Rockstar tar strid mot piraterna

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Jag har en lösning på problemet med piratkopiering.

Spel skall vara gratis, betalning sker via donationer.

Anledningen till att detta skulle funka bättre än vad det gör idag är att spelföretagen faktist skulle satsa på att göra bra spel, som folk vill se mer av.

Vill man se mer av ett spel och gillar grejen, då betalar man, annars blir det inget mer.

Om spelet däremot är en hög med skit, då betalar man INTE.

Alla ni som säger att "snorungarna också skall betala" - hur menar ni då?

Jag skall betala för någonting som är fullt med skit, när det skulle kunna vara så mycket bättre om man bara tänkt till lite?

Det är lite som att äta på restaurang, jag äter min mat först, sedan betalar jag, gillar jag servicen får dom även en liten slant bredvid.

Om jag däremot får en rå mört i maten, då betalar jag inte.

Vet jag i förväg att jag kommer att få en rå mört i maten, då äter jag maten som ligger bredvid sedan sticker jag där ifrån.

Inte skall man ha betalt för skit och trams?

Nej tack.

Lol Snacka om att leva i en fantasivärld..


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

haha.. det låter ju sjukt roligt

Medlem

Köpte 360-versionen day one och jag tänkte även köpa PC versionen, men jag är otroligt glad att jag inte gjorde det. Att de släpper ett sådant dåligt optimerat spel....
Som vissa nämde innan skulle det inte förvåna mig att piratkopian kommer prestera bättre när de väl har fått bort all DRM och skumkodning.

Nä, jag håller mig till GTA:SA och senaste versionen av Multitheftauto, som förövrigt har gått opensource och gör mycket snabbare progress. MTA:SA 1.0 är runt hörnet.

Btw jag läste att det finns redan en work around för piraterna, det är bara att ta bort en fil i GTA IV mappen. Så de 200 000 dollar Rockstar la på antipiratmetoder gynnade verkligen.

Medlem
Skrivet av Mack:

Av vad jag läst så kan den här SecuRom funktionen förstöra spelet även för folk som köpt det. EA använde samma kopierings skydd till Red Alert 2 och Fifa Manager 09 och även dom la in funktioner som skulle förstöra för pirater.

Kopieringsskyddet verkar fungera rätt bra, kryllar av posts på både EAs och Rockstars forum. Men det verkar som problemen har dykt upp hos folk som köpt spelen också.

Då jag kan förstå att det känns skönt att jävlas med pirater så stöder jag inte användningen av de nya SecuRom. Har man köpt ett spel så ska man kunna spela det var som helst och när som helst. Man ska inte behöva registrera spelet flera gånger för att det ska fungera.

Då tycker jag du ska läsa lite mer, SecuRom behöver inte betyda att det är någon gräns för installationer eller användande. De flesta spel använder det med få har en sådan gräns.

Medlem

Detta börjar ju bli extremt löjligt. Nästan som att rattkudden skulle smälla om man inte använde samma moment och kraft varenda gång då man vrider nyckeln för att starta bilen.

Borde fan i mig börja bli lag på att spelen skall fungera felfritt för den goda kotten i gänget.

Medlem

Hahaha, det är ju riktigt humoristiskt


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Gnäll gnäll... gnäll... nej men jag tycker faktiskt GTA 4 är suveränt. Och inte fasen laggar det här inte. Trots att jag inte har någon highend-dator för gaming längre.

Tycker spelet flyter på bra. Folk verkar ha blivit förbannat kräsna och helt insnöade på FPS.

Härlig attityd. "Det funkar för mig alltså ljuger alla andra."
Samt att det är OK att företag tar ~450kr för produkter som inte fungerar som de ska, jag antar att du inte gnäller när du får en cheeseburgare när du betalat för en Big Mac.

Medlem
Skrivet av Sito:
Skrivet av Sacrilege:

Jag har en lösning på problemet med piratkopiering.

Spel skall vara gratis, betalning sker via donationer.

Anledningen till att detta skulle funka bättre än vad det gör idag är att spelföretagen faktist skulle satsa på att göra bra spel, som folk vill se mer av.

Vill man se mer av ett spel och gillar grejen, då betalar man, annars blir det inget mer.

