Skräckfilmer

Inaktiv

Såg Steven Kings Thinner här om dan och den var grymt bra. Den var kanske inte direkt läskig men det fans en sorts äcklig känsla med en igenom hela filmen.

Har ni inte sett den så skaffa den se den hos en kompis hyr den bara ni ser den! helt klart 8,5/10.


signatur

/A.K.A seerzack

Inaktiv
Skrivet av Fraizer:

Måste tacka för tipset på Shutter. Kollade på den ikväll med en polare... Och både han och jag var livrädda filmen igenom.

lugnt, kul att den uppskattades.

Jag såg på Audition som du rekommenderade, Istarius.

Den var igenomtänkt, brutal, läskig men värst var nog ändå att den var så "verklig". Personen bestod ju nästan helt av hat. Lite segstartad bara, fast det sa du.

Riktigt bra film, tack för tipset!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Ingen som nämner klassiker?

Excorsisten - Den första håller väl ganska hög klass än idag även om den är seg?

The Entity - Riktigt läskig rulle tycker jag. Bygger på en fortfarande levande människas skräckfyllda liv. Ett fall där forskare och psykologer inte kunde göra ett skvatt.
Det roliga är att boken som filmen bygger på är (väl) också skriven av just den psykologen som var med i händelsernas centrum på riktigt. Det görs även en remake på denna klassiker just nu.

The Thing - Grymt bra Kurt Russel skräckis, lite som Alien på Antarktis =).

Stigmata(från 1999) - Kanon rulle enligt mig. Modern tappning av Exorsisten fast denna gången är det inte de onda som spökar med tjejens själ utan de goda?! Kanske inte den äckligaste filmen men helt klart lite ryslig. Meddelandet denna filmen förmedlar är rätt intressant också. Undrar vad kyrkan tycker om den =).

Om vi snackar skräckfilmer där monster är inblandade så är enligt mig den bästa genom tiderna helt klart Hajen.
Ingen film i hela världen har nog satt så mycket skräck i folk som den filmen. Synd att de inte görs filmer som förr :(.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Inaktiv

Kiri kiri kiri!

Såg Dead Silence för inte så länge sen, kan säg att jag är glatt överraskad. Man ska nog inte se den med för mycket förväntningar, men det känns ändå som den tillhör den gamla skolan av skräckfilmer.

Nu över till något helt annat: jag kom på en delgenre av horror jag glömt bort helt att plocka filmer från. Vet inte vad man ska kalla den, "provocerande filmer" kanske. Alltså filmer som är gjorda för att chockera och provocera tittaren, som Cannibal Holocaust t ex. Behöver inte nödvändigtvis vara skräck heller.

* Das Experiment
* Deliverance / Sista färden
* Tras el cristal / In a Glass Cage
* Funny Games
* Irreversible
* The Untold Story
* Benny's Video
* Visitor Q
* Gummo

Jag kan väl inte påstå att jag rekommenderar någon att se någon av dem :). Das Experiment är bäst av de jag listat ifall någon mot förmodan skulle vara intresserad.

Inaktiv

Jag älskar skräckisar:D
så jag skriver ner några.

Hellraiser
Fredagen den 13de
Scream
Halloween
Monster Man
The Dentist
Hunted Forest
Evil Aliens
Terror på elmstreet
Boys eat girls
Cabin Fever
Day of the dead
Dawn of the dead
Hause on the hunted hill
Sleepy Hollow
The woods
wrong turn

kan många mer men orkar inte skriva dom.

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Earthscum:

Bästa skräckfilmen måste ju vara "The Thing" av John Carpenter.

En annan bra film från Carpenter är ju "They Live" fast den är mer åt action/komedi hållet. Lite skräck finns, men den är ingen ren horror film.

Slither är också grymt bra.

Sen har vi ju Nightmare on elm streat och Hellraiser.

Jag vet inte om du är mer inne på japanska skräckisar eller inte. Jag gillar dom dock inte.

