Rockstar tar strid mot piraterna

Medlem

Detta har gjorts innan med. Väldigt bra att de gör så här dock.

Medlem

hehe hur vore det att satsa på att släppa ett spelbart spel iställt för att ta 400 kr för någon beta-version som inte kommer vara spelbart på bra lång tid.

Där kommer stackarna sitta som köpt spelet och installera patch efter patch bara för att konstatera att det blivit liiiite bättre och svära och förbanna Rockstar. Samtidigt som de som laddat hem skräpet kommer säga jaja tur att jag inte betalade för det. Det är lose-lose för Rockstar.

Om jag får spekulera lite så är väl just den dåliga kvaliteten på spelet anledningen till att de var så "frikostiga" att man kunde installera det hur ofta man ville istället för sedvanliga fem gånger som övriga nyare spel med Securom. Jag gissar att det nog finns de som installerat om spelet både en och två gånger redan för att få det att fungera.

Medlem
Skrivet av Grasfer:

Hoppas det inte är SecuROM på steam versionen jag köpte, går väl inte lämna tebaks på steam heller

Det är SecuROM på GTA 4 var du än köper det, både på skiva och nedladdning.

Intressant "skydd" dock.. undrar om det är en täckmantel för ett buggigt spel som de försöker köpa sig lite extra tid till att fixa, ett nytänk till skydd eller en bluff ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag har en lösning på problemet med piratkopiering.

Spel skall vara gratis, betalning sker via donationer.

Anledningen till att detta skulle funka bättre än vad det gör idag är att spelföretagen faktist skulle satsa på att göra bra spel, som folk vill se mer av.

Vill man se mer av ett spel och gillar grejen, då betalar man, annars blir det inget mer.

Om spelet däremot är en hög med skit, då betalar man INTE.

Alla ni som säger att "snorungarna också skall betala" - hur menar ni då?

Jag skall betala för någonting som är fullt med skit, när det skulle kunna vara så mycket bättre om man bara tänkt till lite?

Det är lite som att äta på restaurang, jag äter min mat först, sedan betalar jag, gillar jag servicen får dom även en liten slant bredvid.

Om jag däremot får en rå mört i maten, då betalar jag inte.

Vet jag i förväg att jag kommer att få en rå mört i maten, då äter jag maten som ligger bredvid sedan sticker jag där ifrån.

Inte skall man ha betalt för skit och trams?

Nej tack.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av FZ:

* Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga

Skrivet av Mikzarn:

Sjukt dålig optimerat, ligger på 20-30 fps med ett 8800gtx etc, har i princip samma fps med allt på lägsta som med allt maxat

HAHA
certainly made my day

Och trots det så har jag köpt det. http://steamcommunity.com/id/ErnieBrutal/games
Tro mig, det är värdelöst optimerat.

Medlem

Jag tycker det är helt rätt av Rockstar. De har ju inte direkt gjort spelet för att man ska ladda ner det olagligt.

Men nu känner man nästan att man måste ladda ner det bara för att se om det stämmer.

Medlem

Är inte spelet satt till en max 30 fps nivå? Och är 30 FPS dåligt? Snobbar.

Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är inte spelet satt till en max 30 fps nivå? Och är 30 FPS dåligt? Snobbar.

Nej. Och 30fps är värdelöst.

Medlem

Haha detta är jätteroligt faktiskt. Kopieringsskydd som krånglar på datorer är däremot inte roligt.

Om man ska ha ett vettigt kopieringsskydd så skulle det i så fall vara att alla spel spelas genom någon gemensam plattform (steam t.ex.) och ett gemensamt kopieringsskydd. Det håller inte med flertalet olika lösningar och varianter där kunderna ska bege sig genom en hinderbana för att kunna spel. Om alla spel använde samma skulle det inte vara så farligt att installera ETT sådant knepigt kopieringsskydd.

Inaktiv

Det är så fruktansvärt ruttet optimerat att inte ens folk med sina monsterdatorer kan köra ordentligt.

Nae, fyfan för Rockstar.

Medlem
Skrivet av JonatanJJ:

Edit: Tror att detta anti-crack-system är baserat på md5 hashar av filerna, om så är fallet är det väl i stort sätt omöjligt att cracka det, och därefter måste man ha skiva i varje gång, otroligt töntigt.

