Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av MiXiE:

"o gräsbränderna, mm ja låt oss se lite gräsbrand" hahaha

FZ.tv är ju verkligen löjligt dåligt.

Ja ja håller med, ingen innehåll, bara lite personlig bs.

Medlem

det som är drivande med spelet är viljan att uppgradera vapen och få tag på fräckare grejer, som en vanlig rpg, men det går ganska fort.

Inaktiv

Håller fullständigt me John.. Det här spelet suger.. De har satsat för mycket på alla "wow" uppleverser istället för sjävla handligen å gameplay.. Första dagen tyckte jag att det var askul, sen första jag å kompisar lana på det men det gick inge vidare... alla tröttnade på spelet efter en halvtimme och körde Q3 igen...

Medlem
Skrivet av kebbe_90:
Skrivet av Mikzarn:

Det försöker vara Oblivion-with-Guns-in-Africa men misslyckas totalt. Gears of wars har inte quests i en öppen värld. (Gissar jag, inte spelat det :>)

Jävligt värdelöst argument som FC2 älskarna kommit med förr, "DET FINNS JU BRA SPEL DÄR MAN INTE KAN PRATA MED ALLA O ALLA BARA SKJUTER PÅ EN!!111" Måste man ens förklara?

Nej, det försöker inte vara något jävla Oblivion-with-guns-in-Africa, det försöker bjuda på någonting nytt; Ett actionspel i en öppen värld med fritt upplägg utan att tappa tempo.

Anser man att AIn är värdelös så kanske du bör skruva upp svårighetsgraden från ditt kära "easy" streck. Jag spelar på hard just nu och AIn är bättre än i de flesta av dagens actionspel.

Vill man skjuta civilia - köp inte Far Cry 2, spelet handlar inte om mass-slakt av Afrikaner. Köp istället det mycket sämre GTA IV och skjut så många civila du vill. Skulle du fortfarande klaga över att du inte kan ta död på hela spelvärlden?

Försök förfan inte blanda in skill i dethär. Jag pangar hårdare HS än de flesta här, och dig. Jag spelade igenom det på Hardcore, det måste väl räknas som hard? Jag vill inte döda civila. Men jag vill se dem, det gör det mer levande. Och försök inte komma med att AI'n är bra, för det är den så långt ifrån.

Och det handlar inte om att man ska kunna ta död på hela spelvärlden. Framförallt handlar det om att det ska vara roligt. Att farma primals i WoW är t.om roligare än att leta diameter i FC2. Men visst, du och 3 till på FZ tycker att detta är det bästa spelet på flera år, låt gå.

(FC2 misslyckas brutalt med att vara ett öppet actionspel som inte tappar tempo, du åker till och från busstationer och strider i typ 1/10 av speltiden. Men tycker du att det är lika kul att spränga 3 hyddor som att åka runt i jeepen som känns som en träkloss så visst. Du borde prova trucksimulator typ, om jag också ska börja pracka på andra spel.)

Redaktör
Skrivet av b0bl00i:
Skrivet av Fik0n:

FZ.tv är ju verkligen löjligt dåligt.

Ja ja håller med, ingen innehåll, bara lite personlig bs.

Då hör vi gärna ett par konstruktiva förslag på vad vi ska göra för att det ska bli bättre. Inget innehåll - vad vill du höra om? Vad missar vi? Var konstruktiv, annars har vi ingen nytta av kritiken.


signatur
Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av Zizou:

Jag hoppas att recensenterna på FZ spelar igenom hela spelet minst en gång innan recensionen. Det verkar som det inte brukar vara så, grovt tjänstefel isf. För det andra...har chefredaktören hört talas om quicksave-funktionen??? Bara o trycka på f5, kom inte o säg att ni testar spel på bara en plattform.

Angående spelet så tycker jag inte att man kan säga annat än att det är ett bra spel dock med några ordentliga brister, vägspärrar som respawnar för snabbt, brist på vänliga NPC's etc.