Om spelet däremot är en hög med skit, då betalar man INTE.

Alla ni som säger att "snorungarna också skall betala" - hur menar ni då?

Jag skall betala för någonting som är fullt med skit, när det skulle kunna vara så mycket bättre om man bara tänkt till lite?

Det är lite som att äta på restaurang, jag äter min mat först, sedan betalar jag, gillar jag servicen får dom även en liten slant bredvid.

Om jag däremot får en rå mört i maten, då betalar jag inte.

Vet jag i förväg att jag kommer att få en rå mört i maten, då äter jag maten som ligger bredvid sedan sticker jag där ifrån.

Inte skall man ha betalt för skit och trams?

Nej tack.

Lol Snacka om att leva i en fantasivärld..

Förklara gärna.

Varför skulle detta inte fungera?
För att folk skulle ge fan i att donera pengar?
Är det inte bättre att man betalar det man tycker spelet är värt, än att man sitter och betalar överpris för skit?

Allt detta trams med att man skall hålla på och registrera sig här och där, vara ansluten hit och dit för att kunna spela ett dåligt optimerat spel - detta leder bara till att folk blir irriterade.

Och det betalar man för?
Man betalar för en burk diarré när man kan få en len och fin bajskorv gratis?


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Hmmm.. Om dem kan göra så att det inte går att spara, så att alla inställningarna är max etc om man tankar spelet.. Kan dem inte bara göra det värre? så att det är helt ospelbart? typ göra så att spelet blir i wireframe om man crackar det eller vad som helst, typ gravity blir haxxat och allting flyger åt helvete eller det kanske är för svårt?

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:
Skrivet av klossen:
Skrivet av Hero_Swe:

Har hört från källor att deras anti-pirat kod är wrappad i ungefär 50% av spelet och om det inte hade funnits så hade man haft just precis 50% performance increase!

Menar du att det flytit bättre utan anti-pirat koden.:|

Jepp, exakt vad det betyder.

Tänk på det så här, Du har en människa, en björn kramar ungefär 50% av människan väldigt hårt. vad händer om man tar bort björnen?

Du kan inte på allvar påstå att spelet skulle flyta på dubbelt så fort om dom hade skippat kopieringsskyddet.

Jag menar, 50%!? Hade du haft en liten känsla för programmering och hur klockcykler hanteras hade du nog tänkt lite annars. Om hälften av resurserna ska gå till kopieringsskydd måste alla gånger större delen av kodraderna anropa kopieringsskyddet. Även om fallet vore så så vågar jag ändå sätta större delen av mina ägodelar på att det är helt magiskt mycket tyngre att exempelvis uppdatera en frame på skärmen än att utföra detta.

Grafikberäkningar är bland det tyngsta man kan göra på en dator. Kopieringsskydd är knappt en fis i rymden jämfört med det. Jag kan lova att din bakgrundsbild håller på mer resurser än det.

Sluta sprida FUD helt utan belägg.

Inaktiv

Detta var allt ett dåligt optimerat spel som tusan, den riktigt döda förväntan till ett underbart spel, genom att man spenderat över en timme på att försöka optimera det till ett spelbart läge. Största problemet var att spelet la in sig i hack perioder var femte minut när jag körde på båda processorerna. Har nu kört en disk fragment och problemet värkar vara borta, i alle fall får man hoppas det, om spelet fungerar bättre utan DMR secure rom kan du lita på att jag tanka ner det för att mosa ur så mycket av singel player som möjligt.

Och om så är fallet kommer jag inte köpa spel med sånt här skydd igen, det blir pirat helt enkelt. Och som en vis person skrev har för en stund sen, varför gnälla på PC pirater när musik och film industrin tar 5 gånger mer stryk.

Sist men inte minst tog det rätt mycket jobb bara för att installera spelet och få det körbart.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av SuperTank:

De som röstat "De har rätt att motverka piratkopiering, men det här är fel sätt" och "Det är helt fel, sluta bråka och bjud på spelet" var snälla och motivera. Är väldigt nyfiken.

Inte för att jag ens kommer att ta hem det än mindre köpa så jag aldrig har gillat GTA-serien.

