Rockstar tar strid mot piraterna

Medlem

Tycker detta är jätteskoj! Jag skulle ha köpt det, men jag sparar till en ny skärm så jag tänkte ladda ner det "så länge", men verkar ju inte som om det kommer funka nu!

Det är väl därför RELOADED inte har kommit med nåt än då!

Edit: Tror att detta anti-crack-system är baserat på md5 hashar av filerna, om så är fallet är det väl i stort sätt omöjligt att cracka det, och därefter måste man ha skiva i varje gång, otroligt töntigt.


signatur

Jag äger.

Det är väl bara en tidsfråga innan de lyckas cracka spelet. Men det får mig att le när jag tänker på alla nördar som suttit fem timmar i sträck framför datorn och precis fått igång spelet. Vänta vad fan händer med kameran? Vad faaan händer med min DATOR!? Psykbryt! Gnnniiiieee!

MFC
Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av cruZZade:

"Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga"

Hmm....kan inte ens Fragzone hålla reda på skillnaden mellan att det laggar och att det hackar? :S

Vilka sjukt roliga symptom Rockstar har skapat dock

http://en.wikipedia.org/wiki/Lag

Tänk. Tryck. Tala.

det där var ju nytt.. lagga har varit reserverat för "nätverkslagg" ganska länge... även om vissa är för lata för att lära sig skillnaden o därmed har det blivit ett ord som kännetecknar många olika fenomen.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av FZ:

* Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga

Skrivet av Mikzarn:

Sjukt dålig optimerat, ligger på 20-30 fps med ett 8800gtx etc, har i princip samma fps med allt på lägsta som med allt maxat

Medlem

Jag önskar bara att deras "skillz" var lika imponerande när det gällde att optimera spelkoden, att lägga det mesta av tiden och stålarna på kopieringsskyddet har ju sina bieffekter.


signatur
Medlem

Jag är till en del pirat, men den GTA-fan jag är så köpte jag det

Rockstar's "lösning" var rätt så kul en kanske något som andra utvecklare kan använda?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av asker:

Källa till detta påstående, att spelet skulle veta att det är piratkopierat trots att man lurat det att så inte är fallet?

Edit: Ser nu att källan är "kommentarer på diverse nedladdningssajter". Mycket tillförlitligt.

Jag är givetvis inte så dum att jag tänker länka till sajterna i fråga, men har du en gnutta fantasi hittar du dem själv. När du läser kommentarerna från de som piratkopierat spelet är det rätt uppenbart.

Det roliga är att ni inte verkar ha kollat upp "vanliga" forum heller. Det är inte bara piraterna som upplever problem, utan även betalande konsumenter har stött på riktigt grova buggar. Och bara för att kontra eran s.k. "källa" så har väldigt många pirater lyckats få spelet spelbart.

Ett par länkar som bevisar att även konsumenter har stora problem:
Guru3d rapporterar
Steam-användares lösningar


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av MKultra:

Jag önskar bara att deras "skillz" var lika imponerande när det gällde att optimera spelkoden, att lägga det mesta av tiden och stålarna på kopieringsskyddet har ju sina bieffekter.

Ja dom borde satt tiden på att fixa optimeringen än bråka med piraterna...piraterna vinner ändå till slut..

Medlem
Skrivet av klossen:
Skrivet av Hero_Swe:

Har hört från källor att deras anti-pirat kod är wrappad i ungefär 50% av spelet och om det inte hade funnits så hade man haft just precis 50% performance increase!

Menar du att det flytit bättre utan anti-pirat koden.:|

Jepp, exakt vad det betyder.

Tänk på det så här, Du har en människa, en björn kramar ungefär 50% av människan väldigt hårt. vad händer om man tar bort björnen?

Medlem
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av FZ:

* Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga

Skrivet av Mikzarn:

Sjukt dålig optimerat, ligger på 20-30 fps med ett 8800gtx etc, har i princip samma fps med allt på lägsta som med allt maxat

HAHA
certainly made my day

Medlem

helt rätt av rockstar, jävla snorungar ska fan betalar me. köpte mitt ex till xboxen när det kom.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Det är ju faktist inte det första spelet som har såna antipiratfunktioner.

Redan 2001 så hade Operation Flashpoint nåt som hette "FADE" och gjorde ungefär samma sak. Om man använde en crack så försämrades träffsäkerheten på vapnen osv.

Medlem

Hur vet spelet om det är piratkopierat eller inte?

