Kristendomens anti-kommunism?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag skulle vilja påstå att du fått det om bakfoten. Islam går inte ut på att en kärleksfull Gud vill ha en relation med oss människor, utan på att man ska skrämmas till lydnad. Det kanske finns muslimer som älskar Allah, men jag skulle vilja påstå att allmänheten inte gör det.

Det är inte samma gud, inte ens i grund och botten. Mohammed blev besökt av en demon som sa sig vara ängel Gabriel. Han sa att Mohammed skulle ändra Bibeln.
Hur kan nu jag veta att det var en demon och att det verkligen inte var Gabriel?
1. Falska profeter och liknande säger ofta att man ska ändra Bibeln, vilket är ett kännetecken på alla sådana.
2. Hur kan en kärleksfull Gud förespråka ondska?

Jag ser inte Islam som en fientlig religion, utan en avart av kristendomen som bygger på en lurad människa.

genom århundraden har vi skrämts till lydnad av din gud, på vilket sätt är muslimernas gud värre?

1. men snälla nån, isåfall är väl kristendomen också en avart eftersom nya testamentet är raka motsatsen till gamla testamentet.

2. och på vilket sätt är islams gud mer ond än judarnas och din gud? förresten erkänner ju muslimerna din kompis jesus som en profet, något som judarna inte gör.

red: greger han före


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd
Skrivet av Greger:

Då kan man säga detsamma om kristendomen, då det var judendomen som kom först, och de 10 budorden var även judarna först med.
Jag skulle gärna vilja se det som du förespråkar med bitar ur koranen.
Måste själv kolla upp det där sen, har en kamrat som är väldigt troende i islam och har klargjort för mig hur skillnaden mellan arabisk kulturs kvinnosyn och islams kvinnosyn skiljer sig.

Den enda skillnaden mellan kristendomen och judendomen är att judendomen inte accepterar Jesus som Messias.
Judendomen och Kristendomen är egentligen samma.

Inaktiv

haha hilarious
noll förmåga till självkritik


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Den enda skillnaden mellan kristendomen och judendomen är att judendomen inte accepterar Jesus som Messias.
Judendomen och Kristendomen är egentligen samma.

Hur kan du säga nått så ?! Det låter ju puckat... hela grejen med kristendomen går ju ut på att man accepterar Jesus som Messias....Judendomen och Kristendomen är alltså fundamentalt olika!

Hur kan du vara så säker på att Jesus inte blev besökt av en demon som lurade honom att ändra bibeln?! Du är ju så himla säker på att mohammed blev lurad. Fast det är klart är man troende så är man... då behövs inte ifrågasettande tankar.

Avstängd
Citat:

Hur kan du säga nått så ?! Det låter ju puckat... hela grejen med kristendomen går ju ut på att man accepterar Jesus som Messias....Judendomen och Kristendomen är alltså fundamentalt olika!

Kristendomen går ut på syndernas förlåtelse genom Jesus Kristus. Kristendomen härstammar från Judendomen. Innan Jesus dog och uppstod så var det annars.
På sätt och vis kan man inte säga att Kristendomen härstammar från Judendomen, iofs, eftersom att Judendomen började heta det först i modern tid, även om det förknippas med hur det var tidigare.

Edit: Måste tillägga att det beror på att dagens judar som tror på Judendomen lever ungefär likadant som man gjorde förr, innan förlåtelsen. När Jesus offrade sig för människan så behövdes inte det längre dock.
Det har att göra med gamla och nya förbundet.

Medlem

Usch det är ju bara så "last season" att tro på gud.

Medlem

Tror faktiskt jag ska samla upp allt EliasN skriver i forumen här och ge ut en bok. Mycket intressanta inlägg fulla av fantasifulla tolkningar och "nya" fakta

Avstängd

Du vet väl att du måste ha samtliga inblandades tillåtelse, och du har inte min.

Skriv svar