Bakom kulisserna på FZ

Skägg.
10 Chambers
Bakom kulisserna på FZ

Jag minns inte året men det var före 2006, innan FZ blev en del av ett större företag och redaktionen var av virtuell typ och existerade på Quakenet. John utbrister plötsligt "fanfanfan, jag har raderat hela bildarkivet!". Han stod i fel katalog när han valde att skriva något livsfarligt Linux-kommando som utan pardon och säkerhetsfråga tömmer en hel mapp i ett nafs. Ajdå.

Spola fram ett antal år till idag, en "liten filflytt" ägde rum bakom kulisserna på sajten och "Överlag verkar allt ha gått enligt plan." enligt onlinechefen Severinson. Att alla bilder på sajten därmed slutat fungera var tydligen planerat. Det är skönt att jobba hemmifrån dagar som denna, att höra hans ångestskrik från sjunde våningen är till och med för mycket för mig.

#blogg


signatur
Bakom kulisserna på FZ

"Jobbar" ni verkligen, eller har ni bara kul?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Antikvitet

Det som hände var att vi flyttade målkatalog för bildcachen, som är några hundra tusen bilder i vanliga fall. Det vi hoppades på var att bilderna skulle renderas igen när cachen återbyggdes. Men servern började få timeouts vid olyckliga tidpunkter, vilket till slut gjorde att vi fick integritetsbrott i bildcachen, varpå alla bilder såg ut att vara brutna.

Egentligen var ingenting borta (alla bilder lagras i orginal i backend) och så snart vi fått ordning på bildcachen kunde cachelagringen kunna börja byggas upp igen. På den dryga timme som förflutit sedan dess har cirka 270 000 bilder skapats med en sammanlagd storlek på 188 MB.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

KoP
Medlem

270000 bilder på bara 188 mb låter fisigt lite.

Skägg.
10 Chambers

Vi andra jobbar, John bara förstör.


signatur
1
Skriv svar