"Fyra procent av alla spel går med vinst"

Medlem

En kompis som är rätt inne i detta med statistik berättade att ett spel med 2 års utveckling måste sälja runt 800.000 exemplar för att gå med vinst... tycker själv den siffran är alldeles för hög, och hur många spel kommer upp i den siffran egentligen?

Skrivet av Snowman01:

En kompis som är rätt inne i detta med statistik berättade att ett spel med 2 års utveckling måste sälja runt 800.000 exemplar för att gå med vinst... tycker själv den siffran är alldeles för hög, och hur många spel kommer upp i den siffran egentligen?

Antalet exemplar man måste sälja beror ju givetvis på teamets storlek, men med de spelbudgetar vi har i dagsläget så handlar det faktiskt om siffror i den storleksordningen.

Och med de krav som ställs på spel idag - de ska vara up-to-date grafiskt, inehålla 20 timmars speltid, ha innovativt gameplay, o.s.v. så är så stora budgetar nödvändiga.

Det är därför som det börjar bli riktigt intressant med alternativa försäljningssätt och "lågbudgetspel". Om man säljer spelet för hundra kronor över internet så behöver man inte klämma in mer än fyra-fem timmar speltid, och då kan man skala ner budgeten, vilket leder till mindre risker så att man kan satsa på mer innovativa idéer.

I mina ögon skulle det vara bäst om fler spel utvecklades som Portal. Det bygger på en enda bra idé, gjordes av ett litet team (men med lång utvecklingstid), och de försökte inte krysta in längre speltid än vad konceptet tål.

Medlem

Klart som fan att de flesta spel får med vinst, annars skulle de inte fortsätta göra dem. Det handlar bara om att de stora företagen skyfflar sunt pengarna internt så att det i utvecklarens bokföring kan stå att de gått med förlust. Varför? För att många avgifter såsom royaltys och licenskostnader är baserade på vinsten.

Skrivet av MrStalker:

Klart som fan att de flesta spel får med vinst, annars skulle de inte fortsätta göra dem. Det handlar bara om att de stora företagen skyfflar sunt pengarna internt så att det i utvecklarens bokföring kan stå att de gått med förlust. Varför? För att många avgifter såsom royaltys och licenskostnader är baserade på vinsten.

Vet inte om jag hört talas om att det sker i spelbranschen, men i hollywood verkar det vara rutin.

man ska aldrig signa en deal där en del av vinsten är betalningen - vinst går att trolla bort.

Medlem

Tror inte riktigt på det här! Visst, det finns säkert en hel el företag som går back. Men eftersom spelmarknaden blir större så måste det ju gå bra för de flesta!

Medlem

inte så konstigt ifall det är sant, det kommer ju hur mycket skit som helst nuförtiden. dom verkar ju inte lägga ner tillräcklig med tid på det mesta längre.

Medlem
Skrivet av Khorney:
Skrivet av warh0g:

Jag brukar säga att man kan bevisa vad som helst med statistik.

Jasså DU brukar säga det?

Ja det är statistiskt bevisat att när jag pratar så är det 100% av gångerna jag som säger det.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Nyheten:

60 procent av ett spels budget går åt till att omarbeta eller designa om spelet.

Det låter alltså som att 60% går åt till patchar etc. Men vafan gör allt det där innan man släpper spelet så kan man nog minska på den siffran. Kollar man på vissa utav världens superbuggiga spel förstår man.

Medlem
Skrivet av Katana:

spelindustrin är väl typ den största jävla nöjesindustrin som finns idag, tror inte den skulle vara det om dedär siffrorna skulle stämma.. sounds like bullshit to me.

Nej du, LÅNGT ifrån. Porrindustrin är fortfarande och kommer nog också att förbli den största.

Medlem

Vilket jävla skitsnack, finns ingen chans att branschen skulle överleva med så små siffror. Om siffrorna stämmer så är de väl skitspel från öst som är inräknat också.

Medlem

Hade inte företagen gått i konkurs för ett bra tag sedan om det hade varit sant?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Offentliga siffror kanske är toppen av isberget? Finns säkert mycket att lära sig om hur det egentligen fungerar med vinsten.

Medlem

beror väll helt på vilka spel som är inräknade?
räknar man alla gratisspel på internet o små skitspel så stämmer det säkert (till viss del). Kul är det dock när dem där "små skitspelen" slår igenom och säljer bra, som t.ex. Portal

Medlem

Låter helt klart som beställningssiffror från de stora spelföretagen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag håller med om att det låter som låga siffror. Men betänk dock:

Hur många nya spel kommer inte varje vecka? Hur många av dessa säljer RIKTIGT bra. Inte många, men vissa spel, typ World of Warcraft, Halo, Gears of War osv säljer sjukt bra. Vinsterna från dessa få spel kan nog göra att alla förlusterna från andra spel vägs upp. Tänk på att det är distributörerna som står för kostnaderna för många spel och de tar ju vinster från pengakor och lägger på andra spel.

Medlem

Håhåjaja... marknadens lagar gäller väl även spelbranschen? Man kan ju inte räkna med att göra vinst på skitspel (som det finns alltför mycket av)?

Guldpläterad skit är fortfarande skit.

123
Skriv svar