Kristendomens anti-kommunism?

Inaktiv

...men frågar man en präst från svenska kyrkan så kommer han/hon/det antagligen säga att alla kommer till himlen och att det inte finns nåt helvete...

men du har ju rätt.. hm.. cuz you say you do!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av CastorFiber:

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig. Om ditt resonemang var sant skulle de riktigt rika bo i de billigaste husen, köra de billigaste bilarna osv... inte riktigt en bra bild av verkligheten. Sedan finns det ju en dimension till, donerar man pengar till en politisk kampanj så är det ju för man vill ha någonting i retur - en avskaffad eller sänkt skatt, en lägre avgift någon nya lag eller i ditt fall en kristen president.

Då ger man inte bort pengar, utan då köper man grejer. Det är stor skillnad köpa till dig själv och att ge bort till andra.

Du säger alltså att de som har det bra ställt har lättare för att köpa dyra saker till sig själva, men svårare att ge bort pengar eftersom de har så mycket och på så vis är de mer osjälviska än någon som ger lite trots att denna person äger lite?

Om jag förstått dig rätt så måste jag tyvärr meddela att du är galen.

Skrivet av EliasN:
Skrivet av CastorFiber:

Det är nästan alltid själviskt att ge eller att bidra, den som påstår något annat ljuger, överdriver eller har inte tänkt efter varför...

Hurså?

Du skänker, ger bort eller bidrar för att du skall få ut något av det. Måla vilken bild du vill men i slutändan handlar det om att DU skall få ut något av det, speciellt som troende då man vill hamna i god dager hos... sin gud.

Skrivet av EliasN:
Skrivet av CastorFiber:

Om jag frågar just dig Elias; läsa bibel, gå i krykan, mission, volontärarbete (annat ord för mission) osv... allt "gott" man gör som kristen gör man ju för att hålla gud nöjd, för att få komma in i hos big Per... Själviskt?

Jag ger inte bort till fattiga och så vidare för min egen skull utan det är helt och hållet för andras skull. Jag gör det inte för att få credits i himlen.

Vad skulle du annars svarat liksom...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd
Skrivet av nolimitsoya.:

vad har vilja med saken att göra, och vad är det jag ska vilja vara hur?
bilderna har noll förklaringsvärde och är ju bara... banala. detsamma gäller flummigheter om att ta på sig andras (framtida) synder och annat substanslöst, religöst dravel.

Om det hade varit en vanlig människa hade jag hållt med. Men Gud skickade sin son för att ta människans synder på sig så att vi kan komma till himlen och vara med Gud.

Citat:

...men frågar man en präst från svenska kyrkan så kommer han/hon/det antagligen säga att alla kommer till himlen och att det inte finns nåt helvete...

Tyvärr finns det många präster i Svenska kyrkan som inte är kristna. I prästutbildningarna får studenterna inte ens frågan om de har en personlig tro med Gud, något som jag anser är YTTERST viktigt om man vill bli präst.
Men det är så det kan gå när man tar in massa folk som inte tror på Gud i ledningen för Svenska kyrkan.

Citat:

Du säger alltså att de som har det bra ställt har lättare för att köpa dyra saker till sig själva, men svårare att ge bort pengar eftersom de har så mycket och på så vis är de mer osjälviska än någon som ger lite trots att denna person äger lite?

Det jag menar är att de som har mycket har svårare att ge bort just för att de har så mycket.
Har du prövat att vara rik i ett spel? Det har blivit så för mig när jag har varit rik i spel - jag vill inte ge bort för då är jag ju inte rik längre.
Jag måste även tillägga att det är skillnad på att köpa till sig själv och att ge bort pengar.
Om man har lite blir det svårare att ge bort ekonomiskt sett, men inte psykiskt sett.

Citat:

Du skänker, ger bort eller bidrar för att du skall få ut något av det. Måla vilken bild du vill men i slutändan handlar det om att DU skall få ut något av det, speciellt som troende då man vill hamna i god dager hos... sin gud.