Förklara för mig snälla du, varför det skulle vara tjänstefel att "bara" testa på en plattform?

Som jag ser det representerar FZ konsumenten, spelaren. Konsumenten köper inte samma spel till tre plattformar, utan till en. Varför skulle det vara missvisande att vi väljer en plattform att testa på?

I mitt fall testar jag spel på den plattform jag känner mig mest bekväm med, vilket gör att spelet jag testar har störst förutsättningar för att falla mig i smaken och få bra betyg - Xbox 360. Tror du betyget hade blivit bättre om jag testat på en plattform jag inte känner mig bekväm med att spela? Svaret är nej.

Menar inte att det är tjänstefel att spela på bara en plattform utan syftade mest på om man recenserar ett spel utan att ha spelat igenom hela spelet.

Men angående frågan om flera plattformar tycker jag att man ska specifiera att recensionen bara rör Xbox-spelet. Nu är det kanske inte så stor skillnad vad det gäller just Far Cry 2 mellan konsoll vs. PC förutom att det är snyggare grafik, lättare att spara + att det som alltid är tokigt mycket bättre att köra FPS med mus o tangentbord.

Jag försöker inte försvara Far Cry 2, tycker inte det är speciellt bra även om jag tycker att folk ska se det för vad det är nämligen ett FPS och i alla FPS jag har spelat så brukar minst 99% av dem man möter vilja döda en.


signatur

Sluta spela WoW och upptäcka alla andra bra spel som existerar!

Medlem
Skrivet av Zizou:

[
Men angående frågan om flera plattformar tycker jag att man ska specifiera att recensionen bara rör Xbox-spelet.

Testplattform: Xbox360

Medlem

Väljer man att testa på bara en plattform så hade de kunnat vara kul att få veta OM det finns några skillnader mellan att köra spelet mot de andra plattformar spelet släppts till (och kanske nämna i recensionen vilka plattformar spelet släpps till).
Det har ju förekommit att vissa spel har fått högre betyg för X360 än till PS3 och bättre till konsoller än till PC ibland...

Medlem

Bra recension! nästa gång läser jag om spelen här så jag inte gör misstaget och köper det direkt


signatur

/Fat_cat

Medlem

Undrar fortfarande om någon kan berätta nått om Multiplayer delen som jag tycker det sagt lite om? ;o

De kan väl knappast vara tråkigt i Multiplayer med den fina grafiken samt den vassa baneditorn? eller? :s

Redaktör
Skrivet av Mortalis:

Väljer man att testa på bara en plattform så hade de kunnat vara kul att få veta OM det finns några skillnader mellan att köra spelet mot de andra plattformar spelet släppts till (och kanske nämna i recensionen vilka plattformar spelet släpps till). Det har ju förekommit att vissa spel har fått högre betyg för X360 än till PS3 och bättre till konsoller än till PC ibland...

Att testa på alla plattformar vore idealet, ja, gärna med flera skribenter. Men det tar tid och kostar pengar, och vi får långt från alltid in spelet till alla plattformar.

I de flesta fall är spelen tämligen lika. Visst skiljer sig kontrollerna åt mellan pc och konsol, men överlag är det för det mesta samma spel ändå.

Och vi tänker inte börja smeta ner texterna med plattformsinfo. Var vi än skriver det kommer nån att missa det. Det står klart och tydligt överst i varje recension, läsaren får faktiskt anstränga sig en liten aning själv också.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

välförtjänt betyg hursomhels, finns en massa irriterande moment i spelet som bara förstör, fast konstigt nog så nämns inte fordons känslan, den finns ju inte ens där, som att åka på en kloss och sedan har vi ju den där förblödningsdelen som bara tar tid med att ta ut skott osv på sig själv. Nae Usch, better luck next time Ubi.

