Medlem

jag fattar inte riktigt vad du menade med ditt svar, men, ok, dumt sagt. förlåt.

men det ÄR lite kul att dina två favvis rullar hyllar/dissar totalitära samhällen ;).

jag gillar dessutom också starship troopers! grymt bra film...

Medlem

Visst är den baserad på serietidningen av Frank Miller men serietidningen är baserad på Leonidas och striden vid Thermopylae.
Det sägs att Spartanerna var 300, men de fick även hjälp av nästan 10 000 Greker (kan vara några tusen minus på det talet).
De flesta av nyckelhändelserna i filmen sägs ha hänt men tänk på att Spartas historia berättades oralt och fördes vidare inte med texter och böcker utan bara muntligt.
Tycker Frank Miller visar det på ett riktigt coolt sätt med sina överdrivna och monströsa Perser.

Tänk er bara hur berättelsen måste ha berättats:
"... Ja alltså Perserna bara böljade över stranden med sina miljontals mannar... och deras elitstyka bar masker för att täcka över deras groteskt deformerade ansikten... de hade soldater som var 4 meter långa och hade yxor till armar..."

Hehe, så hade jag berättat det.
En fin saga man kan dra för barnen

Medlem

ej sett filmen, men måste göra det.
Spartanerna? Grekerna? manligt? vad äre för larv.
Säger ett ord Vikingar!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

ej sett filmen, men måste göra det.
Spartanerna? Grekerna? manligt? vad äre för larv.
Säger ett ord Vikingar!

Tills jag ser en viking film liknande 300 så står spartaner överst på listan tyvärr.

MFC
Medlem

Asså.. 300 var ganska kass.. stora pampiga scener blandades tveksama klippningar och udda kombinationer av dialog och scener.. nä, kändes bara skum.

Tror Transformers kommer bli årets action faktiskt, fast det är mer önsketänkande från min sida än fakta..

Skrivet av Svenpa:
Skrivet av IceMan:

ej sett filmen, men måste göra det.
Spartanerna? Grekerna? manligt? vad äre för larv.
Säger ett ord Vikingar!

Tills jag ser en viking film liknande 300 så står spartaner överst på listan tyvärr.

Erkänn att den enda spartan du kände till innan 300 var John Spartan i Demolition man


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Varför hade den där killen som förråde spartanerna persiska guldmynt i pungen vid rådslaget? och varför dödade inte leonidas det där mongot från början eller åtminstonde be han dra åt helvette med tanke på att det endast är perfekta och fulländade spartaner som tillåts leva.
Jag tyckte filmen var riktig macho skräp

Medlem
Skrivet av abz:

Varför hade den där killen som förråde spartanerna persiska guldmynt i pungen vid rådslaget? och varför dödade inte leonidas det där mongot från början eller åtminstonde be han dra åt helvette med tanke på att det endast är perfekta och fulländade spartaner som tillåts leva.
Jag tyckte filmen var riktig macho skräp

För att han var mutad att ställa till det så att huvud armén inte kom till Leonidas hjälp.

Mutanten var inte en av spartanerna utan en utböling så det var ingen mening med att döda honom.

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

För att han var mutad att ställa till det så att huvud armén inte kom till Leonidas hjälp.

Frågan var inte varifrån mynten kom, utan varför i helvete han springer runt med en massa persiska guldmynt på fickan när han absolut inte kan använda eller ens visa dem för någon.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av Svenpa:

För att han var mutad att ställa till det så att huvud armén inte kom till Leonidas hjälp.

Frågan var inte varifrån mynten kom, utan varför i helvete han springer runt med en massa persiska guldmynt på fickan när han absolut inte kan använda eller ens visa dem för någon.

Nu när du säger det så störde jag mig också på det, sicket plot hole, nåja. Kanske skulle smälta det?

Inaktiv
Medlem

Gammal politiker, ungefär som en dement kärring idag, bär på alla sina värdesaker så ingen snor det från ens hem.

Säg drottningen är en hora, blabba lite smart och sen iväg till smältverket, inte fan var han berädd på att bli huggen i magen?

Inaktiv

Med tanke på att han knullade Leonidas fru och sa det han sa vid rådslaget så borde han varit berädd på att bli huggen och han var inte gammal heller. för övrigt så är man väl tillräckligt smart att kunna gömma pengarna nånstans innan man går in rådhuset om han nu skulle smälta pengarna, nä en riktig skitfilm var det, massa grymma effekter och spartaner i kalsonger och hjälmar med dator animerade sexpack som vrålade och skrek. Sen så tror jag inte någon någonstans i hela världen skrattar och skämtar ner det öser ner tusentals pilar över de

Medlem

Om han varit beredd på bli huggen hade han nog gett fan i att komma till rådet.