Som sagt så ger jag inte bort pengar för att hamna i god dager hos Gud. Jag ger bort för att jag inte bara tänker på mig själv, eller rättare sagt så försöker jag att inte göra det.

Citat:

Vad skulle du annars svarat liksom...

Ja vad skulle jag annars svarat? Det är klart, med tanke på alla idag som ljuger så är det svårt för vissa att skilja på folk som säger sanningen och ja-sägare.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det jag menar är att de som har mycket har svårare att ge bort just för att de har så mycket.
Har du prövat att vara rik i ett spel? Det har blivit så för mig när jag har varit rik i spel - jag vill inte ge bort för då är jag ju inte rik längre.
Jag måste även tillägga att det är skillnad på att köpa till sig själv och att ge bort pengar.
Om man har lite blir det svårare att ge bort ekonomiskt sett, men inte psykiskt sett.

Du har verkligen en vriden bild av verkligheten (ur mitt perspektiv)... Har man det gott ställt blir man knappast fattig av att skänka bort lite av sina pengar... Hur du spelar sällskapsspel vet jag inget om och det spelar heller ingen roll i samanhanget - du kan inte ha gjort detta (felaktiga) antagande baserat på hur du spelar monopol?
...hoppas jag...

Skrivet av EliasN:

Som sagt så ger jag inte bort pengar för att hamna i god dager hos Gud. Jag ger bort för att jag inte bara tänker på mig själv, eller rättare sagt så försöker jag att inte göra det.

Citat:

Vad skulle du annars svarat liksom...

Ja vad skulle jag annars svarat? Det är klart, med tanke på alla idag som ljuger så är det svårt för vissa att skilja på folk som säger sanningen och ja-sägare.

Jo... du ger, bidrar, skänker och är snäll för att du är självisk. Fäll in taggarna lite och lek med tanken... fråga dig ärligt VARFÖR så skall du se att det är för att DU EliasN vill ha någoting eller vill att saker skall vara på ett visst sätt.

Jag kan verka lite dryg i mina inlägg, för detta är jag ledsen, jag blir bara trött av att alltid ha rätt... ...Jag vet en annan snubbe som predikade sanningar trots att alla sade att han var galen - denna man fick mycket kritik på sin tid för sina kontroversiella ideér.
Han hade en blå bil och hängde mycket i centrum på 80-talet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag kan verka lite dryg i mina inlägg, för detta är jag ledsen, jag blir bara trött av att alltid ha rätt... ...Jag vet en annan snubbe som predikade sanningar trots att alla sade att han var galen - denna man fick mycket kritik på sin tid för sina kontroversiella ideér.

Ah, Jesus?

Skrivet av CastorFiber:

Han hade en blå bil och hängde mycket i centrum på 80-talet.

åh... :\

Medlem

dessutom: diskussionen är meningslös. elias baserar sina argument på att bibeln är sann. detta accepterar inte vi andra, så vi kan omöjligt komma fram till något.

argumenten är bra, men jag går inte med på premisserna...

Avstängd
Skrivet av CastorFiber:

Du har verkligen en vriden bild av verkligheten (ur mitt perspektiv)... Har man det gott ställt blir man knappast fattig av att skänka bort lite av sina pengar... Hur du spelar sällskapsspel vet jag inget om och det spelar heller ingen roll i samanhanget - du kan inte ha gjort detta (felaktiga) antagande baserat på hur du spelar monopol?
...hoppas jag...

Ja. Det är ju just det jag menar. Har man mer pengar är det förstås lättare att skänka ekonomiskt sett. Men har du testat att ha riktigt gott om pengar? Det är svårare då att ge bort, det tar emot på ett sätt.
För att styrka det måste jag fråga dig om du har hört talas om många rika som skänker bort pengar? Bill Gates skänker, och det är ju bra. Men ta Ingvar Kampraud-eller-vad-han-nu-heter, han låtsats knappt om sina pengar och vill inte ens unna sig själv någonting.

Citat:

Jo... du ger, bidrar, skänker och är snäll för att du är självisk. Fäll in taggarna lite och lek med tanken... fråga dig ärligt VARFÖR så skall du se att det är för att DU EliasN vill ha någoting eller vill att saker skall vara på ett visst sätt.