/agree

Medlem
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av MiXiE:

"o gräsbränderna, mm ja låt oss se lite gräsbrand" hahaha

FZ.tv är ju verkligen löjligt dåligt.

kan inte hålla med dig, tycker FZ.tv är intressant.

- nu min åsikt om spelet -
jag har sj spelet till ps3, har inte spelat mer än ca 2 timmar online och 2 timmar kampanj.

Spelet lever väll inte riktigt upp till förväntningarna specielt inte grafikmässigt. Men! det är inget dåligt spel. tycker fortfarande det är hel ballt. men somsagt respawnade gubbar vid varje sätlle kommer ´nog bli bra jobbigt.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Inaktiv
Skrivet av b0bl00i:
Skrivet av Fik0n:
Skrivet av MiXiE:

"o gräsbränderna, mm ja låt oss se lite gräsbrand" hahaha

FZ.tv är ju verkligen löjligt dåligt.

Ja ja håller med, ingen innehåll, bara lite personlig bs.

FZ.tv ser jag själv som ett komplement till textrecensionerna i form av rörlig film. Jag tycker det är helschysst att kunna se hur spelet faktiskt rullar, och inte bara stillbilder.

Gen
Medlem

Tack för att vi fick en FZ.tv, det var inte igår

Håller med på varje punkt och tycker inte heller Far Cry 2 är något att hänga i granen. Crysis kostar inte mycket nu och det blir att spela det istället. Far Cry 2 känns mest som ett tech demo, för snyggt är det verkligen!

Medlem
Skrivet av JOnnegrym:

John, du är grym, synd bara att vissa inte lyssnar efter vad ditt verkliga budskap med dina ord är.

Word.

Medlem

Jag har spelat FarCry 2 i ungefär 8 timmar på PC och än så länge är jag imponerad. Det är ett mycket vackert spel samtidigt som det flyter på i stort sett perfekt hela tiden. Striderna är underhållande och de känns väldigt lika de i första FarCry. Jag ska dock tillägga att jag spelade spelet utan att ha några direkta förväntningar. Jag har knappt alls följt utvecklingen av spelet och jag har bara sett lite bilder och någon intervju om hur häftig elden skulle vara så jag är inte riktigt insatt i vad som har utlovats. Jag tyckte ändå det såg förbannat roligt ut när jag såg det i rörelse i gameplayfilmer så det slutade med att jag köpte det via Steam. Om man förväntar sig ett spel som GTA eller Stalker så kan jag absolut förstå besvikelsen. FarCry 2 är egentligen bara ett vanligt actionspel fast i en öppen värld. Jag måste erkänna att jag faktiskt gillar en del saker som många har klagat på, till exempel att de fiendevapen man plockar upp är slitna. Det gör att man funderar lite extra innan man bara slänger ifrån sig sitt fullt fungerande vapen när ammunitionen är slut då man vet att det andra kan och troligtvis kommer krångla i ett kritiskt ögonblick. Jag tycker detta gör striderna mer spännande.

Vaktposterna är väl ett av de större klagomålen folk har med spelet. Jag kan förstå irritationen även om jag personligen inte har stört mig något nämnvärt på dem än så länge. Ibland önskar man kanske att vakterna kunde ta något lugnande och slappna av lite istället för att hysteriskt kasta sig i sina bilar och jaga mig så fort jag har fräckheten att visa mig. Andra gånger kan det kännas som ett äventyr att bara ta sig från ett ställe till ett annat. Ena sekunden sitter man och småvisslar i bilen på väg till ett uppdrag och nästa sekund springer man desperat efter skydd med en mindre armé i hälarna. Samtidigt som man är i full gång med att plocka ut kulorna ur såren hör man ett brummande till vänster och ser en jeep komma körande ur buskarna rakt emot en i högsta fart. Jag tycker att sådana här ögonblick kan vara riktigt spännande, men visst, ibland kan de även vara irriterande om man bara vill ta sig till sitt mål.