Äsch säga att den är fjantig med muskulösa gubbar i kalsonger kan jämföras med superhjälter. De bär kalsongerna på utsidan men inte fasen har det stoppat stålmannen från vara orehört poppis.

Deras kroppar och rörelser är dock inte dator animerade, de fick jobba som as för att komma i form till att spela in filmen.

Antar att man måste ha rejäl inlevelse för att inte tänka för mycket på hur det igentligen ser ut.

Medlem

Återigen baserat på en serie så den är över the top och overklig och det är så filmen var tänkt o var.

Så kan folk sluta säga det var overkligt det ska vara så gah


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

coolaste filmen jag har sätt på länge, fightsenerna var riktigt grymma!

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Vilken tillfällighet att det kommer en film just nu som målar upp en ondskefull bild av iranier!

Sabla otur att det då handlar om en händelse som hände runt 1000 år innan Islams uppkomst.
Rätt dumt i att se politik i en film som är baserad på en serie som är baserad på en film om en historisk händelse, där serien dessutom har väldigt mycket artistiska friheter/fiction.

De borde göra en film baserad på Millers Dark Knight Returns (Batman på äldre dar) eller Ronin.. tror iofs de ska göra Ronin (tror James Cameron pratade om det iaf).

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Återigen baserat på en serie så den är över the top och overklig och det är så filmen var tänkt o var.

Så kan folk sluta säga det var overkligt det ska vara så gah

Jag har inget emot overkligheter i en "setting", så länge det håller sig till det konsistenta och logiska inom denna förvisso overkliga "setting". Det gör inte 300.

Inaktiv

Jag har inget emot overkligheter i en "setting", så länge det håller sig till det konsistenta och logiska inom denna förvisso overkliga "setting". Det gör inte 300.[/quote]

Precis.

Inaktiv

Första gången jag såg filmen hyllade jag den till skyarna och sa saker som "bästa filmen ever" osv. Igår såg jag den för andra gången med nåra polare som inte sett den. Då insåg jag att den faktiskt är ganska seg. Tänkte nog inte på det första gången iom att jag var i extas, men just hoppen mellan actionladdade fighter och urusla dialoger gjorde att den sjönk långt ner på min mentala lista över topp-filmer.
Fast visst, i dom scenerna där filmen är bra... så är den sjukt bra.

Jag är mer en "Sin City-kille". Den och Gudfadern delar ostört på förstaplatsen.

Medlem

Skulle nog inte säga att 300 är årets bästa film, tror faktiskt

http://www.imdb.com/title/tt0462322/

Är lite bättre

Inaktiv
Medlem

jag tror och hoppas att 300 är årets sämsta storfilm.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

dåligt som fan att dom släpps separat här i sverige och först 1 juni och 28 september (grindhouse filmerna)


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Inaktiv

woot? skojar du? Jag som sett fram emot grindhouse som fan!!

Trodde själva grejen med att lägga ihop 2 filmer var att man skulle få se 2 filmer på bio för priset av 1?

Ibland hatar jag att bo i Sverige..

Medlem
Skrivet av gryzor:

Såg den i söndags, fantastiskt missnöjd. 1.5 av 5.

Var den skitbra dåligt gjord? Var den snyggt fult filmad? Bra dåligt regiserad?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:
Skrivet av Notumforce:

Återigen baserat på en serie så den är över the top och overklig och det är så filmen var tänkt o var.

Så kan folk sluta säga det var overkligt det ska vara så gah

Jag har inget emot overkligheter i en "setting", så länge det håller sig till det konsistenta och logiska inom denna förvisso overkliga "setting". Det gör inte 300.

Du menar då vadå?

Jag anser inte nått försöker vara realististiskt utan tycker nog filmen är orealistisk och overklig men eftersom jag visste att den skulle så bli så tycker jag den är underhållande.

Så förstår jag inte vad du riktigt försöker säga.
Du får vara mer precis ,vilken scen eller vilken dialog etc


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Helt löjligt film, och det är inte det värsta.
Bortser man från att den grundar sig "lite" på historia är det bara en annan halv-animerat film utan några erfarna skådespelare.
Personer med sixpacks och muskler kan man hitta i varje gym ...

=/

0/10 från mig.

Medlem

Jag tyckte i alla fall att den var riktigt, riktigt bra.

Ni kan ju kolla på dessa tre delar och se vad ni tycker om den "lilla" historiska korrekthet efter det. Jag vet inte hur pass det stämmer, men vad jag vet har inte History Channel för vana att ljuga.

Här kan ni sen en bit av hur mycket dem faktiskt fick slita för att se ut som dem gjorde: Länk!

9.9/10 får den iaf!


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Medlem

saben: det kan vara så att folk syftar på att perserna antagligen inte var disco-queer eller hade orcer och grott-troll i sina armeér?

eller att spartanerna diggade slaveri?

eller att spartanerna faktiskt allierade sig med perserna för att nita aten lite senare?

Skriv svar