Jag kan verka lite dryg i mina inlägg, för detta är jag ledsen, jag blir bara trött av att alltid ha rätt... ...Jag vet en annan snubbe som predikade sanningar trots att alla sade att han var galen - denna man fick mycket kritik på sin tid för sina kontroversiella ideér.
Han hade en blå bil och hängde mycket i centrum på 80-talet.

Varför? Jo för att jag vill hjälpa andra. Försöker du få mig att skita i alla andra och bara tänka på mig själv och vad jag får ut av det? Det är ingen bra livsstil att alltid tänka "Vad får jag ut av det?" innan man gör någonting.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om det hade varit en vanlig människa hade jag hållt med. Men Gud skickade sin son för att ta människans synder på sig så att vi kan komma till himlen och vara med Gud.

Worst.....dad......ever. (Föreställ er att Comic book guy i Simpsons säger det )

Alla som sett Vänner vet att det finns ingen gärning som helt och hållet är osjälvisk.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

Det känns som att vad jag än skriver så kommer ni med era löjliga bortförklaringar för att slippa tänka.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Alla som sett Vänner vet att det finns ingen gärning som helt och hållet är osjälvisk.

Man behöver inte ens ha sett vänner för att inse detta...

EliasN, vi kommer inte vidare verkar det som... Jag försöker inte få dig att göra någonting, jag vill bara att du skall testa ett annat sätt att tänka... verkar ganska lönlöst dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det känns som att vad jag än skriver så kommer ni med era löjliga bortförklaringar för att slippa tänka.

så är det inte. dina argument grundar sig på att biblen är sann. guds ord.

jag (och fler med mig) går inte med på det.

så enligt dina premisser (biblen är sann) har du givetvis rätt, men du argumenterar utifrån de premisserna, och inte för premisserna själv.

du borde förklara VARFÖR biblen är sann... eftersom vi nu inte fattar det.

Medlem

Snarare dom som väljer att följa en religion som vill slippa tänka. Finns ju svar på allt i bibeln.

(Igentligen inte men kristna verkar tror det)


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

Alla som sett Vänner vet att det finns ingen gärning som helt och hållet är osjälvisk.

Man behöver inte ens ha sett vänner för att inse detta...

Nope, men finns ett bra avsnitt som tar upp det


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

"du borde förklara VARFÖR biblen är sann... eftersom vi nu inte fattar det."

Jag har sagt det hundra miljarder gånger, men okej. Jag upprepar det ännu en gång:

Bibeln är sann för det är Guds ord. Det finns alldeles för mycket smart nedskrivet i Bibeln, och alldeles för många inslagna profetior för att Bibeln ska vara falsk.

Medlem

Vilka profetior då?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd

LÄS!!!

Nä ursäkta, jag är bara lite retlig just nu. Jag har haft en dålig dag. Läs i Bibeln i t.ex. Jesaja. Sök upp alla profetior i Bibeln som står om Jesus. Det finns 200-300 profetior och ord i Bibeln som är skrivna flera hundra år före Jesu födelse, och ALLA stämmer.

Medlem

Vet inte om jag äns har nån bibel hemma så tyvärr kan jag inte göra det.

Så du menar att vi ska lita på profetior som finns med i en bok som sattes samman EFTER Jesus dött?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

nu gör du så igen.

du UTGÅR från att biblen är sann.

*) att den är guds ord är också något du UTGÅR från. tror du det så tror du det, tror jag inte det så ändrar inte ditt argument SÅ ÄR DET på min åsikt.

*) "Det finns alldeles för mycket smart nedskrivet i Biblen."
som att "var snäll mot andra så är de snälla mot dig"? "du ska inte stjäla?". Det låter som rätt grundläggande flock-psykologi, inte någon gudomlig visdom. Det står mycket klokt i DN, jag håller inte det som religion för det...

Inslagna profetior? Que? Pratar du om att det I SAMMA KÄLLA står att "vi väntade på jesus, och se han kom som frälsare"? du vet, judarna och muslimer håller inte med dig där riktigt...

om du pratar om kryptiska förutsägleser om världskrig och usma bin ladin så tänker jag inte bevärdiga det med ett svar ens...

