En miljon Far Cry 2 sålda

Medlem

Hoppas de fixar respawn tiden och släpper lite andra patchar som städar i mp och fixar den KASSA bilfysiken.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av luiga:

Det verkar ju vara snarare de som följt hypen som tycker spelet är kasst och inte lever upp till förväntningarna.

Det där gick ju inte ihop. Hypen vad ju "OMG Spelet kommer bli så jävla bra!". Sen kommer det recensioner som ger dom 5/5, 90+/100 osv. Till ett spel som egentligen inte har något att luta sig på förutom att det är snyggt.
Kass story.
Dålig variation i uppdrag.
Inget som får en att vilja spela mer.
Osv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Känns inte som att särskilt många spel klassas in som öppna med din defintion. Är GTA-spelen öppna exempelvis? För mig handlar det inte så mycket om hur världen är som hur man spelar spelet. Ett linjärt spel för mig är väldigt styrt av hur utvecklarna vill att du ska spela, medans ett öppet spel där bestämmer du själv.

Vad gäller din liknelse så haltar den pga att ordet "bra" finns med i det första påståendet. Det är ett adjektiv som det ligger en värdering i. Men att påstå att jorden är platt är ett enkelt konstaterande och kan inte jämföras med något som det ligger ett värde i. En bättre liknelse hade varit "Audi S4 är en snabb bil". För det är den jämfört med andra Audi och vanliga personbilar. Men den är inte snabb jämfört med Bugatti eller Ferrari.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av luiga:

Det verkar ju vara snarare de som följt hypen som tycker spelet är kasst och inte lever upp till förväntningarna.

Det där gick ju inte ihop. Hypen vad ju "OMG Spelet kommer bli så jävla bra!". Sen kommer det recensioner som ger dom 5/5, 90+/100 osv. Till ett spel som egentligen inte har något att luta sig på förutom att det är snyggt.
Kass story.
Dålig variation i uppdrag.
Inget som får en att vilja spela mer.
Osv.

Du verkar missförstå mig. Tydligen lägger vi olika betydelser i ordet hype. Enligt mig är hype något som skapas innan ett spel släpps. En överdriven och överpublicerad förväntan på vad som komma skall.

När spelet väl släpps är hypen över, för då kan alla testa själva. Och konsekvensen av ett dåligt spel blir att de som hypade upp spelet blir besvikna och arga för att spelet inte levde upp till hypen. Alltså stämmer mitt påstående.

Jag har extremt svårt att tro att någon över 15 år är beredd att skriva långa artiklar om att spelet är apbra om de verkligen inte tycker det, bara för att hålla fast vid en övertygelse de hade innan de fick testa själva.

Spelet skulle vart en klar 8/10+ om det hade vart mer som Boiling Point´s goda sidor. Alltså ha roliga varierande uppdrag som kan vara allt från att eskortera en politiker till att döda en tiger som plågat en liten by (roligt litet uppdrag från BP). Även ha massa saker att hitta överallt som gömda skatter och folk som krigar emot varann och inte endast dig. Var jättetufft att råka springa rakt in i eldstrider, patruller och vaktposter i BP då man aldrig visste vad som skulle hända. Gärna ett system som visar status över vilka som gillar dig och inte.

Plus mycket mer affärer och helst en RPG-ryggsäck. Jag vill kunna handla mat, vapen, bilar, medicin, utrustning till mig själv och mina fordon, uppgraderingar till allt, hus lite varstans med garage och andra bekvämligheter som att beställa varor eller biffa upp stället med monterade granatkastare. Och kanske kunna resa till sina olika hus på direkten? Så ju mer man spelat och tröttnat på resor ju bekvämare kan man få det och till slut slipper man spendera tid på resandet om man inte vill. Även kunna sälja saker jag hittar ute i världen och rentav anställa folk som skyddar en och jobbar för en. Är hur tufft som helst att kunna vara en oskyldigt outsider om man vill det och besöka stridszoner och packa bilen full av vapen från döda soldater och andra småsysslor för att skrapa ihop pengar så man kunde klara av svårare uppdrag. Så här trodde jag faktiskt att Far Cry 2 skulle vara. Men istället var det samma hjärndöda saker om och om igen. Vad använde man degen till? Vapen och några små uppgraderingar. Yikes!

Medlem

Visst man kan ju diskutera om spelet är öppet eller inte i evigheter så det får ni fortsätta med själva. Det jag inte jag kan förstå vad folk tycker är kul med spelet. Uppdragen har inget djup alls, utan känns bara som något genererat. Actionen är väldigt repetitiv och saknar variation. Det går t.ex. inte att leka infiltratör eftersom så fort man dödar någon med t.ex. macheten utan att denne sett en så går ändå alltid larmet och alla vet var man är. AI'n skjuter även rakt på en fast man är utom synhåll (bakom buskar etc), och AI'ns fordon är snabbare än mitt, även fast det är samma modell...

I ett "öppet" actionspel är detta, iaf för mig, väldigt viktiga aspekter och jag förstår inte hur man skulle kunna skylla dessa på hypen. Men ni kanske kan förklara?

Medlem

Uppenbarligen så har Far Cry 2-utvecklarna inte haft ambitionen att ha så starka RPG-influenser som Boiling Point.

Men jag undrar hur mycket du testat spelet egentligen? En "RPG ryggsäck" kan du köpa hos vapenhandlare (du kan köpa uppgraderingar för ammunitionsmängden till alla vapenkategorierna), hus (hideouts) låser du upp genom att döda vakterna kring dem och efter hand som du utför uppdrag åt dina buddies så låses det upp extrautrustning för hideouts - som just bilar, båtar, medikits, ammo osv.

