Medlem

Dom som nu bara säger att spelet är topp och att recensionen suger, kan ni inte motivera..

Medlem

Så jävla rätt betyg, spelet sög och utvecklarna borde verkligen skämmas.

Medlem

Jag tycker spelet är skitkul, inte varit så inne i ett singleplayer på länge! Att vakterna "respawnar" är väl inte så konstigt egentligen, ganska troligt att fraktionerna skickar ut fler pers när deras utposter blir mosade.

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Svenpa:

Personligen tycker jag att on-rail spel och öppna spel är två olika typer man kan tycka om. En öppen värld är inte nödvändigtvis en bättre version av en stängd. Just för att öppna världar måste lita mycket på datorgenererat (dvs, mönstrat) innnehåll.

Nja. Det beror helt på faktiskt. Det finns öppna spel där allt är handplacerat. Men det finns cut/paste där ibland precis som det återfinns i on-rail spel.

Citat:

Wolfenstein gameplay? Du menar peka och clicka på fiender med varierande vapen i hand? Vad gör öppna världar för skillnad på detta?

Rätt mycket faktiskt, du kan te.x välja att undvika fienderna istället för som i GoW, där banan to.m kan vara stängd innan du skjutit ner alla (lol?).

Jag gillar att ha mycket options, bland vill jag ta ner alla, ibland vill jag smyga mig på dom (inte möjligt i GoW eller Wolfenstein osv). Gillar att man kan hoppa(/klättra) upp på en höjd för att kunna spana läget och lägga upp någon kul strategi för att ta ner fienden (i GoW har dom to.m tagit bort hoppa/klättra för att kunna göra spelet ännu mer linjärt = mindre jobb för de slappa utvecklarna).

Sen erbjuder det utforskning och interakation (som är det absolut viktigaste i ett spel då det är just detta som skiljer spel från filmmediumet). Vill jag ha en fullständig on-rail upplevelse så ser jag lika gärna på en film som erbjuder bättre skådisar, foto/effekter etc.

Du får, i detta spel även dag/natt cykler som gör att atmosfär och inlevelse förhöjs betydligt, vissa uppdrag blir mer atmosfäriska att göra nattetid te.x. Men man är inte låst på något sätt som i spel som Crysis där dag/natt ändras per level och du kan inte välja.

Du får ju dessutom en upplevelse som för dig som spelare blir mer unik än om du spelar ett on-rail spel där alla människor som spelar får precis, exakt samma upplevelse. De kommer upptäcka samma ställen, samma loot.. Det är inte speciellt kul att diskutera med sina kompisar osv..

FC2 är inte perfekt, men det blir ju lite löjligt att göra någon slags RPG-jämförelse vad gäller karaktärsutveckling eller att det mest går ut på att skjuta. Låter som att han spelade 20 minuter och sen bestämde sig för att ge det bottenbetyg för att vara lite "alternativ" och för att passa in vad konsolungarna på FZ tycker. "Buhuhuu man får inte skjuta hela tiden! Ibland måste man åka och då är det lite händelselöst ibland", lol..

För det första måste jag fråga om du själv inte har spelat längre än 20 minuter?

Skämt å sido. Angående "smyga sig på", har du provat det i FC2 måntro? Gör det... Rätt intressant att alla vakterna reagerar och attackerar dig, även om du dödar en kille bakom ett hus med kniv där ingen ser eller hör.

Massor med såna smådetaljer gör att spelet dör ut. Ingen spänning, ingen glädje.

Och nej.. jag är ingen konsolunge. Jag är en övervuxen man som endast spelat PC-spel sedan PC:n kom. Innan dess var det Amiga 500 som gällde.

Spelet är värt ett bottenbetyg. Jag har aldrig sett maken till spelmord, när de bestämde sig för hur gameplayet skulle se ut.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Vägspärrarna är där för att man inte ska ta vägarna,
antar FZ skribent inte gjort lumpen.

Det finns visst NPCer som inte skjuter på dig, Wilderbeast (gnu)
t.ex! Som sagt de håller inte till på vägarna så ofta...

Nej tycker 3 vore ettt rättvist betyg, spelet har brister men
är rätt kul om man tar det för vad det är.

Tycker inte tex GTA4 förtjänar ett högre betyg heller, där föll man
för hypen... och det är ett jämförbart spel med bättre bilfysik
men dumma civila och tråkigare uppdrag i stället... AIn är
pinsamt kass... smaken är som baken.

Inaktiv

jag håller med recensenten fullt och helt!. Snyggt, ja.. Tråkigt och lätt att tröttna på.. Ja..

Inaktiv

Bra recension FZ!
Även jag blev grymt besviken på spelet. Det var spännande de första 1-2 timmarna, men sedan tappade jag helt lusten.
Bl a grafiken och vapnena tycker jag är bra gjorda. Men uppdragen och målet med spelet är så meningslösa att det inte går att beskriva med ord. Ingen underhållning alls.

