En förebild får inte vara för bra?

Flakmonkey
En förebild får inte vara för bra?

Även om ingen vill erkänna det så läser nog de flesta av oss Aftonbladet titt som tätt. Jag gör det ofta, främst för sportdelen som jag tycker är den bästa i Sverige, men självklart så hamnar jag även på artiklar som många säkert klassar som skräp (fast självklart läser de dem ändå). Hur som helst så var det en idag som jag tyckte var rätt kul och skrämmande på samma gång. Det är alltså australiensiska Marie Claire som har den fd Miss Universum Jennifer Hawkins på omslaget helt naken (självklart täcks allt snuskigt) och oretucherad.

<a href=http://www.aftonbladet.se/wendela/article6392076.ab target=_blank>

</a>
klicka på bilden för att läsa artikeln

Ni som följt med lite i den här debatten kring retucherade bilder är ju att det gått ramaskri världen över efter att väldigt många modeller har retucherats så pass mycket att de helt enkelt inte ser naturliga ut med porslinshy och allt det där. Förmodligen var det därför som Marie Claire använde sig av en helt oretucherad bild den här gången men självklart får de skit för det nu. Uppenbarligen så är fröken Hawkins för snygg. Hon ser inte ut som genomsnittskvinnan (vilket inte är så konstigt eftersom hon varit Miss Universum) och att omslaget därför är ett "slag i ansiktet" på människor som inte ser ut som henne. Hon är därför en helt hemsk förebild trots att hon i mina ögon ser välmående ut. Sjävlklart är hon smal men inte sjukligt utan på ett sunt sätt.

Jag kan inte låta bli att skratta åt det hela. Dels för att det uppenbarligen inte går att göra vissa nöjda. Du får uppenbarligen inte retucherad (vilket jag köper) men man får alltså inte heller fotograferas och visas upp på ett omslag om man är för snygg? Ska man inte få sjunga i TV då heller eftersom man då ger andra dålig självförtroende eftersom de vet att de aldrig kommer nå upp till det? Ska inte förebilder vara personer som är "bättre" så att man har något att sträva efter även om man självklart inte kan bli lika bra som dem på vad de nu är bra på? Ska jag bara gå hem och grina för att @spiken skriver mycket roligare och bättre texter än vad jag gör och kalla honom för dålig förebild eller ska jag försöka göra det bästa av situationen? Visst utseende är speciellt, det är svårt att "lära sig" och mycket något du föds, men jag vet av egen erfarenhet att det går att göra väldigt mycket för att få dig att må bättre med det även om alla såklart inte kan vara modeller...

Nej, ibland eller rätt ofta, så tycker jag att det är lite väl mycket daltande med sånt här. Man måste väl ändå få se ut och/eller vara bra på olika saker utan att man ska behöva få dåligt samvete för att man ger andra dåligt självförtroende?

#blogg

Inaktiv
En förebild får inte vara för bra?

Det är bara kulturmarxister och ärke feminister som bryr sig om detta. Själv bryr jag faktiskt inte om vem som är på ett omslag till en tidning och om personen är retucherad eller inte.

Medlem

Folk gillar å gnälla och tycka synd om sig själv, hur omoget det nu kan tyckas vara. Det spelar ju faktiskt inte någon roll vad det handlar om, är någon bättre på något sätt så fuskar denne osv eller så blir den andre parten deppig för den inte är lika bra.

Såklart folk ska få ta ut sina frustrationer, men det känns ju inte värt att göra politik av det.

1
Skriv svar