Inaktiv

De håller på med en lösning för de med problem:
http://www.gtagaming.com/news/comments.php?i=1513

Medlem

Tror det var kotaku som rapporterade att steam till och med ger pengarna tillbaka till folk som är missnöjda med GTA på grund av alla problem. Främst med optimeringen.
Jag tycker det är bra att dom sätter åt piraterna dock, även fast jag själv piratkopierar ibland helt enkelt för att jag är spelentusiast och inte har råd att köpa alla spel jag vill spela. Men jag tänker knappast bli sur på rockstar därför dom vill skydda sin produkt.

"Piraterna vinner till slut" tror jag rockstar fattar själv, grejjen med dessa piratskydd är att hålla dom borta säg den första veckan, bara en vecka utan att spelet är piratkopierat kan göra stor skillnad då det är aldeless i början spelet makes or breaks.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Hahaha, så jäkla rätt. Kör hårt Rockstar. Ju fler bortskämda pirat-snorungar som får sand i blöjan desto bättre.

Provat spelet? Ospelbart för oss som har köpt det. Rockstar kan dra åt helvete. Det här är riktigt riktigt dåligt. En dator som klarar crysis i princip maxat kör gta 4 i knappt spelbar fps. Det är en riktigt riktigt dålig portning. Köp absolut inte.

Medlem
Skrivet av Grimley:

De håller på med en lösning för de med problem:
http://www.gtagaming.com/news/comments.php?i=1513

"We are aware that a small number of fans are having problems running GTA IV on their PC’s"

"small number" - humor!


signatur
Medlem

coolt sätt att motverka piraterna, vi får se hur länge det håller
men som vanligt, om nu vanliga kunder kommer i kläm pga det här så förtjänar rockstar att folk knäcker deras anti-pirat fasoner och laddar ner spelet. riktiga kunder ska inte behöva lida pga pirater.

Medlem
Skrivet av Preed:

"Piraterna vinner till slut" tror jag rockstar fattar själv, grejjen med dessa piratskydd är att hålla dom borta säg den första veckan, bara en vecka utan att spelet är piratkopierat kan göra stor skillnad då det är aldeless i början spelet makes or breaks.

Exakt. Förhoppningsvis är det näst-intill ospelbara skicket en bieffekt från just skyddet, har man tur tar dom bort det efter en tid, vilket inte är helt ovanligt.


signatur
Medlem
Skrivet av John:

GTA IV verkar ha ett kopieringsskydd som är inbäddat i koden på många ställen - tillräckligt många för att de som gör "cracks" inte ska ha hittat alla.

Om nyheten stämmer, så säger jag så här: Dom kanske inte hittat alla ställen i koden ÄN. Men dom som crackar spel är oftast väldigt bra på det dom gör. Finns inget skydd i världen, som inte har knäckts NÅN gång.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Fan vad sur jag blir på Rockstar. Jag har köpt spelet och det fungerar fan inte mycket bättre än det piratkopierade. Det här är en av de sämsta portarna på länge. Efter mycket trixande har jag dock gjort spelet spelbart (på en q9450, radeon 3870x2, 4gbram, vista 64 sp1). Aldrig behövt pilla så mycket på drivrutiner innan för att få någonting att fungera. Nu går det heller inte att köra multiplayer utan att fula jättemycket då spelet helt enkelt crashar för de flesta om du är inloggad på social club. Lösningen är dock att alt tabba ut ur spelet och logga in efter du startat. Att du sedan måste vara inloggad på windows live för att kunna spara är förbannat irriterat. För att få skiten att funka måste du helt enkelt vara inloggad på TVÅ onlinetjänster varav den ena för spelet att crasha vid uppstart.

Utöver det går det inte heller att ställa in grafiken fritt. Varje gång jag startar om spelet resetar den till lägre inställningar och längre upplösning trots att jag fått det att funka fint. Att den sedan blockat view distance till något patetiskt (jag kan inte höja) bara för att jag har texture quality på medium är så jävla irriterande.

Det här spelet är inte färdigt!!!

