Tung litteratur med ryssar i spetsen

Inaktiv
Tung litteratur med ryssar i spetsen

Hej!
Så släpar vi igång denna tråd där vi kan diskutera olika författare och ge varandra boktips. Jag har den senaste tiden huvusakligen koncentrerat mig på ryska författare och börjat uppskatta dessa oerhört.
Somliga kan tycka att ryssarna är sömniga och tungsinta. Det största problemet är att många ryska romaner är sega i början. Det är relationer som ska redas ut, varför folk beter sig si och så och omständigheter förklaras men sedan öppnar sig de mest verklighetstrogna historier man kan tänka sig.
Många ryggar för ryssarna men der är faktiskt inte svårt att läsa av dem. Folk har vänt och vridigt på deras verk så mycket att vissa glömmer själva berättelsen som borde få stå i centrum.
Alltså, man måste inte vara någon intellektuell stofil för att läsa ryskt. Jag är det inte.
Men det är också stor variation på ryssarna. Och vissa är mer lättsmälta än andra. De flesta jag känner har läst "Mästaren och Margarita" av den lite senare Bulgakov och haft stor behållning av den. [http://www.bokus.com] och [http://www.bokhans.com] har billiga ryssar men de finns på bibblan också. De som kan sina ryssar vet ju redan allt detta och kan säkert slap me around med fakta, och tråden ska handla om mer än ryssar. Vad som helst bara det har med litteratur att göra. Jag hoppas på mängder av tips och jag läser allt.
Peace!

Medlem

Det du läst av Bulgakov är ett av hans senare verk, även hans mest kända, jag kan även rekommendera hans tidigare, inte fullt så H.G. Wells inspirerade skrifter.

Kan tipsa om Записки юного врача (Notes from a Country Doctor) vet inte vad den heter på svenska.

Om du gillar hans stil så kolla gärna även in Kafka.

Andra ryssar att rekommendera är alltid: Gogol, Pusjkin och Dostojevskij.

En start hoppas jag?


signatur

Space for rent.

Inaktiv

Tack för starten, skönt att någon intresserar sig. Har dock läst Dostojevskij, denna tråd började med att vi pratade om honom här. Köpte nyligen Gogols "Döda själar" men har ej läst den än. Pusjkin är också ett namn som Dostojevskij brukar nämna men jag inte har läst ännu.
Övriga ryssar jag har läst
Anton Tjechov, Ivan Turgenjev och Leo Tolstoj. Det ska finnas en ryss som ska ha skrivit en bok som heter "Blått fett". Är den bra och vem är författaren?

Medlem

Vladimir Sorokin.

Han skriver rätt grovt, mycket våld, förnedring, sexuella övergrepp.

Han har rätt vilda idéer om litteratur och litteraturs funktion, definitivt inte för alla.

Jobbiga texter överlag, inget man slöläser i soffan.


signatur

Space for rent.

Inaktiv

Jag har ju redan nämnt Nabokov, så jag har inget nytt att tillföra när det gäller ryska författare. Men jag vill ändå påpeka att jag är väldigt intresserad av tråden :). Om vi inte begränsar oss till ryssar kan jag nog komma med några förslag på lite mer "tyngre" författare.

Medlem

Jag kan rekommendera Frans G Bengtssons Röde Orm men den har väl alla här inne läst:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Kan inget ryskt, men kan varmt tipsa om vad som helst av Dean Koontz, spännade som inget. Du har säkert redan läst, men Sagan om Ringen-trilogin. Vill man skratta så är Liftarens Guide till Galaxen ett måste....

Tack för mig

Medlem

Vill du ha "tung" litteratur som i jobbig att läsa så är ju James Joyce Ulysses (Odysseus) ett tips.
Delen när Molly ska somna är ju en klassiker

Inaktiv

Har påbörjat "Ulysses" ett antal gånger, ligger väl på sidan 100 ungefär. Den och Pynchons "Gravity's Rainbow" är nog mest svårlästa jag stött på (fast då räknar vi inte "Finnegan's Wake", där läser man två sidor utan att fatta någonting).

Om man vill ha lite tyngre fantasy så finns Gormenghast-serien av Mervyn Peake. Hans sätt att skriva är riktigt bra, och tempot är lägre än de flesta andra fantasyböcker (mer målande beskrivningar, osv). Den har en hel del humor också, och karaktärerna är lite absurda och groteska, ungefär som i Discworld-böckerna. Steerpike är en underbar huvudperson så långt från alla fantasy-klyschor man kan komma =).

