Kristen eller Satanist ?

Inaktiv
Skrivet av markgren:

Jag som kristen kan iaf utrycka mig såhär! MEN VAD I !! Detta lär ju vara nått sånt här extremistiskt skitsnack! Jag fick 0 poäng! :S

Så här går det när man inte läser hela tråden.

Skrivet av Klfh:
Skrivet av theinsekt:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av theinsekt:

Paganism 30% (halvont)

Hördu! Vad är det för fel på att dyrka träd och offra getter? (var f.ö uppenbarligen ca 95 % paganist) Jag ser det som en ytterst god sak!

Jag måste erkänna att jag inte vet värst mycket om Paganism, men det är en religion (eller en samling religioner) och som alla vet så är alla religioner (förutom satanism förstås) ytterst ondskefulla.

Det är fel att offra djur.:evil:

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att paganism är ett samlingsnamn för diverse naturreligioner och hedniska dyrkanden; typ asatro, druidism, Jedi och alla olika typer naturgudatro.

Exakt paganism är snarare en god religion. Själv är jag hedning, det vill säga asatro också känt som shamanism.


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av theinsekt:
Skrivet av Klfh:
Skrivet av theinsekt:

Paganism 30% (halvont)

Hördu! Vad är det för fel på att dyrka träd och offra getter? (var f.ö uppenbarligen ca 95 % paganist) Jag ser det som en ytterst god sak!

Jag måste erkänna att jag inte vet värst mycket om Paganism, men det är en religion (eller en samling religioner) och som alla vet så är alla religioner (förutom satanism förstås) ytterst ondskefulla.

Det är fel att offra djur.:evil:

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att paganism är ett samlingsnamn för diverse naturreligioner och hedniska dyrkanden; typ asatro, druidism, Jedi och alla olika typer naturgudatro.

Exakt paganism är snarare en god religion. Själv är jag hedning, det vill säga asatro också känt som shamanism.

ok


signatur

bzzt bzzt splat

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Enligt tradition så plågas man i oändlighet i helvetet, det handlar inte om att dricka sig full på vodka redbull... Ni som använder citatet: se över ert användande av det.

Enligt sagoboken bibeln som även kläcker ur sin en del annat roligt också.


signatur

---
Boo!

Avstängd

Döbringer, jag har inte påstått något av det du säger. Jag ställde en fråga. Är man svag för att man tror? Eller är man kanske svag för att man inte tror? Eller har svaghet inte med saken att göra? Jag röstar på det sista alternativet.

Skrivet av ^:

Det är rätt lågt att försöka utmana folk till att "våga" tro på din religion. Ingen är rädd.

Då är det även lågt att utmana folk till att våga att inte tro som jag tror Wiseguy (eller var det Rissan?) gjorde genom att länka och rekommendera exkristen.se.
Jag, för min del, har inte utmanat någon till någonting.

Skrivet av Wiseguy:

Folk som tror på något utan att kräva bevis...

Utan att kräva bevis? Synd att du formulerade det så - annars hade det kunnat betyda något helt annat.
Jag tror inte att det är särskilt många människor, förutom barn och obrydda, som inte kräver bevis. Jag har fått bevis för att Gud finns, men det är inga bevis som fungerar för andra - det är personliga upplevelser.
Jag förstår inte hur någon kan kontrollera mig för att jag tror på Gud.

Du kanske kräver bevis för evolutionsteorin, som jag är säker på att du tror på då nästan alla som inte tror på ett högre väsen tror på det, men du får inga för det finns inga. Vad händer då? Räknas då inte det som ett sätt att kontrollera folk?

Inaktiv
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Wiseguy:

Folk som tror på något utan att kräva bevis...

Utan att kräva bevis?

Jag skrev folk och menade inte nödvändigtvis just dig, men visst om du känner dig träffad...

Sedan handlar det ju också om hur man validerar bevis. Något som du tar för ett bevis på guds existens är det mycket möjligt helt säkert att någon annan tolkar på ett annat sätt. Om man innerst inne vill att något ska vara sant så är det lätt att vinkla omvärlden efter det. Det handlar inte bara om religion och det är inte bara religiösa som gör det. Det är svårt att vara objektiv. Man kanske ärligt menar att vara det, men omedvetet så är man inte det.