Skrivet av Bobbey:

Vägspärrarna är där för att man inte ska ta vägarna,
antar FZ skribent inte gjort lumpen.

Samtidigt kan man inte köra sönder de lite "större" buskarna i djungeln.

Medlem

Tycker att man ska se recensionen från hur länge och intensivt man spelat fps-spel. För mig som inte spelat så länge är Far Cry 2 inte tröttsamt, Jag tycker att FEAR inte var mer varierande. Att man fort lär sig hur man taktiskt ska kunna genomföra massakerandet och att det gör spelet ganska lätt i Normalt spelläge - gör inte hela saken sämre.

Dock ett buggit spel men för mig årets bästa FPS och bra att man genom Steam kan installera spelet på fler datorer och lätt flytta sina sparningar mellan dem.


signatur

Det var detta...

Medlem

[quote=Bobbey]Vägspärrarna är där för att man inte ska ta vägarna,
antar FZ skribent inte gjort lumpen.[quote]

Jag tror nog att han mest syftade på att spärrarna fylls på hela tiden med nya vakter efter några minuter. Det känns tröstlöst att försöka "rensa" OM man inte väljer att åka runt.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Jag tycker det är skapligt men långt ifrån vad jag trodde. Ångrar att jag bytte in MGS4 för detta!

Medlem

Jävligt bra bedömning av spelet imo. Håller med om i princip allt.

Medlem

Håller med. Saknar helt djup. Du är en legosoldat mot 2 faktioner. That's it. Man kan inte träna miliser och prata med bybor eller bränna ner deras hyddor. Kartan är förvånansvärt liten och vaktposterna är inte kul alls. Trodde att detta spel skulle satsa mer på realism än vad det gjorde.

Tycker att utvecklarna skulle ha kollat mer på vad som gjorde #Jagged Alliance 2 så bra, och försökt imitera det.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Håller med. Saknar helt djup. Du är en legosoldat mot 2 faktioner. That's it. Man kan inte träna miliser och prata med bybor eller bränna ner deras hyddor. Kartan är förvånansvärt liten och vaktposterna är inte kul alls. Trodde att detta spel skulle satsa mer på realism än vad det gjorde.

Tycker att utvecklarna skulle ha kollat mer på vad som gjorde Jagged Alliance så bra, och försökt imitera det.

Åhh! Det hade varit jäkligt kul att träna miliser och delta i större strider. Bra idé där.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Blev lite orolig när man såg kalibern av han som ledde utvecklingen. Men såg trailers och sådant och köpte det ändå, mitt beslut så kan bara skylla mig själv, men VAFAN, man förväntar sig väl mer av en sådan här stor titel.

Crysis har spänningen men inte alls lika stor frihet. Men spänning är viktigare än frihet i ett spel. Vad är meningen med en stor värld som är helt död, ingen civilisation, bybor eller mycket djur för den delen.

Och jag kommer ihåg när de sa att det finns ingen "teleportation" i spelet...vad kallar dem då buss-systemet...och var är alla civila? även i ett krig finns det ju ,tyvärr, civila. alla försvinner ju inte bara...visst det sitter fyra stycken och gömmer sig i ett rum här och där.........ge mig LIV!!!!!!!!!!!

Medlem

I den första bilfärden där man inte kör själv, där finns det ju tex civila som går utmed vägen och ett flygplan och någon som kör bil (utan att skjuta)... första vaktposten kommer man ju även förbi utan att de öppnar eld. Det börjar väldigt lovande, sen skiter sig allt och blir dötrist. Ok, jag tycker fortfarande om att skjuta på gastuber men det är väl typ det enda som jag inte tröttnat på än. Spelet är bara en enda lång repetition. Ingen normal story eller någonting som får en att bli intresserad. FZ har så rätt när de gör sin recention. Hade kanske varit kul med en ännu längre FZ.tv recention som var mer djupgående. Men det är bra att de inte ger ett högre betyg som så många andra. (förmodligen var de andra mutade)

Inaktiv

gå runt vägspärrarna? ska man gå mellan uppdragen tar det väll en timme bara att komma dit.
man kan ta bussen, då kommer man fram mycket fortare och slipper dom flesta vägspärrarna. men det är synd att man måste hoppa över så mycket av den öppna värden bara för att den är tråkig.

Synd att det är en shooter, hade dom gjort det till ett Rollspel eller äventyrs spel så kunde det ha varit jätte kul i en sån snygg och öppen miljö

Medlem

Måste säga att rösten i denna recension var riktigt lam.
Känns väldigt cut & paste. Nästan som en gammal SVT-film eller liknande. =P

Medlem

Bra recension! Bra betyg! Spelet är helt enkelt inte bra, det ska inte ha ett högre betyg.

Jag hoppas verkligen utvecklarna lärt sig en rejäl läxa, vill gärna se motorn i ett nytt spel. Kanske ett rpg i stil med Boiling point.

Det tragiska är ju att dom säkerligen kommer att gå med plus och tjäna en rejäl hacka på det här spelet. Tack vare all hype..

