Senaste nytt || blodbad på universitet i USA

Medlem

Om det fortsätter så, så kanske de fattar någong gång...

// edit

DN-länk och en från CNN för de som inte vill in på Aftonhoran.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Medlem

Det är generellt sett enklare för folk att relatera till "fellow-västländer", det trodde jag vi hade rett ut. Du kanske kan relatera till dessa irakier/somalier/sunnimuslimer/shiamuslimer/whatnot men sanningen är att majoriteten av människorna i västvärlden inte kan relatera till dessa nationers/människors lidanden. Det är inte somaliska böcker vi läser. Det är inte blockbusters från Bahrain vi ser på bio. Det är inte bilar från Jemen vi kör. Vi spelar inga datorspel från Irak, etc, etc.

Medlem

Man kan inte gå run t och fälla en tår för varje som dör då skulle man bli galen. Jag har ett liv att leva och jag tänker inte leva det och tycka synd om människor jag aldrig har träffat eller kommer att träffa.

Var en dödsolycka för någon dag sedan i våran lilla stad på cirka 10k invånare. Skulle inte ha kunnat bry mig mindre. Kände inte han på något sätt.

Ni som tycker att jag är okänslig eller bara omogen kan jag ju bara säga till att jag hyklar iaf inte.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Är väl lite "kunde ha varit jag/någon jag känner" som gör att man känner mer för sådant här när det är närmare.

Inaktiv
Skrivet av dosman:

Vi vet hur man löser hunger, mat men vi vet inte exakt hur man löser skolmassakrer.

det håller jag inte med om, alls. visst finns det massvis av dåligt lösningar (typ, skicka mat) men det finns det på skolmassakerproblemet också (typ, låt alla barn leva sina liv isolerade i madrasserade pansarbunkrar och släpp ner köttbullar genom ett hål i taket med jämna mellanrum).


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Grejen med att vi inte gör något åt problemen i afrika, asien och andra länder där folk svälter ihjäl dagligen är för att vi i västvärlden inte har något att vinna på det, om det är i länder som kan hjälpa oss på något sätt eller har ungefär samma kultur är det dock andra saker, det hade inte skickats lika mycket hjälp till thailand om det inte vore för att så många svenskar dog.

Och att skicka mat är aldrig heller så vidare bra, då de flesta regeringar är korrumperade och använder maten själv eller säljer dyrt till folket.
Skolmassakrar är dock lättare att hantera, då det skulle hjälpa markant om alla ungdomar fick sitta och prata med någon varje vecka eller att se till att lärarna är mer aktiva i ungdomarna, alla har det inte lika lätt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

håller med soya. svält har ju väldigt sällan något med mat att göra utan är snarare en följd av krig eller oansvarigt ledarskap. att alla i västvärlden ska skänka varsin säck vete till barnen i afrika är såpass kortsiktigt att det nästan är oförskämt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Skriv svar