När det kommer till de buddies man träffar på så tycker jag det finns klara brister. En av de buddies jag har kan jag inte påminna mig om att jag ens träffade på innan han bara dök upp i listan. Han brukar komma springande och rädda mig när jag råkar illa ut. Den andra är en kvinna som brukar ringa så fort man tar ett av storyuppdragen och erbjuda sin egen plan istället för den förvalda. Jag skulle gärna ha sett att jag kunde ringa min buddy när som helst om jag behövde hjälp, ungefär som man kan göra i "Saints Row" och att de efter en stund dök upp och stred vid min sida. Trots detta kan man inte komma ifrån charmen av sådana ögonblick som när jag kom till min buddy's undsättning i ett av uppdragen och hjälpte henne på fötter igen när hon hade blivit sårad i strid.

Trots att jag gillar spelet får jag nog ändå erkänna att det som sägs i recensionen stämmer. Spelvärlden är, förutom de till synes påtända fienderna, i stort sett helt öde. Jag kan i och för sig samtidigt tycka att avsaknandet av vanliga människor ger spelet en lite kuslig och mysig undergångsstämning, men visst hade det varit roligt att se mer liv och rörelse i världen. Storyn har också varit väldigt, väldigt tunn hittills. Jag har bara spelat 3 eller 4 storyuppdrag men än så länge känns det väldigt omotiverat att springa runt och ha ihjäl hundratals människor. Ta en klassiker som Outlaws till exempel. Där fick man verkligen känslan av att "nu jävlar ska de få" när man sprang runt som James Anderson och jagade skurkarna som hade dödat hans hustru och kidnappat hans dotter. Om det bara handlar om pengar blir det hela så väldigt tråkigt och även lite sorgligt. Om utvecklarna verkligen har utlovat en öppen värld med liv och rörelse och massa med olika aktiviteter som man kunde ta sig an så förtjänar de all kritik de får för FarCry 2 är inte ett sådant spel. Däremot tycker jag att det är ett underhållande actionspel.

Medlem

Det känns som att de värsta "hata-älska"-inläggen börjar avta och man kan få en lite mer sansad diskussion kring spelet. Skönt.

Jag får känslan av att det verkar finnas vissa skillnader mellan plattformarna trots allt. Många irriterande saker som konsollfolket nämnt verkar inte vara riktigt lika tydliga på PC. Framför allt vad gäller frågan att det krävs 5-10 skott för att ha ihjäl en gubbe. Det verkar fungera mer tillfredställande på PC, kanske beroende på musstyrning. Jag får även känslan av att bilarna beter sig lite olika. Kanske för att styrningen med styrspak är sämre än med tangentbordet (jag kör ofta ut i terrängen för att undvika guardposts och då kan man köra över allt utom träd och stora stenar).

En annan sak som känns mindre trolig att den skiljer sig mellan plattformarna, men ändå verkar vara det är respawntiden för guardposts. Många säger att det räcker att gå 100 m bort så är de tillbaka. Jag har själv aldrig upplevt att de kommer tillbaka så länge jag kör bil eller utforskar närområdet. Då kan det gå en hel dag innan de är tillbaka. Går man dock in i safe houses, armorsheds och efter avslutat uppdrag verkar de nästan alltid vara tillbaka.

En till not. Jag tycker det är synd att det inte finns så många civila som inte vill döda en, men det är knappast orealistikt. Området man spelar i är ju inte ett helt land, det är ju inte ens en mil åt ena eller andra hållet (50 km2 = 7x7 km). Är det ett krigsområde är det väldigt otroligt att man skulle hitta så många människor än just inlåst i hyddor där.

Medlem

Ni som avgudar far cry 2 kan ju köra igenom hela spelet om ni orkar, jag tyckte också fc2 var roligt i början men det går över efter 4-8 timmar, de som spelar mmorpg spel som wow tycker säkert om fc2 då det mer är ett rpg än fps


signatur

/Fat_cat

Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av b0bl00i:
Skrivet av Fik0n:

FZ.tv är ju verkligen löjligt dåligt.

