Noob, veteran eller ubergamer?
Funderar på det här med svårighetsgrad i spel... det är ju lotteri när man köpt ett nytt spel och den första frågan man får är "vilken svårighetsgrad vill du spela på?"
Jag vet inte alls hur svårt spelet kommer att vara men jag måste ändå välja hur svårt det skall vara... urdumt, det borde komma ett alternativ till detta eller att alla kommer överrens om en standard...
Vad är svårare? Fler fiender? Träffsäkrare fiender?
Får du färre vapen? Blir dina vapen klenare? Finns det färre pickups?
Skall man behöva spela lite och sedan börja om med en passande inställning? Räcker det inte med att man måste ALLTID starta om för att få de grafikinställningarna man vill ha? FSS, vaddå dessa ändringar utförs nästa gång du startar om spelet? Jag gjorde dem NU! Starta om spelet då om det nu måste göras...whatsupp liksom?
Det finns ju en massa sätt ett spel kan göras svårare på, tyvärr är många samma som tråkigare... jag vill gärna att ett spel skall vara utmanande och lite knepigt här och där men jag vill inte att mina vapen skall bli så klena att man måste headshotta någon fem, sex gånger för att han skall lägga ned... gärna samtidigt som jag själv tål ett headshot...
Tycker ni inte att det borde finnas en standard?
Så att om man tex väljer "noob" så kan fiende sikta ganska dåligt, de tål lite osv... man vet detta från börja liksom.
Jag tänker mest på er, själv ställer jag alltid in det svåraste och tycker att det är FÖR lätt. :heart:
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Normal här med, senaste spelet jag körde på svåraste var dock Call Of Duty 2, det var så sjuuuukt kul spel, och blev 10ggr bättre på svåraste
Brukar starta på normal, men har gått över till att köra hard i fps-spel, för de är oftast alldeles för enkla annars. Tycker t ex att FEAR är allra bäst på svåraste.
Sen finns det de där spelen som inte förändras egentligen. Som Dark Messiah, det är på tok för enkelt på alla svårighetsgrader.
Om jag ska ge en eloge till något spel i svårighetsgrader så är det Ninja Gaiden (Black). Det är kämpigt redan på normal i början, men sedan lär man sig spelet allt eftersom. När man börjar om på hard sen så är det som att man är tillbaka på ruta 1, och så är det för varje svårighetsgrad. Fienderna ändras en del, men huvudsakligen är det nyansskillnader i fiendernas AI som gör att man inte kommer undan med samma saker som man gjorde tidigare.
brukar köra normal, funkar nästan alltid helt ok.
tror inte att det går att göra en fungerande standard, däremot kunde det ju vara praktiskt om man fick köra ett tag och sedan bestämma sig för svårighetsgrad. det bästa systemet är dock när man kan ändra fram och tillbaka hur man vill
För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.
Hard för de flesta FPS, som alla är alldeles för lätta på alla svårighetsgrader Utmaning tack!
Ninja Gaiden. Perfekt svårighetsgrad. Att de lade till easy var onödigt, lär er spela istället för att gnälla ffs
Jag försöker bedömma lite i förväg hur svårt spelet är via recensioner och dyl.. Default är dock hard på FPS och medium på RPGs.. blir det för svårt eller för lätt startar jag om, men pallar sällan.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Jag är egentligen jävligt dålig på spel, så det brukar bli det lättaste
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
måste slänga in det obligatoriska "halo är jättekul om man kör på heroic/legendary, det blir ett helt annat spel än om man kör på lättare svårighetsgrader och bara glider runt, mer taktik och mindre reptilhjärne-FPS"
Så:
halo är jättekul om man kör på heroic/legendary, det blir ett helt annat spel än om man kör på lättare svårighetsgrader och bara glider runt, mer taktik och mindre reptilhjärne-FPS
Köpte precis F.E.A.R, kör på "hard". Jag dog dock kanske 4-5 ggr på första gruppen fiender, innan jag fick pli på slowmotion-knappen. Nu glider jag runt som värsta john-woo hjälten i en blodig balett. kul spel. lite väl läskigt kanske...
asså.. jag är nog en av de största n00bsen här inne.. sett till min ålder.. men jag tycker ändå att en nivå som n00b bör vara ganska svår ändå.. för vad man vill åt i spel är realism och i realiteten tror jag monster, soldater och annat är ganska jobbigt att tampas med .. sedan kan man ha übergamer-nivå som kräver militärutbildning och en examen i militär taktik
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Fan, jag som bara vill ha roligt när jag spelar.
Blir det för mycket allvar och för lite nöje så är det dax att fundera på om det är värt det.
Jag kör oftast på normal och höjer sen om jag känner för det.
Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.
FarCry (har jag för mig det var) har ett ganska bra system. När man väljer svårighetsgrad så står det vad varje alternativ innebär.
Typ
Easy - Du tål extra mycket stryk
Normal
Hard - Dubbelt så mycket fiender som vanligt
Insane - Du börjar med 3% hälsa.
I andra spel är det precis som du sa rena rama lotteriet
jag kör SP spel i Medium.
jag hatar att köra samma sak två gånger, så jag orkar inte med att köra om det är för svårt, finns inget overkligare än att göra exakt samma sak en gång till.
tycker hela alltet faller sönder då.
därimot i MP spel, så är svårt helt underbart UT2k3. GOGO UT2k3 o/
R.I.P The_maxx