Medlem

Som många nämnde så tycker jag detta bara är bra så länge det inte drabbar folk som köpt spelet. Nästan lite komiskt faktiskt


signatur

snestreck woicer

Medlem
Skrivet av coopdeo:

Fan vad sur jag blir på Rockstar. Jag har köpt spelet och det fungerar fan inte mycket bättre än det piratkopierade. Det här är en av de sämsta portarna på länge. Efter mycket trixande har jag dock gjort spelet spelbart (på en q9450, radeon 3870x2, 4gbram, vista 64 sp1). Aldrig behövt pilla så mycket på drivrutiner innan för att få någonting att fungera. Nu går det heller inte att köra multiplayer utan att fula jättemycket då spelet helt enkelt crashar för de flesta om du är inloggad på social club. Lösningen är dock att alt tabba ut ur spelet och logga in efter du startat. Att du sedan måste vara inloggad på windows live för att kunna spara är förbannat irriterat. För att få skiten att funka måste du helt enkelt vara inloggad på TVÅ onlinetjänster varav den ena för spelet att crasha vid uppstart.

Utöver det går det inte heller att ställa in grafiken fritt. Varje gång jag startar om spelet resetar den till lägre inställningar och längre upplösning trots att jag fått det att funka fint. Att den sedan blockat view distance till något patetiskt (jag kan inte höja) bara för att jag har texture quality på medium är så jävla irriterande.

Det här spelet är inte färdigt!!!

Det är precis detta som bidrar till att pc-spelsmarknaden minskar till förmån för konsoller. Vem vill hålla på och mixa med datorn i flera timmar för att kunna spela? På konsoller är du igång och spelar 5 minuter efter du satt in skivan utan krångel, lätt som en plätt.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Jag har inte haft nå problem med sjävla spelet än så länge :D. Men det fuckade upp mitt Conan

Inaktiv
Skrivet av cruZZade:

"Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga"

Hmm....kan inte ens Fragzone hålla reda på skillnaden mellan att det laggar och att det hackar? :S

Man får använda ordet lagg när man har dålig FPS.

Inaktiv
Skrivet av John:
Skrivet av donjojo:

Jag tror inte ett smack på den här nyheten. Om spelet på något sätt kunde känna av att det var piratkopierat skulle de såklat välja att omöjligöra spelande överhuvudtaget. Tror ni verkligen att just den här utvecklaren har tagit fram ett system för att känna av om spelet är piratkopierat utan att göra det till en världsnyhet och ta patent på tekniken? Jag har inte läst en rad om någon sådan teknik någon stans. Problemen kommer från buggar och dålig portning.

Skillnaden är att många spel har ett kopieringsskydd som hindrar startandet av spelet om inte rätt skiva sitter i, eller liknande. GTA IV verkar ha ett kopieringsskydd som är inbäddat i koden på många ställen - tillräckligt många för att de som gör "cracks" inte ska ha hittat alla.

Jag får göra en pudel helt enkelt och byta åsikt. På Pbay verkar det finnas cracks som folk klagar på att kameran skakar med mera. En möjlighet är att det är rockstar själva som laddar upp alla dessa dåliga cracks. Antagligen kommer det nog snart ett fungerande crack till spelet.

Medlem

Gnäll gnäll... gnäll... nej men jag tycker faktiskt GTA 4 är suveränt. Och inte fasen laggar det här inte. Trots att jag inte har någon highend-dator för gaming längre.

Tycker spelet flyter på bra. Folk verkar ha blivit förbannat kräsna och helt insnöade på FPS.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Om nyheten stämmer, så säger jag så här: Dom kanske inte hittat alla ställen i koden ÄN. Men dom som crackar spel är oftast väldigt bra på det dom gör. Finns inget skydd i världen, som inte har knäckts NÅN gång.

Det finns det visst. Te.x har man inte knäckt Cubase 4, det är väl 2 år sen det kom nu. Försök har gjorts men ingen har lyckats.

För spel är det dock de första 2-3 veckorna som är viktigast, därefter går försäljningen ner så pass att det inte spelar någon större roll om det finns skydd eller ej, dvs kan man fördröja att spelet knäcks kommer man sälja mer.


signatur
Medlem
Inaktiv

Endel commands man kan använda:
http://www.gtagaming.com/forums/showthread.php?t=111441

Exempel:
-novblank: Disable wait for vblank (No Vsync
-renderquality: Set the render quality of the game. (0-4)
-shadowdensity: Set the shadow density of the game. (0-16)
-texturequality: Set the texture quality of the game. (0-2)
-viewdistance: Set the view distance of the game (0-99)
-detailquality: Set the detail quality of the game. (0-99)

Dock vet jag ej hur man får up konsolen i spelet.

Skriv svar