Ja, jag menar att folk som ser bevis på guds existens vill att det ska finnas en gud eller en större mening med alltet, medvetet eller omedvetet. Det finns de som ser en vacker vy; en sommar äng, en sjö i skogen; hör ett vackert ljud; en sångröst, ett instrument; eller andra upplevelser; och upplever att de ser eller känner guds existens genom det. Om det skulle vara bevis för gud, vad är det som säger att det är bevis för just din gud? Varför inte någon av alla de andra gudarna?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Pansarknekt

Islam
70%

Paganism
55%

Atheism
50%

Judaism
50%

Hinduism
50%

Christianity
45%

Satanism
40%

Stämmer inte. Flesta såna test är BS om det handlar om saker djupare än vad man tycker om sin nya jäkla tandborste.
Själv är jag kristen sen födsel men utövar inte min tro. Jag behandlar alla individer seperat utan dra några förhastade slutsatser beroende på var de kommer ifrån eller tror på politiskt och spirituellt. Umgås med personer från flertalet trosformer. Och jag anser mig vara en liten krabat som inte ska gå runt och försöka bevisa spirutualitet med vetenskap. Vetenskapen kan hålla sig borta från en sak iaf. Den dagen det kommer ett piller för att bota eller framana spirtuella känslor så är det dags att trycka på knappen vi installera under kalla kriget.
Världen styrs av begär för makt, pengar och råvaror. Sedan när någon går och kallar efter krig spelar man gärna på saker som är mer aktuella för de som krigar, vanligt folk. Sen kan någon gå o säga att kriget var religionens fel när ett fåtal personer bestämt en sak o sedan dragit miljontals människors tro i skiten. Bara o kolla på Bush o hans lakejer och sedan de som springer runt i öken och skriker jihad istället för mindre intressanta protect teh öil.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av EliasN:

Döbringer, jag har inte påstått något av det du säger. Jag ställde en fråga. Är man svag för att man tror? Eller är man kanske svag för att man inte tror? Eller har svaghet inte med saken att göra? Jag röstar på det sista alternativet.

Skrivet av EliasN:

Är det inte så att den som inte vågar tro är svag och att den som vågar ta klivet och förlita sig på något är stark?

Förvisso en fråga, men en retorisk fråga, som du fick ett svar på.

Skrivet av EliasN:
Skrivet av ^:

Det är rätt lågt att försöka utmana folk till att "våga" tro på din religion. Ingen är rädd.

Då är det även lågt att utmana folk till att våga att inte tro som jag tror Wiseguy (eller var det Rissan?) gjorde genom att länka och rekommendera exkristen.se.

Vet inte, har inte läst det inlägget. Men att utmana någon att tro eller inte tro är fånigt. Det handlar inte om rädsla, det handlar om att ha en övertygelse, en åsikt.

Skrivet av EliasN:

Jag, för min del, har inte utmanat någon till någonting.

Du ställer en utmaning, indirekt, i din retoriska fråga:

Skrivet av EliasN:

Är det inte så att den som inte vågar tro är svag och att den som vågar ta klivet och förlita sig på något är stark?

Du menar att den som inte tror (på din gud) är svag, rädd. Det hjälper inte att du sätter frågetecken och formulerar det som retorik. Det ligger ett påstående i det ändå. Jag håller inte med dej och det var det mitt svar behandlade.


signatur

yolo

Medlem

Fan, nu har denna blivit ännu en meningslös religionstråd...


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Avstängd
Skrivet av wiseguy:

Jag skrev folk och menade inte nödvändigtvis just dig, men visst om du känner dig träffad...

När du skriver folk menar du nästan alltid mig, och varför skulle du annars skriva det till mig?

Citat:

Sedan handlar det ju också om hur man validerar bevis. Något som du tar för ett bevis på guds existens är det mycket möjligt helt säkert att någon annan tolkar på ett annat sätt.

Ja. Något som jag tar för ett bevis behöver nödvändigtvis inte alla andra heller tolka som ett bevis.