Medlem

Tur nån styr upp recensionerna på detta stället. Väl skriven och nog det vettigaste betyget jag sett detta spelet få någonstans. Fucking A job John

Medlem

Jag tröttnade på Crysis efter en helg och tyckte det var ett riktigt dåligt köp. Far Cry 2 överlevde inte ens två timmar.

Medlem
Skrivet av Kenchu:

Jag håller fullständigt med recensionen. Det känns som man bara irrar runt och dödar människor utan att veta varför. Visst är grafiken och allt det riktigt snyggt, och hela simulationen av världen är riktigt ball bara den. Men frågan är om inte detta är just det - en simulation av naturen i afrika - snarare än ett spel.

Efter 2 timmar hade jag faktiskt fullständigt tröttnat på spelet.

Ok, men djuren då? Jag har sett en get, en höna, ganska många zebror, några bufflar och några gazeller. Men alla andra typ lejon, hyena, apor, krokodiler, fiskar, flodhästar och elefanter? Ok, jag har inte spelat klart allt, jag är på akt 2 så jag vet inte om det finns mer att se men än så länge har det varit ganska sparsamt med djur.

Inaktiv

Om man inte redan visste att spelet utvecklades av samma människor som gjorde Assassins Cred så skulle det inte vara svårt gissa sig till, för båda spelen bjuder på exakt samma sak: Vacker yta med extremrepititivt och fantasilöst innandöme.

Antikvitet
Skrivet av Bobbey:

Vägspärrarna är där för att man inte ska ta vägarna, antar FZ skribent inte gjort lumpen.

Åh, du kan vara lugn för att jag har gjort lumpen. Fråga vem som helst i min närhet. Jag nämner det ofta och gärna!

Skillnaden mellan lumpen och Far Cry 2 är att det senare är underhållning du betalar för. I Far Cry 2 finns ju inget inbördeskrig, det är en illusion du luras att tro på. Det finns bara ett krig och det är du mot resten av landets befolkning. Alla hatar bara dig, inte fan skjuter de varandra...

Tack alla ni som skrivit så snälla ord om min recension! :$ Det är tur att jag har Tompa på kontoret så jag hålls ödmjuk.

Till dig som skrev att min röst lät som en sagoberättare, jag kan komma hem till dig och läsa en godnattsaga om du är snäll.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

orkar inte läsa 111 inlägg men FZ verkar vara dom enda som vågar såga Far Cry 2, o se det för den skit det egentligen är

Medlem
Skrivet av seven8nine:

Ok, men djuren då? Jag har sett en get, en höna, ganska många zebror, några bufflar och några gazeller. Men alla andra typ lejon, hyena, apor, krokodiler, fiskar, flodhästar och elefanter? Ok, jag har inte spelat klart allt, jag är på akt 2 så jag vet inte om det finns mer att se men än så länge har det varit ganska sparsamt med djur.

Du har rätt, det är alldeles för klent med djur. Stora gjordar på savannerna och ett gäng elefanter någonstans skulle vara nice. nu är det typ alltid 3st antiloper överallt, helt utspritt och konstigt...

Medlem
Skrivet av seven8nine:
Skrivet av Kenchu:

Jag håller fullständigt med recensionen. Det känns som man bara irrar runt och dödar människor utan att veta varför. Visst är grafiken och allt det riktigt snyggt, och hela simulationen av världen är riktigt ball bara den. Men frågan är om inte detta är just det - en simulation av naturen i afrika - snarare än ett spel.

Efter 2 timmar hade jag faktiskt fullständigt tröttnat på spelet.

Ok, men djuren då? Jag har sett en get, en höna, ganska många zebror, några bufflar och några gazeller. Men alla andra typ lejon, hyena, apor, krokodiler, fiskar, flodhästar och elefanter? Ok, jag har inte spelat klart allt, jag är på akt 2 så jag vet inte om det finns mer att se men än så länge har det varit ganska sparsamt med djur.

Men är det inte bara vi nordbor som fått för oss att det vimlar av vilda djur i Afrika? Känns ändå som att det är mer realistiskt att det inte flockas djur som i ett zoo.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Föresten det finns fakta om varje karaktär när man väljer dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Bra recension. Alltid nice med fz.tv :).

Medlem

Så jävla bra recension alltså! Allting stämmer... Riktigt kasst av pengasugande Ubisoft montreal.

Medlem

Jag håller verkligen inte med. FC2 är ett actionspel och vaktposterna fortsätter att påminna om att det är ett actionspel. Vill man inte ta sig an vaktposterna så kan man känna sig fri att ta vattenvägen.

Sedan är det även ganska realistiskt att ett land kontrollerat av två stridande fraktioner har utsatta vaktposter från respektive fraktion, annars skulle transporten av utrustning vara tämligen osäker.

2an är verkligen inte välbefogad. Detta spelet är GOTY för min del, vill man gå runt i en öppen värld helt utan att stöta på fiender så är det inte actionspelet FC2 man skall spela, elller ens ett actionspel överhuvudtaget.

Skriv svar