Ja ja håller med, ingen innehåll, bara lite personlig bs.

Då hör vi gärna ett par konstruktiva förslag på vad vi ska göra för att det ska bli bättre. Inget innehåll - vad vill du höra om? Vad missar vi? Var konstruktiv, annars har vi ingen nytta av kritiken.

Tycker det funkar perfekt:) Är så slapp så ibland orkar jag inte läsa igenom reviewer, mycket lättare att förstå vad dom menar när dom har video som visar:)

Inaktiv

Den här tråden är verkligen ett solklart exempel på hur väl hype fungerar som marknadsstrategi. Så extremt många kommentarer på så kort tid, och bortsett från en väldigt liten mängd denials verkar folk vara överens om den låga spelkvalitén man får. Men uppenbarligen har spelet sålt, att så många har spelat det är ett tydligt tecken.
Detta är en trend som bara blir starkare och starkare imo - att sälja spelen via hype, marknadsföring och (köpt?) media istället för via kvalité.

Vi måste sluta falla för detta om vi vill spela bra spel istället för överhypade medelmåttor. Personligen har jag slutat förbeställa spel och synar de numera noga innan köp. Jag väntar också ofta med köp för att slippa barnsjukdomar och nyhetspriserna.
Om skräp säljer får vi skräp, tänk på det.

Redaktör
Skrivet av RoGGe:

[...] Detta är en trend som bara blir starkare och starkare imo - att sälja spelen via hype, marknadsföring och (köpt?) media istället för via kvalité.

Vi måste sluta falla för detta om vi vill spela bra spel istället för överhypade medelmåttor. Personligen har jag slutat förbeställa spel och synar de numera noga innan köp. Jag väntar också ofta med köp för att slippa barnsjukdomar och nyhetspriserna.
Om skräp säljer får vi skräp, tänk på det.

Mycket klokt skrivet. Jag tror emellertid inte att särskilt många medier är köpta, åtminstone inte här i Sverige (nej, jag säger det inte av patriotiska skäl - jag vet hur det funkar på vissa tidningar här respektive utomlands).

Det där med att förbeställa har jag aldrig förstått. Varför? Inte heller paniken att få tag på spelet samma dag det släpps, eller hellre två dagar innan. Det kommer kanske ett par tre spel per år som är så grymma att jag verkligen vill lira dem direkt, resten kan man lika gärna vänta någon månad med att köpa; man spelar i lung och ro, ofta till lägre inköpspris dessutom.


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:

snobbenbobben och Motherrussia menar ni allvar eller "trollar" ni bara? För ärligt talat ser man inte de otroligt uppenbara bristerna i detta spelet så har man problem.

Jovisst smaken är ju som baken och allt det där men hallå....detta spelet är ju bara så uppenbart FEL från början till slut!:O

Nah, jag har inte skrivit särskilt seriösa kommentarer, men spelet är verkligen inte dåligt, är inne på andra kartan och det är fortfarande inte tråkigt.

Om det hade varit "fel från början till slut" så hade det knappast fått så höga betyg, det är i princip bara fz som sågat det hittils.

Prisa PC-Gamer och Emil Kraftling, håller med hans recension från början till slut.

Redaktör
Medlem

Håller också med, jag ger spelet 3av5 pga att tekniken är så bra i spelet, spelet är nästan lika snyggt och som på pc och flyter på väldigt bra också på en 360. Men håller också med om att det blir långtråkigt efter ett tag, tyvärr för spelet kunde ha blivit så mycket bättre om dom gjort det lite annorlunda, mer innehåll. Crysis var ett bra exempel på att snygg grafik är inte allt, utan det måste vara roligt på samma gång. Det känns som Ubisoft verkligen sumpat en bra chans på ett grymt spel, tyvärr faller det på mållinjen. TYVÄRR!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av fat_cat:

Ni som avgudar far cry 2 kan ju köra igenom hela spelet om ni orkar, jag tyckte också fc2 var roligt i början men det går över efter 4-8 timmar, de som spelar mmorpg spel som wow tycker säkert om fc2 då det mer är ett rpg än fps

För mig går det inte över, det är fortfarande roligt efter 25 timmars spelande. Jag har hur kul som helst. Jag verkar skilja mig väldigt mycket från gemene FZ-läsares smak.