Medlem

Nostradamus sägs ha förespått 9/11, med kordinater t.o.m. Tyvärr så hamnar man nånstans långt upp i Kanada om man följer dom kordinaterna. Trots det tror många att han ändå hade rätt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Skrivet av Rissan:

Vet inte om jag äns har nån bibel hemma så tyvärr kan jag inte göra det.

Bibeln finns på internet.

Medlem

Då kan du ju leta upp profetiorna, jag vet inte riktigt vart jag ska leta.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Bibeln är sann för att gud säger det...

Om Astrid Lindgren talar om för dig att rumpnissar och Borkarövare fanns, skulle du inte vilja ha bevis för det då, mer än att det gick att läsa i hennes bok?

Inaktiv

asså EliasN du kommer fan förstöra för dig själv i livet om du inte slutar vara så förbannat värdelös på källkritik
du kan inte bara komma å påstå att flera hundra profetior som aldrig inträffat har inträffat, det blir så att om du anger någon specifik händelse, så kommer det att gå att kontra den utan problem med hjälp av vetenskapliga bevis.
och då kommer du blåneka att bevisen har någon slags substans, även om det är så uppenbart för alla människor som ser längre än sin egen näsa. det är sjukt att du ens orkar diskutera när du utan någon slags källkritik whatsoever påstår så bisarra grejer som att en jävla skolklass åkt till himlen.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Nostradamus sägs ha förespått 9/11, med kordinater t.o.m. Tyvärr så hamnar man nånstans långt upp i Kanada om man följer dom kordinaterna. Trots det tror många att han ändå hade rätt.

gör man tillräckligt lösa påståenden som dessutom ges tillräcklig tidsrymd kommer ju något passande inträffa förr eller senare.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av Rissan:

Nostradamus sägs ha förespått 9/11, med kordinater t.o.m. Tyvärr så hamnar man nånstans långt upp i Kanada om man följer dom kordinaterna. Trots det tror många att han ändå hade rätt.

gör man tillräckligt lösa påståenden som dessutom ges tillräcklig tidsrymd kommer ju något passande inträffa förr eller senare.

Precis. Ofta handlar det också mycket om tolkning, är man tillräckligt fanatisk kan man vrida och vända på vadsomhelst tills man får det till vad som gagnar sin tro.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av EliasN:

"du borde förklara VARFÖR biblen är sann... eftersom vi nu inte fattar det."

Jag har sagt det hundra miljarder gånger, men okej. Jag upprepar det ännu en gång:

Bibeln är sann för det är Guds ord. Det finns alldeles för mycket smart nedskrivet i Bibeln, och alldeles för många inslagna profetior för att Bibeln ska vara falsk.

Eftersom gud inte existerar så kan därför inte bibeln var sann .

Med andra ord så behöver du hitta ny källa , bibeln är inte en källa det är en roman .

ganska kulig roman om man tar den på rätt sätt men icke desto mindre en uppdiktad roman menad att roa generationer av läsare


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tror om 100 år så kommer da vinci koden att vara den nya bibeln, finns massa skit som inte är sant men endå tror folk på det.

Avstängd
Skrivet av Loading:

Tror om 100 år så kommer da vinci koden att vara den nya bibeln, finns massa skit som inte är sant men endå tror folk på det.

Tyvärr är det så. Ofta väljer folk den kanske lite mer spännande och konspiratoriska lögnen istället för sanningen.

Medlem
Skrivet av Loading:

Tror om 100 år så kommer da vinci koden att vara den nya bibeln, finns massa skit som inte är sant men endå tror folk på det.

Kan folk tro på bibeln så är inget omöjligt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Loading:

Tror om 100 år så kommer da vinci koden att vara den nya bibeln, finns massa skit som inte är sant men endå tror folk på det.

Tyvärr är det så. Ofta väljer folk den kanske lite mer spännande och konspiratoriska lögnen istället för sanningen.

(ytterst ironisk post)

Skriv svar