MEN....de kunde ju lägga resurserna på andra håll, som att få det att funka som det skall på en PC och inte tafliga portningar som de allra flesta gör. Efter att allt lirar som det skall släppa ett DEMO så som många gjorde förr....det sålde mer än all hetsjakt på pirater.
Fast o andra sidan så var det mkt anorlunda för 5-10 år sedan. De senaste 5 åren har piratkopierandet ökat lavinartat. Så jag förstår att utvecklare och distbolag använder alla medel de kan.

Men o andra sidan.....gjorde fler väl fungerande produkter och släppte dem till mer skäliga priser (JA 4-600:- per spel avskräcker mig från att köpa många spel) så hade de sålt mer på volym än vad de gör idag. Tänk 10milj ex ist för kanske 4 milj ex sålda....det tjänar de mer på men nej det kan inte deras ekonomer räkna ut med en träpinne o röven.

Om detta liret hade haft hälften så bra grafik optimering som FC2 så hade detta lätt kunnat bli GOTY nu blir det inte det. Till er som inte köpt det än...SPARA ERA JULPENGAR!!


signatur
Medlem

Klockrent! Så jävla underbart! På snorungarna Rockstar! Själv blir det nog ett köp om några månader då det sänkts i pris och en hel del patchar släppts som hjälper med optimeringen av spelet!

Just nu blir det Left 4 Dead med brorsan och några kompisar.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Det jag tror med sånt här skydd är att det dyker upp så ofantligt många fejk cracks/working cracks som har virus mm. Vilket skapar stor oreda i vårt kära warez samhälle. Vilket leder till att mer folk köper spelet. just för att undvika ovanstående problem.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av Sito:
Skrivet av Sacrilege:

Jag har en lösning på problemet med piratkopiering.

Spel skall vara gratis, betalning sker via donationer.

Anledningen till att detta skulle funka bättre än vad det gör idag är att spelföretagen faktist skulle satsa på att göra bra spel, som folk vill se mer av.

Vill man se mer av ett spel och gillar grejen, då betalar man, annars blir det inget mer.

Om spelet däremot är en hög med skit, då betalar man INTE.

Alla ni som säger att "snorungarna också skall betala" - hur menar ni då?

Jag skall betala för någonting som är fullt med skit, när det skulle kunna vara så mycket bättre om man bara tänkt till lite?

Det är lite som att äta på restaurang, jag äter min mat först, sedan betalar jag, gillar jag servicen får dom även en liten slant bredvid.

Om jag däremot får en rå mört i maten, då betalar jag inte.

Vet jag i förväg att jag kommer att få en rå mört i maten, då äter jag maten som ligger bredvid sedan sticker jag där ifrån.

Inte skall man ha betalt för skit och trams?

Nej tack.

Lol Snacka om att leva i en fantasivärld..

Förklara gärna.

Varför skulle detta inte fungera?
För att folk skulle ge fan i att donera pengar?
Är det inte bättre att man betalar det man tycker spelet är värt, än att man sitter och betalar överpris för skit?

Allt detta trams med att man skall hålla på och registrera sig här och där, vara ansluten hit och dit för att kunna spela ett dåligt optimerat spel - detta leder bara till att folk blir irriterade.

Och det betalar man för?
Man betalar för en burk diarré när man kan få en len och fin bajskorv gratis?

Vad är det för fel med att läsa rescensioner och kolla gameplay videos om man är osäker på att spelet är bra? Vad sägs om att chansa någon gång?

Vad betalar man för? Jo, man betalar för PRODUKTEN såklart. Du betalar för 2-3 års hårt arbete koncentrerat till en 500-lapp. Om du tycker om produkten eller inte, har inte med hur mycket du har betalat för spelet. Om du inte tycker att spelet är välgjort så är det väl kanske så, men vad kan du göra åt det?

Donationer skulle säkert tas emot av utgivarna (eftersom det är dom som äger spelet), men att spelet skulle vara gratis är nog bara att glömma.
Det kan vara svårt att fatta hur STORA chansningar utgivarna tar när de investerar i ett spel. Alla miljoner som de "lånar" ut till utvecklarna som de räknar med att få tillbaka + en vinst förstås.