Citat:

Om man innerst inne vill att något ska vara sant så är det lätt att vinkla omvärlden efter det. Det handlar inte bara om religion och det är inte bara religiösa som gör det. Det är svårt att vara objektiv. Man kanske ärligt menar att vara det, men omedvetet så är man inte det.

Likadant andra vägen - vill man innerst inne att något inte ska vara sant så är det lätt att vinkla omvärlden efter det.
Självklart så är alla människor subjektiva i alla sina bedömningar. Det är omöjligt att vara helt objektiv. Det som är bevis för mig behöver inte vara bevis för dig. Mina personliga bevis kallas också personliga just därför att de är personliga. Jag kan inte bevisa Guds existens genom att berätta om mina personliga bevis (även om jag kan påverka dem) och det är därför de kallas personliga.

Citat:

Ja, jag menar att folk som ser bevis på guds existens vill att det ska finnas en gud eller en större mening med alltet, medvetet eller omedvetet. Det finns de som ser en vacker vy; en sommar äng, en sjö i skogen; hör ett vackert ljud; en sångröst, ett instrument; eller andra upplevelser; och upplever att de ser eller känner guds existens genom det. Om det skulle vara bevis för gud, vad är det som säger att det är bevis för just din gud? Varför inte någon av alla de andra gudarna?

Jag ska svara på det i två punkter:
1. Det finns inga andra gudar.
2. Om det fanns det och det faktiskt var en annan gud - varför skulle han då vara så dum och svara och utge sig för att vara någon annan om han vill att jag ska tro på honom?

Skrivet av Döbringer:

Du ställer en utmaning, indirekt, i din retoriska fråga:

Skrivet av EliasN:

Är det inte så att den som inte vågar tro är svag och att den som vågar ta klivet och förlita sig på något är stark?

Du menar att den som inte tror (på din gud) är svag, rädd. Det hjälper inte att du sätter frågetecken och formulerar det som retorik. Det ligger ett påstående i det ändå. Jag håller inte med dej och det var det mitt svar behandlade.

Må hända ställde jag en indirekt utmaning, men jag har inte uttalat någon och därför är det bara en tolkningsfråga.

Jag menar inte att den som inte tror på Gud är svag och rädd - vilket jag senare skrev.
Det ligger ett påstående i det, men jag har inte sagt att jag håller med om det.
Retoriska frågor är praktiska.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om alla religiösa är svaga - är då alla som inte tror på något starka? Är du stark? Är det inte så att den som inte vågar tro är svag och att den som vågar ta klivet och förlita sig på något är stark?

Vad är det som skulle vara starkt med att förlita sig på en "övermäktig" varelse jämfört med att själv våga ta sina beslut och stå för dom istället för att gömma sig bakom en bok?

Skrivet av EliasN:

Du kanske kräver bevis för evolutionsteorin, som jag är säker på att du tror på då nästan alla som inte tror på ett högre väsen tror på det, men du får inga för det finns inga. Vad händer då? Räknas då inte det som ett sätt att kontrollera folk?

Evolutionensteorin handlar om att ta reda på vart vi människor kommer ifrån (vilket det förövrigt finns åtminstone något som pekar på att det var så det gick till) , det handlar inte ett dugg om hur vi människor ska leva våra liv.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

mis
Medlem

Satanism 90%

Atheism 70%

Paganism 55%

Islam 20%

Hinduism 0%

Christianity 0%

Judaism 0%


signatur

etqw?

Medlem

200 poäng.. jag var tydligen med kristen än vad jag trodde

aha ja...det va -200...låter mer rimligt


signatur

La la la lag!

Avstängd

Btw, Wiseguy, du har fortfarande inte svarat på min fråga om hur min tro på Gud kan leda till att folk kontrollerar mig.
Vissa religioner, handlar om kontroll - som Islam, medan andra är misslyckade försök att nå Gud.