Man kan lura soldaterna från dem två fraktionerna till att börja slåss med varandra om man lyckas få dem till samma ställe (använd en ljusraket för att locka dit dem).

Senare i spelet så börjar fordonen bli utrustade med tunga kulsprutor och granatkastare (det finns mycket glädje i att annihilera en utpost med en granatkastare kan jag säga).
Och om man inte gillar eldstrider (och då bör man ju inte spela FC2 iofs) så kan man ju alltid ta bussen och kringgå, om inte alla, så i regel dem flesta, vaktposterna.

Du kan inte anställa folk till att hjälpa dig, men dina buddies kommer att dyka upp och räddar dig (om du inte varit lite oförsiktig och låtit dem dö) om du håller på att förblöda.

[Edit]
Det är inte heller sant att fienderna alltid automatiskt vet var man är så fort man dödat någon - om man kör krypskyttetaktik och håller sig gömd så kan man plocka dem en och en. Men man måste byta position då och då annars kommer dem att räkna ut varifrån skotten kommer efter ett tag.
Jag har inte lyckats döda någon i smyg med macheten eller ljuddämpat vapen utan att larmet gått, men jag kanske skall göra ett nytt försök för att se om det är möjligt.
[Slutedit]

Själv så tycker jag inte att Far Cry 2 är felfritt, långtifrån, men det krävs att man ger det en chans och spelar det några timmar innan man börjar få känslan för det och kan uppskatta det för vad det är.

Boiling Point var roligt på sitt sätt, men det var mycket repetition i dem auto-genererade uppdragen och flackande kors och tvärs över kartan där också (dock överlag mer varierat än FC2 det håller jag med om).

Drömmen vore ju om någon gjorde en Boiling Point mod till FC2 motorn.

Medlem

Kul att det säljer som smör, INTE kul för dom som köpt det och fick en snorloska i nyllet.

JÄVLA SKITSPEL!

Inaktiv

Köper man kamouflage-dräkten, bara anfaller på natten och håller sig i rörelse så är det inga problem att rensa posteringar utan att märkas.
Detta gillar jag med AI:n, att om den ser en svart fläck i gräset så kollas den upp, hör den ett halvkvävt skrik så kollas det också upp.

Hade FC2 haft fler RPG-element, tweakad respawn-tid för posteringarna och mer variation på uppdragen hade det varit årets spel, nu är det bara jävligt kul.

Tycker jag...

Jag hade ingen aning om vad nödljuspistolen skulle användas till. Visste att man kunde låsa upp extra saker till sina sparställen men inte exakt vad man kunde låsa upp. Jag gjorde aldrig kompisuppdragen. Jag hann spela mig less på det vid 60%.

Locka till sigg fler soldater låter inte smart. Då är det väl dubbelt så många som man måste skjuta ihjäl för visst fan kommer de upptäcka dig innan de upptäcker varandra! (skämt)

Jag måste ändå försvara det lite. Jag tyckte att stealth och sniper spelsätten funkade allderles utmärkt. AI´n var det inget större fel på och det var riktigt kul fram tills man tröttnade. Inget köp jag ångrar men ett spel jag lärt mig avsky, samma historia var det med Gta 4.

Inaktiv

Det är många som kritiserar spelet, man blir förvirad om man ska köpa spelet eller inte...

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Overdose:

PC versionen sålde bäst, vilket faktist är väldigt glädjande!

Ja, ett bevis på att trots piratkopieringen så finns det folk som faktiskt lägger sina pengar på sina spel. Spec när PC spelen är billigare än konsollspelen.

Köpte mitt hos Steam och var 100 kr dyrare än PS 3 versionen hos Siba

Som jag skrivit innan, tror jag mer vana FPS spelare inte gillar spelet medan vi som bara spelat enstaka spel, gillar det för att spelet är lagom svårt pga att uppdragen är ganska lika spelet igenom.

Har provat Far Cry orginal och tyckte det var svårare och kom inte särskillt långt i storyn = att det spelet inte gav mig någonting.


signatur

Det var detta...

Medlem

Personligen gillade jag spelet mer än jag hatar det, men det beror mer på att deras baneditorn är så enkel att hantera så jag och mina bröder kan lira på våra egna banor. Faktiskt så är det bara jag som klarat spelet (mina bröder/kompisar har bytt spel efter typ halva) men måste erkänna att jag blev trött på samma sak hela tiden så jag började fuska efter drygt 60% av spelet. Och jag ångrar mig inte heller. Skulle inte säga att det är en total flopp men de bör göra riktigt bra expansions om de vill få bättre liv i FC2. Som det är nu så är det Fallout 3 och Dead Space som delar min speltid om inte någon gjort en ny bana till FC2. I morgon vankas det ju Lich King så det ser inte ljust ut för FC2

Medlem

Jag undrar hur många som ångrade sitt köp efter några timmars spelande.

Det tråkigaste i spelet är transportsträckorna tycker jag. Åka en kilometer för att döda/spränga något, sedan tillbaka för att göra samma sak igen? Herregud.

Medlem

mm jag testade spelet av en kompis som hade köpt det.. gillar ofta inte sådana här spel men detta lockade efter att ha lirat det i en halvtimma. Sen köpte jag det o spelar det inte mer nu efter 5 timmar

123
Skriv svar