Inaktiv

Heh, ny idé Rockstar - gillar den också... Fan, om jag vill ha spelet till PC måste ja köpa det igen. Har ju redan köpt det till 360n? Tycker man ska få köpa lite billigare eller gratis om det är till en annorlunda konsol bara.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

NU ska jag vara helt ärlig, jag promotar absolut inte pirater på något sätt och ursäkta ifall folk skulle tro att jag gör de.

Jag laddade ner spelet för att prova hur de gick på datorn (köpte det till ps3 och tyckte de otroligt segt och dåligt man fick ju tpy 20 fps och AA var helt värdelöst)

Jag hade de problemet med att kameran buggade osv, men de gick och spela och märkte att 1, grafiken var betyyyyydligt mycket finare på PC än xbox och ps3an dessutom att FPSen var högre med.

Sen förstår jag inte en grej,, jag är en riktigt framerate snobb jag är den typen som tycker de är slow på 60FPS, men när jag provade gta på högtsa förutom textures (som inte gick att ställa in på högsta) så fick jag runt 35-40 fps och 30 om massa bilar sprängdes samtidigt, och för 35 fps så flöt de jävligt bra, jag vet inte de verkar skumt att de går så bra på min pc när dne tydligen är "outdated" enligt rockstar.

P.S Beställde spelet direkt på webhallen efter jag provat och var nöjd (ser nerladdade spel som ett demo)


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

GTA IV är inget annat än en skandal. Ett spel som egentligen inte behöver göra några direkt komplicerade beräkningar skall inte kräva ett quadcoremonster för att överhuvudtaget vara spelbart.

Jag fick under 10 frames per sekund på min "gamla" dator och en vän till mig fick 20 -25 fps på sin monstruösa quadcore.

Sen så skall vi inte ens tala om vilket helvete det var att installera (det kom inte ens upp läsbar text när skivan satts i) och att få socialclub och windows live att fungera gick helt enkelt inte i början trots att jag gjorde allt rätt.

Spelet startar inte om du har daemontools igång i bakgrunden. Bara en sådan sak gör att ingen bör köpa spelet. Spelföretagen skall inte kunna styra vad du har på din egen dator.

Förstår inte idioterna som tillverkar spel att allt skit de gör för att krångla till det bara får folk att ladda hem fullt fungerande piratversioner istället för att betala för något som inte fungerar som det ska och dessutom härjar runt med den redan installerade programvaran?

Jag har nog köpt mitt sista spel som hade securom. Det var nog också det sista spelet jag köper direkt på lanseringsdagen (utan en chans att vänta in rapporter om hur dåligt det fungerar). Det blir inga fler securomförstörda spel för min del. Spelföretagen har förlorat en bra kund och "piraterna" har fått en allierad.

p.s. jag har redan sålt vidare mitt exemplar av GTA IV.

Medlem

Man kan ju undra hur lång tid det tar innan Rockstar patchar spelet för att optimera det bättre? Taskigt för dem som skaffat spelet lagligt, alla andra kan ta sitt straff.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

finns alltid folk som om koddar allt bara tar kanske nån vecka längre men det kommer inte att hålla


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Tony:
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av Sito:
Skrivet av Sacrilege:

Jag har en lösning på problemet med piratkopiering.

Spel skall vara gratis, betalning sker via donationer.

Anledningen till att detta skulle funka bättre än vad det gör idag är att spelföretagen faktist skulle satsa på att göra bra spel, som folk vill se mer av.

Vill man se mer av ett spel och gillar grejen, då betalar man, annars blir det inget mer.

Om spelet däremot är en hög med skit, då betalar man INTE.

Alla ni som säger att "snorungarna också skall betala" - hur menar ni då?

Jag skall betala för någonting som är fullt med skit, när det skulle kunna vara så mycket bättre om man bara tänkt till lite?

Det är lite som att äta på restaurang, jag äter min mat först, sedan betalar jag, gillar jag servicen får dom även en liten slant bredvid.

Om jag däremot får en rå mört i maten, då betalar jag inte.

Vet jag i förväg att jag kommer att få en rå mört i maten, då äter jag maten som ligger bredvid sedan sticker jag där ifrån.

Inte skall man ha betalt för skit och trams?

Nej tack.

Lol Snacka om att leva i en fantasivärld..

Förklara gärna.

