Live the American dream!Del 1

Inaktiv
Live the American dream!Del 1

Alla hört någon gång i något sammanhang hört något säga "Live the American dream!". Jo visst va.
Alla vet att många länder, bland annat Sverige är extremt Amerika-wannabes och gör som Amerikanarna, klär sig som dem, och äter som dem (McDonalds, Burger King t.ex.)

Men ni som har sett Michael Moores dokumentärer vet vad jag snackar om.
I skolan förra veckan kollade vi på "Bowling for Columbine" på tre st engelska lektioner.
Just denna dokumentären handlar om amerikanernas kärlek och passion av vapen.
I USA är innehav av vapen lagligt och enkelt att fixa fram.
I början av filmen ser man Michael Moore på en bank, där han ska öppna ett konto. Som "tack" för att ha öppnat ett konto delar de ut en gratis Semi-automatiskt vapen. Observera, på banken.

Frågan han ställer till han som ger honom vapnet lyder ungefär såhär:

"Don't you think that dealing ut weapons in a bank can be dangerous?"

Något sådant. Men tänk! Hur pantad får man vara? Vilken random-privatperson kan komma och öppna ett konto, fylla i en enkel blankett få ett vapen, skjuta ner alla/hota och ta pengarna. Så lätt...
Vem kom på idén till det hela?

- Hey! I know what would been a great idea! Why don't we give a weapon to everyone who opens a bank account in our bank? Isn't just great! Well, for free ofcourse.

Gud...

Då Michael Moore tog reda på fakta så fick vi veta att nästan alla familjer/hushåll i USA äger ett vapen. En del säger att det är för att jaga, en del säger att det är för självförsvar. Jovisst kan man hålla med.
Men att hur lätt de får tag på dessa vapen.

På skolan Columbine skjöt en eller två elever runt i matsalen/klassrum (minns ej) med ett automat-vapen och flera stycken dog och flera blev skadade för livet. Även en sexårig pojke fick tag på ett vapen och lyckades ta med den till sin skola och skjuta ihjäl en sexårig flicka. Jag menar, 6 år?!

Samt att amerikaner lever i sån rädsla att de känner sig mer säkra med ett vapen, låsta dörrar och rubbet. Klart mord begås med sådan lätt tillgång till vapen och ammunition (K-mart bland annat. Ungefär som Ica) och att så många idioter kan få tag på det. Easy.

Medan kanadensare känner sig trygga och säkra, utan vapen och låsta dörrar.
Michael Moore besökte en pub i Kanada och frågade folk ifall de låste dörren när de inte var varken hemma eller sov. Hur många som helst svarade att de så gott som aldrig låste dörren. Någon enstaka hade fått inbrott, låser fortfarande inte dörren. Sen om sistnämnda handlar om idioti eller ifall de tror att sådant inte händer ofta?

Då Michael ville se ifall detta var sant. Då han gick runt i ett medelklass familj område och helt random öppnade folks ytterdörrar. Och som man trodde, ingen hade sin dörr låst.
Han bad om ursäkt och tackade för att de inte skjöt honom när han öppnade ens dörr. Då troligen i USA han hade blivit skjuten, då folk har all rätt att göra det ifall någon gör intrång på ens egendom eller ifall man känner sig hotad.

Helt sjukt säger jag bara. Värre saker kommer imorgon när jag berättar om Michael Moores dokumentär "SiCKO" om staternas Sjukvårdsgaranti. Det är verkligen "Sick"...

_Heyno

#blogg


signatur

When It's Game Over. It Is.

Live the American dream!Del 1

Tyvärr är Mr. Moores s.k. dokumentärer arrangerade på ett mycket finurligt sätt. När det gäller banken så berättade han för dem att han skulle komma på en viss dag och en viss tid och krävde att de skulle ha gevär hemma, vilket de inte hade från början. Sedan körde han på bara. Se dokumentären: "Michael Moore hates America", så kommer du få en annan bild av denna hjälte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jasså, det trodde jag icke!
Det med banken, att han beställde tid visste jag. Men han var ju visserligen också en random person. Skulle kunna tro att så gott som vem som helst skulle kunna fixa ett sådant konto där ett vapen ingår.


signatur

When It's Game Over. It Is.

1
Skriv svar