Alltid lika kul när någon kläcker ur sig något sånt här. Ge oss en källa eller någon sorts belägg för att de använder det istället för rena gissningar. Sen är det inte alls så svårt att fixa det om de bara använde sig av md5-hashar då man helt enkelt får leta upp de värden de jämför med och byta ut dessa mot de korrekta från de modifierade filerna.

/ LordDaimos

Medlem

Tycker detta är helt rätt gjort av Rockstar!

Pirater förtjänar inte att få någon bra spelupplevelse.

Inaktiv

Helt rätt, så länge som det bara drabbar piraterna.
Dock crackas det väl ändå inom en snar framtid, men kul gjort av dem.

Inaktiv

"Lagga"? hacka heter det när man lirar singelplayer (som i GTA).


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av Grimley:

Endel commands man kan använda:
http://www.gtagaming.com/forums/showthread.php?t=111441

Exempel:
-novblank: Disable wait for vblank (No Vsync
-renderquality: Set the render quality of the game. (0-4)
-shadowdensity: Set the shadow density of the game. (0-16)
-texturequality: Set the texture quality of the game. (0-2)
-viewdistance: Set the view distance of the game (0-99)
-detailquality: Set the detail quality of the game. (0-99)

Dock vet jag ej hur man får up konsolen i spelet.

Hade vart skönt att få bort Vsync....det ger not mkt ökad prestanda

Medlem

Lite krassligt att man köper PS3 versionen, vilken är lagom kasst optimerad och det känns som bortkastade pengar... känns inte som man har stor lust att betala för samma spel igen i PC utgåva (där man kan optimera efter behov), så i det fallet så skulle jag föredra ett lite mer piratvänligt lir...

Edit: Läst lite nu om folk som införskaffat PC versionen och den verkar ännu värre optimerad... typ bara klagomål om grafiken och dess optimering överallt, känns inte som det är värt pengarna.

Medlem

Citerat från Rockstars FAQ för PC versionen av GTA IV:

"Q. In the seemingly inevitable event that some dirty pirate manages to crack GTA IV PC and make it available, what are the advantages and disadvantages to using a legitimate copy over a pirated one?

A. Aside from the fact that warez are a great place to pick up a Trojan or key logger, using a cracked copy of GTA IV PC will result in varying changes to the game experience. These can range from comical to game-progress-halting changes.

Rockstar Games rewards loyal, paying customers and will offer incentives and downloadable content that will only be available to registered users of the game, running non-hacked copies, via Rockstar Games Social Club."

Medlem
Skrivet av donjojo:

Jag tror inte ett smack på den här nyheten. Om spelet på något sätt kunde känna av att det var piratkopierat skulle de såklat välja att omöjligöra spelande överhuvudtaget. Tror ni verkligen att just den här utvecklaren har tagit fram ett system för att känna av om spelet är piratkopierat utan att göra det till en världsnyhet och ta patent på tekniken? Jag har inte läst en rad om någon sådan teknik någon stans. Problemen kommer från buggar och dålig portning.

Om du vore det minsta lilla insatt i ämnet så hade du trott på nyheten, som egentligen inte är en nyhet. Detta fenomen har funnits väldigt länge, Ascaron har tex använt det på ett par av sina spel, tex sacred 2 ocg Darkstar one om jag minns rätt.

Anledningen till att dom gör så här nu för tiden är antagligen för att det är relativt enkelt att komma förbi securom vid uppstart av spel, ibland behövs det inte ens modifierade filer. Det dom behöver göra för att cracka ett sånt här skydd helt är att gå igenom .exe filen (eventuellt andra filer också) och hitta alla triggers som jävlas med folk. Ovanpå detta måste dom ta bort dom och testa så att det verkligen fungerar osv osv osv.

Nu ska jag sluta flumma runt om detta men man kan iaf konstatera att dom köper sig lite mer tid med ett sånt här skydd. Tror och hoppas att det leder till bättre försäljning.

Medlem
Medlem

Ja det är bra gjort tycker jag. Det hjälper mig i alla fall mig att börja köpa spelen (nerladdning har blivit ett beroende för mig som jag inte kan stoppa).

