
Vad är det för model förresten? Som kuriosa.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av sniffern:

Dammsugare i kretsar på hårddisk. Aj aj esd . Tryckluft på burk funkar bättre. Disco från cyberphoto är bäst med högt tryck utan spott.

ja, dammsuga en dator är inte att rekomendera. iaf inte gå nära själva moderkortet och dess komponenter.

1
Skriv svar