House of Leaves av Mark Z. Danielewski är det absolut tyngsta i min bokhylla. Det säger kanske inte så mycket då den, Processen och Brott och Straff är de enda tunga böcker jag har i den, men ändå. Fantastiskt välskriven med karaktärer som känns helt verkliga. Ett udda upplägg också, vilket passar mig som handsken. Alla avant-garde-intresserade bör kolla in den (Med tanke på dess kult-status har nog många redan gjort det också )

Sedan, vad gäller ryska författare så köpte jag för något halvår sedan Diamantsvärdet och Träsvärdet av Nikolay Perumov - smutsigt jäkla jordnära fantasy som verkligen lyckas hålla kontakten med läsaren under hela bokens gång. Jag brukar inte läsa mycket fantasy alls, men för mig satte den ribban för framtida läsning av den genren. Ser fram emot nästa del som släpps översatt till svenska i september.

Jag ska försöka spana in lite Bulgakov nästa gång jag börjar söka ny literatur igen, som du var inne på i början Roque tycker jag att ryska romaner har varit väldigt sega att komma in i. Brott och straff må vara bland de mer intressanta romaner jag börjat på, men mellan de för mig intressanta ställena är det så segt och så mycket ren misär att jag knappt orkar fortsätta. Förhoppningsvis tar jag mig igenom den någon gång iaf

Inaktiv
Skrivet av RedBeard:

Vladimir Sorokin.

Han skriver rätt grovt, mycket våld, förnedring, sexuella övergrepp.

Han har rätt vilda idéer om litteratur och litteraturs funktion, definitivt inte för alla.

Jobbiga texter överlag, inget man slöläser i soffan.

Böcker att må dåligt av alltså, eller spännande nihilism? (jag menar på inget sätt att våld, förnedring och sexövergrepp är spännande)

Tackar för tipset om Nabokov, han ska jag kolla upp. Har inte läst någon annan fantasy än ringen-böckerna så Ulysses känns ju gjuten.

Jag vill gärna tipsa om följande alster:

"Stäppvargen"
"Demian"

Av Herman Hesse, tysk som liknar en ryss. Böcker med grav personlighetsklyvning a la Freud.

"Inferno"

Sveriges bästa, Strindberg, har väl alla läst men denna boken gjorde djupt intryck på mig. Hans snygga stil, paranoian och sjuka försök att göra guld är oerhört tragikomiska.

"De nakna och de döda"

Av Norman Mailer, världens bästa krigsdrama.

Tack för alla tips. Keep it up

Medlem
Skrivet av Rouqe:

Tackar för tipset om Nabokov, han ska jag kolla upp. Har inte läst någon annan fantasy än ringen-böckerna så Ulysses känns ju gjuten.

Nu förväxlar du Odysseus och Odysséen (rätt vanligt ). Den första (som är skriven av James Joyce) utpselar sig i dublin 1904 medans den senare (som är skriven av Homeros) handlar Odysseus som ska ta sig hem till Ithaka efter det trojanska kriget.
Iofs så är Odysséen lite annorlunda att läsa med eftersom den är skriven i versmåttet hexameter

Medlem
Skrivet av Ophe:

Nu förväxlar du Odysseus och Odysséen (rätt vanligt ). Den första (som är skriven av James Joyce) utpselar sig i dublin 1904 medans den senare (som är skriven av Homeros) handlar Odysseus som ska ta sig hem till Ithaka efter det trojanska kriget.
Iofs så är Odysséen lite annorlunda att läsa med eftersom den är skriven i versmåttet hexameter

Det är väl iofs också så att Joyces "Ulysses", eller "Odysseus", är rätt friskt inspirerad av och ganska tematiskt likartad med Homeros verk?

Sen var det ju iofs fem eller sex år sen jag gav mig ikast med Ulysses, innan jag tvingades erkänna mig besegrad efter cirka hälften... Death by textual overdose eller nåt

Medlem

Börja då med Iliaden så ni får historierna i rätt ordning.

Vreden besjung, gudinna, som brann hos Peliden Achillevs, den som sänt tusen kval över olycksfödda achaier!

Oerhört läsvärd.


signatur

Space for rent.

Inaktiv

Jag har faktiskt både Illiaden och Odysséen som pocket men jag har svårt för hexameter liksom alla diktstilar och aldrig orkat med dem. Minns dock historiena från religionskunskapen, och tycker grekisk mytologi är jävligt spännande. Det intresset började med "Battle of Olympus" till NES ha ha.
Den enda bok jag läst i någon form av kväde är Goethes Faust. Den var faktiskt bra när man vant sig vid språket...

Medlem

Antagligen för att du försöker läsa hexameter på "vanligt" sätt.

Kan tipsa om den här länken för lite mer insikt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hexameter


signatur

Space for rent.

1
Skriv svar