Visst jag är inte glad över detta på ett sätt, med det kan jag behöva

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av JonatanJJ:

Edit: Tror att detta anti-crack-system är baserat på md5 hashar av filerna, om så är fallet är det väl i stort sätt omöjligt att cracka det, och därefter måste man ha skiva i varje gång, otroligt töntigt.

Alltid lika kul när någon kläcker ur sig något sånt här. Ge oss en källa eller någon sorts belägg för att de använder det istället för rena gissningar. Sen är det inte alls så svårt att fixa det om de bara använde sig av md5-hashar då man helt enkelt får leta upp de värden de jämför med och byta ut dessa mot de korrekta från de modifierade filerna.

/ LordDaimos

Vadå källa? Det var en gissning, min mening börjar med "Tror att". Och den kanske kollar md5erna online? Att det är därför man behöver social club och allt annat trams.

Gillar iaf Social Club TV, fast den är seg deg, troligtvis en anledning till att man tappar connection hela tiden.

Edit: Inget fel i att starta diskussioner, om jag hade sagt "Det är md5 bla bla" så hade det varit en annan sak.


signatur

Jag äger.

Skrivet av Mikzarn:
Skrivet av Ravenknight:

Hahaha, så jäkla rätt. Kör hårt Rockstar. Ju fler bortskämda pirat-snorungar som får sand i blöjan desto bättre.

Provat spelet? Ospelbart för oss som har köpt det. Rockstar kan dra åt helvete. Det här är riktigt riktigt dåligt. En dator som klarar crysis i princip maxat kör gta 4 i knappt spelbar fps. Det är en riktigt riktigt dålig portning. Köp absolut inte.

Måste hålla med om detta det är verkligen OSPELBART! lagg lagg och mera lagg


signatur
Medlem

HAhahahahaha! Jag tycker det e bra gjort av Rockstar! Jag har dock GTA IV till 360

Medlem

Tycker det är helt rätt att göra så. Rockstar får mer pengar och det påverkar inte de som köpt spelet.
Jag har fått mitt GTA den 2:a, och är helt nöjd, har inte haft några problem alls att starta spelet. Securom har inte ens klagat på Daemon Tools som jag har på

Det laggar lite, ja. Men om man sänker detailer lite så är hur skönt som helst. Kolla min dator och gamplay filmer på min profil på YouTube:
http://se.youtube.com/user/rollese

Medlem

Jag är till stor del en pirat, jag tankar hem det jag är intresserad av om det är dåligt tar jag bort det på 2-3 dagar. Om det är bra så spelar jag igenom det, om det är riktigt bra eller verkar ha en kick-ass multiplayerupplevelse så köper jag spelet.
Såvida det inte finns demo-versioner att tillgå(denna front måste verkligen spelvärlden förbättra för PC).

Nu ni som gnäller på snorungar som piratar ner spel, jag undrar bara hur ni fyller MP3-spelaren eller ser på film.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av JonatanJJ:

Vadå källa? Det var en gissning, min mening börjar med "Tror att". Och den kanske kollar md5erna online? Att det är därför man behöver social club och allt annat trams.

Du sa att du tror det och verkade rätt övertygad om det men vad är det som får dig att tro det? Jag tror att rymdfärjorna drivs med bananolja men jag kan inte bevisa det.
Om den kollade md5erna online så hade man behövt vara online varje gång man startar spelet och även sån aktivering går att komma runt med hjläp av en proxy som skickar tillbaka de hashar man vill jämföra med. Att bara jobba med hashsummor är ingen fungerande lösning i längden, det är på tok för enkelt att komma förbi.

/ LordDaimos

Medlem

Har ju det här till 360, men rätt bra tänkt av Rockstar :).

Inaktiv
Skrivet av darknshy:

lol, spelt ser skit ut.

åhh harre min skapare, blir mer och mer irreterad varje gång jag ser dig lägga en sån här kommentar, men men får väl vänja mig.

On topic: Dom kan ju göra så här med alla spel så slipper vi ipred lagen, spel skall man betala för, men musik.. njaee.

Inaktiv

"Rockstar Games rewards loyal, paying customers "
-By forcing DRM cock up their ass...

Medlem

Alla sätt är bra utom de dåliga antar jag

Skriv svar