Alla måste titta när offer har skördats

Antikvitet
Alla måste titta när offer har skördats

Gunde Svan missade helt att det skett en jordbävning som drabbat Haiti svårt. Men Gunde, god som han är, beslöt sig snart för att skänka 10 000 kronor till jordbävningens offer.

Jag kan inte låta bli att höra varningsklockor ringa. Är naturkatastrofer något annat än naturens sätt att säga 'Fuck you right back'?

Icke desto mindre är det som hänt fasansfullt. Ett samhälle redan innan fattigt och utsatt har plötsligt förvandlats till en plats utan empati. En plats där människor förvandlas till vildar, desperata i sin jakt på mat och vatten. Ett samhälle som förlorat sin solidaritet, där egot är det enda som finns kvar efter att husen rasat sönder.

Det vi har, som haitierna saknar, är just solidaritet. Den borde vi manifestera genom att göra och skänka vad vi kan. När klockan slår midnatt sover jag nog i min fortfarande oraserade bostad samtidigt som min lön trillar in på mitt konto. Strax därefter kommer mitt bidrag gå till Läkare utan gränser.

Men även om du inte har pengar att avvara kan du fortfarande göra någonting. Se katastrofen. Med egna ögon, så gott du kan. Sajten The Big Picture samlar en skapligt mer ocensurerad samling nyhetsbilder och har ägnat flera dagsteman åt katastrofen i Haiti. Se dem. Bilda dig en egen uppfattning. Och bli inte förvånad om du håller andan av hemskheten i bilderna.

  1. Jordbävning i Haiti

  2. Haiti 48 timmar senare

  3. Haiti sex dagar senare

  4. Ansikten från Haiti

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Alla måste titta när offer har skördats

Jag gav precis, förstår inte varför jag inte gjort det tidigare. Dom behöver pengarna bättre än jag och ändå har jag suttit här utan att ha gjort något. Det var dags helt enkelt, hoppas pengarna kommer till bra användning.

1
Skriv svar