Varför skulle detta inte fungera?
För att folk skulle ge fan i att donera pengar?
Är det inte bättre att man betalar det man tycker spelet är värt, än att man sitter och betalar överpris för skit?

Allt detta trams med att man skall hålla på och registrera sig här och där, vara ansluten hit och dit för att kunna spela ett dåligt optimerat spel - detta leder bara till att folk blir irriterade.

Och det betalar man för?
Man betalar för en burk diarré när man kan få en len och fin bajskorv gratis?

Vad är det för fel med att läsa rescensioner och kolla gameplay videos om man är osäker på att spelet är bra? Vad sägs om att chansa någon gång?

Vad betalar man för? Jo, man betalar för PRODUKTEN såklart. Du betalar för 2-3 års hårt arbete koncentrerat till en 500-lapp. Om du tycker om produkten eller inte, har inte med hur mycket du har betalat för spelet. Om du inte tycker att spelet är välgjort så är det väl kanske så, men vad kan du göra åt det?

Donationer skulle säkert tas emot av utgivarna (eftersom det är dom som äger spelet), men att spelet skulle vara gratis är nog bara att glömma.
Det kan vara svårt att fatta hur STORA chansningar utgivarna tar när de investerar i ett spel. Alla miljoner som de "lånar" ut till utvecklarna som de räknar med att få tillbaka + en vinst förstås.

Ja just det... miljoner ja. Personligen fattar jag inte hur det kan kosta så ofantligt mycket att göra ett spel... Vänta nu, göra spelet är inte det som kostar... Lönerna är nog den stora boven. Ok kanske inte för mindre bolag som sitter och knåpar spel för en "Normal" månadslön Men jag tror knappast Rockstar tillhör den kategorin. Det är lite som nickelback sjunger i Rockstar...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

sluta klaga innan ni ens fått problem, alla vet redan att ni inte kan få några problem med originalet om ni inte installerar skiten på minst 4 datorer, vilket inte är menat, lr nödvändigt.


signatur

//monster

Medlem

Sålänge "skydden" inte påverkar köpare utav spelet så tycker jag inte att detta är något problem. De får väl göra som de vill.

Medlem

och jorå, gta funkar utmärkt även med daemon i bakgrunden. jag har original och har inte upplevt några som helst problem, var får ni noobs allt ifrån


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av heli:
Skrivet av cruZZade:

"Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga"

Hmm....kan inte ens Fragzone hålla reda på skillnaden mellan att det laggar och att det hackar? :S

Man får använda ordet lagg när man har dålig FPS.

Vadå FÅR säga?
Har mamma sagt att man får?

Om folk använder fel ord på fel sak så förlorar orden sitt värde och bara blir ett samlings namn.

Om nån säger att spelet laggar ska man veta direkt att det just LAGGAR pga av latency/nätverket.

Men nu säger folk lagga till allt som tar lite tid på datorn.

Det är som att du skulle kalla allt som rör sig för en bil, och skulle inte det vara jobbigt?

Medlem

Är det bara jag eller är spelet helt sjukt dåligt optimerat? Min burk klarade crysis på high helt okej, men gta "laggar" nästan på low nu :S
Jag menar det är gta, GTA! Inte fucking cry theft auto...


signatur

- (y) tack för ditt stöd!

Inaktiv

Vet inte om någon har skrivit "lösningen" ännu, men skriver den ändå.

Starta Social Club -> Skip Login -> Play.
(För att kunna spara, logga in i Windows Live i spelet)
Tabba ner när du SPELAR -> Logga in på Social Club -> Gå in i spelet -> Cellphone -> Multiplayer. Fungerar

Flyter på helt okej för mig, men självklart.. irriterande med en massa problem och det verkar vara dåligt optimerat.

Medlem

För er som inte tror på nyheten: http://www.youtube.com/watch?v=WnscK2kGS2o

Själv så skall jag klara ut det på min X360 innan jag "införskaffar" det till PC.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av b3pp0:

och jorå, gta funkar utmärkt även med daemon i bakgrunden. jag har original och har inte upplevt några som helst problem, var får ni noobs allt ifrån

För att det fungerar för dig så inbillar du dig att det är så för alla? Det är du som är nooben.

Skriv svar