Medlem

Har du kollat på tex USA?

och du är styrd, antar du har vissa tider du går till kyrkan, andra möten osv.. folk säger vad du ska tro, för det du säger nu är inget du kom på hemma på sängkammaren.
och hur många krig har vi inte haft här i väst då "gud är med oss"

man håller smidigt/snabbt ihopp folk på två sätt.
Religon
räddsla för annan religon/folk/land/"terrorister" m.m


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd

Ja, jag har kollat på USA. Vad menar du?

Jag går till kyrkan minst var tredje vecka för att hjälpa till med tekniken. Det är ett helt eget val jag har gjort och jag tycker att det är roligt.
Folk säger inte vad jag ska tro. Folk säger vad de tror, och sedan bildar jag min egen uppfattning.
Ganska många, men jag tror att Gud är lite less på att alla alltid säger sig ha honom på sin sida.

Visst håller man ihop folk med en tro. Då har folk något gemensamt. Kristna är Guds barn och bröder och systrar i Gud. Det är en underbar gemenskap.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Btw, Wiseguy, du har fortfarande inte svarat på min fråga om hur min tro på Gud kan leda till att folk kontrollerar mig.
Vissa religioner, handlar om kontroll - som Islam, medan andra är misslyckade försök att nå Gud.

Alla religioner handlar om kontroll, kristendomen är knappast ett undantag.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Medlem
Skrivet av EliasN:

Motivera.

Dom kontrolerar ditt liv.:(

Medlem
Skrivet av EliasN:

Motivera.

Verkligen? Bibeln, räcker det?

Varför anser du att Islam är en religon som kontrollerar men inte Kristendomen? Vad är det för skillnad på Islam och Kristendom?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Skillnaden är att Elias är kristen och inte muslim, och därför är förstås islam en religion osm bara handlar om kontroll. Precis som många muslimer säkert tycker liknande saker om kristendomen.

Avstängd

Rissan, jag sa MOTIVERA. Förklara för mig HUR jag är kontrollerad och VARFÖR.

Varför jag gör det? Dels så är Islam falsk och den består i princip bara av massvis av bud att följa. Den handlar bara om strikt lydnad av Allah och ingenting annat.
Kristendomen handlar om att älska Gud.

Medlem

Elias, du har en fri vilja som gud gav dig och låt andra få tycka och tänka som dem vill, visst så kommer du få leva i himmelen medans vi får plågas för evigt i helvetet, men det gör det fortfarande så att vi har fri vilja för gud gav upp hoppet om mänskligheten då människan är ond, och nu tänker jag inte referera till några stycken i bibeln som säger att gud är god för han är likaså ond då vi är hans avbild.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd
Skrivet av Matt 28:16-20:

Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Rissan, jag sa MOTIVERA. Förklara för mig HUR jag är kontrollerad och VARFÖR.

Varför jag gör det? Dels så är Islam falsk och den består i princip bara av massvis av bud att följa. Den handlar bara om strikt lydnad av Allah och ingenting annat.
Kristendomen handlar om att älska Gud.

Jag motiverade ju det, bibeln.

Du följer bibeln, du gör som den säger, prästerna tolkar bibeln och säger åt dig vad du ska tycka och tänka. Påven är ett väldigt bra exempel (du är visserligen inte katolik men ändå) han kommer ju med saker hela tiden där han säger hur folks ska leva, många katoliker vågar ju knappt röra ett finger utan att kolla så det är ok med grabbarna i Vatikanen först. Är inte det kontroll?

Islam och kristendom är väl i princip samma sak? Islam är lite mer extrem men thats it, ni tror på samma hatfulla gud.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

Prästerna kanske tolkar Bibeln men jag har inte någon aktiv kontakt med en präst.

Islam och kristendomen är inte samma sak. Muhammed trodde att han mötte en ängel men så var inte fallet. Ängeln ville att han skulle ändra på Bibeln. I Bibeln står det klart och tydligt att vi kan känna igen falska profeter (och liknande) genom att de vill ändra på Guds ord.
Han spred den nya religionen med hjälp av våld. Muslimer tror på Allah. Jag tror på Gud.

Medlem

vad gjorde jesus då? ändrade på guds ord och om han inte gjorde det så gäller ju fortfarande gammla testamentets lagar och då är det alltså rätt att stena folk till höger och vänster och sprida religonen med våld?