Shit, du är ju precis som mig i stil Älskar alla dem filmerna. They live är skön satir, men skräck är den inte. Och Slither! Fan vad skönt attdet är någon annan som sett den, iofs inte så mycket skräck som småsplatter, men hyllningen till alla gamla sci-fi skräckisar var underbar.

Gillade The thing , har bara sett They Live i den klippta versionen , vet du om det skiljer mycket mellan den och den oklippta versionen ?
En bra film med den gamle brottarhjälten Roddy Piper .

Svenska filmcensuren hade ju dille på att slakta nästan alla filmer som kom på 80 - talet .

Annars Halloween eller Alla helgons blodiga natt , en bra äldre skräckfilm utan en massa överdrivna effekter som filmerna har idag , det verkar som alla försöker bräcka varandra i äckeleffekter så de glömmer bort storyn även om den brukar vara tunn i de filmerna , inte skräck längre utan äckel filmer , blir bara uttråkad av dagens filmer , ser dom ändå med förhoppning att hitta nån bra film men inte ofta det händer .

Fortsätter med:

- Los Sin Nombre (1999)
- Prince of Darkness (1987)


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Jag såg en bra rysare häromdagen... the reaping med Hilary Swank.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

The mothman prophecies

Medlem

House of 1000 corpses och The Devils Rejects är två helt suveräna filmer. Se dem, ni lär inte bli besvikna:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

får jag rekommendera min gamla tråd om skräckfilmer, där är det många som bidragit med bra tips


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kan någon rekommendera en bra skräckfilm, MEN den får inte ha datoreffekter i sig... förstör mkt.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av fanboy:

Kan någon rekommendera en bra skräckfilm, MEN den får inte ha datoreffekter i sig... förstör mkt.

Kolla mitt förra inlägg. Skulle tippa på de 2 är nästan utan effekter:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

the grudge 2
the ring


signatur

You can't win the game...

Medlem
Skrivet av fanboy:

Kan någon rekommendera en bra skräckfilm, MEN den får inte ha datoreffekter i sig... förstör mkt.

"The Thing" den har inte en enda dataanimation )


signatur

Den som vet vet.

Medlem

annars kan du alltid kolla på svenska filmer,dom skrämmer skiten ur mig iaf:P eller så kan du kolla på 7e himlen, där snackar vi scary stuff:)


signatur

What seems to be the officer problem?

Medlem

tänkte göra en efterlysning på en gammal film, såg den då jag var liten så jag kommer inte ihåg så mycket av den.

Filmen utspelar sig på en ö, det är några ungdommar som åker dit för att göra nånting.
Iallafall så hittar dom ett hus och familjen som bor där är kannibaler, har för mig att farföräldrarna håller till på övervåningen av huset, sittandes i gungstolar. Mycket möjligt att dom är döda.
tonåringarna i familjen har sina barnkläder..
En scen som jag kommer ihåg är att en av ungdommarna som kommer dit får ögar utstucket med en virknål.

Inte så mycket information men jag hoppas att det är nån som känner igen innehållet och kan ge mig ett namn på filmen.


signatur

"I love escelators, they can never break, only temporarially turn into stairs"

Medlem

SÅg A tale of two sisters, och den var ganska schysst, läskig tyckte jag iaf^, lite the grudge stuk kanske? ;P, nån som kan tipsa om nå andra?

Inaktiv
Skrivet av Haisty:

SÅg A tale of two sisters, och den var ganska schysst, läskig tyckte jag iaf^, lite the grudge stuk kanske? ;P, nån som kan tipsa om nå andra?

A tale of two sisters kom före The Grudge iofs.

In B4 men Ju-On kom före A Tale of Two Sisters.

Skrivet av fanboy:

Kan någon rekommendera en bra skräckfilm, MEN den får inte ha datoreffekter i sig... förstör mkt.

Ab-normal Beauty
Skapad av samma regissör och producent bakom The Eye.

Handlar till en början om en flicka som upptäckte att hon blev sexuellt upphetsad när hon såg något dö.

Inget för känsliga tittare.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

12
Skriv svar