Jag gick över lite till PC Gamers forum och det är sån skillnad. Det var som att komma in i en öppen famn och få en kram. Äntligen någon man kan snacka med om spelet på en vettig nivå. Visst, de hittar också missar i spelet. Men det är ingen häxjakt.

Ingen har sanningen om ett spel, utan den är olika beroende på vad man är ute efter. Och i det här fallet tror jag faktiskt att Far Cry, trots sina fel och brister, kommer bli en storsäljare som många kommer ta till sitt hjärta i lång tid framöver. Dock inte hardcoregamers.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Bara för att klargöra: en tvåa är ingen sågning.

Men är inte er betygskala lite skev när ni skriver att två är medel? I och för sig har ni en sexgradig skala, men hur ofta ser man krysset? Tycker nog att tre borde vara medel.

Medlem

Rättning, ni har ju faktiskt en 11-gradig skala eftersom ni kan ge halvpoäng. Då borde medel ligga på 5,5 dvs 2,75 om man räknar om den till 5-poängare.

En liten statistisk, men ej tillförlitlig, undersökning i er speldatabas genererar 19 sidor med spel som fått betyg. Då borde rimligtvis medelvärdet ligga halvvägs ner på sidan 9 (2 x 9.5 = 19). Där hittar man spel med betyget 3,5. Alltså är er gradering lite felaktig.

*spontan applåd*

Nej, men skämt åsido. Det är inte helt konstigt att inte alla förstår er betygskala. En två känns som ett dåligt betyg och inte som ett godkänt medelbetyg.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Den här tråden är verkligen ett solklart exempel på hur väl hype fungerar som marknadsstrategi. Så extremt många kommentarer på så kort tid, och bortsett från en väldigt liten mängd denials verkar folk vara överens om den låga spelkvalitén man får. Men uppenbarligen har spelet sålt, att så många har spelat det är ett tydligt tecken.
Detta är en trend som bara blir starkare och starkare imo - att sälja spelen via hype, marknadsföring och (köpt?) media istället för via kvalité.

Vi måste sluta falla för detta om vi vill spela bra spel istället för överhypade medelmåttor. Personligen har jag slutat förbeställa spel och synar de numera noga innan köp. Jag väntar också ofta med köp för att slippa barnsjukdomar och nyhetspriserna.
Om skräp säljer får vi skräp, tänk på det.

Bra skrivet, hehe kommer vara väldigt mycket mer sansad när det gäller nya, hypade spel.

Medlem
Skrivet av luiga:

Rättning, ni har ju faktiskt en 11-gradig skala eftersom ni kan ge halvpoäng. Då borde medel ligga på 5,5 dvs 2,75 om man räknar om den till 5-poängare.

En liten statistisk, men ej tillförlitlig, undersökning i er speldatabas genererar 19 sidor med spel som fått betyg. Då borde rimligtvis medelvärdet ligga halvvägs ner på sidan 9 (2 x 9.5 = 19). Där hittar man spel med betyget 3,5. Alltså är er gradering lite felaktig.

*spontan applåd*

Nej, men skämt åsido. Det är inte helt konstigt att inte alla förstår er betygskala. En två känns som ett dåligt betyg och inte som ett godkänt medelbetyg.

De ger inte halvpoäng längre i recensioner, det är bara läsarnas betyg som kan bli halva när man delar på dom:)

Skriv svar