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Kristendom, Islam och all annan religion, gammalt skit som vi i detta land slutat bry oss om, tack och lov. Religion hade en funktion en gång i tiden, det gav folk mening att leva det skitliv de levde, det förklarade saker de inte förstod (och har den funktionen i många länder än idag). Men här, i Sverige, vet vi bättre och vi har stor frihet att forma vårt liv så att vi kan njuta av det. Njut av livet och ha inte dåligt samvete för det, men var ödmjuk och förstå att du är priviligierad.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av EliasN:

Prästerna kanske tolkar Bibeln men jag har inte någon aktiv kontakt med en präst.

Ok, men du har flera gånger citerat saker ur den där boken som tolkar bibeln, kommer inte ihåg vad den heter dock.

Skrivet av EliasN:

Islam och kristendomen är inte samma sak. Muhammed trodde att han mötte en ängel men så var inte fallet. Ängeln ville att han skulle ändra på Bibeln. I Bibeln står det klart och tydligt att vi kan känna igen falska profeter (och liknande) genom att de vill ändra på Guds ord.
Han spred den nya religionen med hjälp av våld. Muslimer tror på Allah. Jag tror på Gud.

Och jag som trodde att 'allah' och 'gud' var en och samma.

Kan du komma med nåt argument som bevisar att andra gudar inte existerar samtidigt som det inte kan användas till att bevisa att din gud inte existerar?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Skrivet av Tarden:

vad gjorde jesus då? ändrade på guds ord och om han inte gjorde det så gäller ju fortfarande gammla testamentets lagar och då är det alltså rätt att stena folk till höger och vänster och sprida religonen med våld?

Nej. Jesus ändrade ingenting. Han sa själv:

Skrivet av Matt 5:17:

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

Om vi bara lever strikt efter lagen försvinner anden. Då blir inte tron levande. Det viktigaste är att älska Gud och alla människor som sig själv och sedan kommer allt det andra mer eller mindre automatiskt.

Idag är vi inte heller bundna av lagen på samma sätt som judarna var. Vi ska inte strunta i lagen men vi är som sagt inte lika bundna av den längre. Det står i Galaterbrevet men jag orkar inte leta upp exakt kapitel och vers.
Det gäller att skilja på det som tillhörde judarnas samhälle och det som kan tillämpas i dag.

Aldrig någonsin har det förespråkats i Bibeln att sprida tron med våld. Våld föder ingen tro.

Skrivet av Döbringer:

Kristendom, Islam och all annan religion, gammalt skit som vi i detta land slutat bry oss om, tack och lov. Religion hade en funktion en gång i tiden, det gav folk mening att leva det skitliv de levde, det förklarade saker de inte förstod (och har den funktionen i många länder än idag). Men här, i Sverige, vet vi bättre och vi har stor frihet att forma vårt liv så att vi kan njuta av det. Njut av livet och ha inte dåligt samvete för det, men var ödmjuk och förstå att du är priviligierad.

Det tycks mig att många människor idag nedvärderar våra förfäder. Vårt liv idag är inte så mycket bättre än det var förr. Alla maskiner och prylar som är tänkta att göra livet enklare har försvårat det. Idag behöver man studera i minst 12 år innan man kan klara sig på egen hand.
Moralen sjunker och depressionen ökar - är det en njutning?

Skrivet av Rissan:

Ok, men du har flera gånger citerat saker ur den där boken som tolkar bibeln, kommer inte ihåg vad den heter dock.

Handbok för Livet. Eftersom att jag tycker att boken är bra och att de har bra och smarta förklaringar läser jag boken. De som har skrivit den kontrollerar mig fortfarande inte.
Fortsätt.

Citat:

Och jag som trodde att 'allah' och 'gud' var en och samma.

Nej. Till namnet, ja, men det är det enda.

Citat:

Kan du komma med nåt argument som bevisar att andra gudar inte existerar samtidigt som det inte kan användas till att bevisa att din gud inte existerar?

Det är löjligt att ens ställa en sådan fråga. Precis lika löjligt som att jag skulle be dig att motbevisa alla gudars existens.

Skriv svar