Skolan och komvux, att försöka få IG, elelr livet med skola.

Medlem

ganska hård krav på studielån så beroende på hur mycket du lånar så ja du kan betala tillbaka det.

Sen beror det givetvis på om du bor hemma eller har flyttat ut jag rekommenderar ingen att flytta hemmifrån innan man fått ett fastjobb så om man kan bo kvar hemma så kostar det inte speciellt mycket och då behöver du inte ta så stort studielån .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

stanna hemma å spara pengar vs bo själv å ha kul
;/

btw (OT!)


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

tja bo själv kostar mycket pengar om man är singel så det är ju korkat att flytta hemifrån innan man har fått jobb imo.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av SoniC:

Alltså vem fan vill gå i skolan längre än nödvändigt? Försöka få ig så man kan gå komvux, BAAH!

intellektuell stimulans?

va?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

korkat å korkat, det beror väl på

SoniC: äh nm


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Något jag ser när jag läser inlägg framförallt från reset2 men några andra som hade lite frågor känner jag att de borde helt allvarligt snacka med skolansstudievägledare. En del av er kanske har dåliga erfarenheter av sådanna men min uppfattning är att de brukar ha en distanserad och påläst syn sådanna här frågor.

Lärare bara mal på om hur viktigt det är med skola och deras ämnen som de tycker är viktigast i livet. Men en studievägledare har inte dom värderingarna och om man går till en sådan och lägger fram sitt problem brukar de ha kunna hjälpa dig att ta fram en konstruktiv lösning och inte bara ett "men ryck upp dig i alla ämnen så är det ju lugnt"
Det är iaf min uppfattning av studievägledare.

Skribent

Kraven för polis är egentligen väldigt låga:

- Grundbehörighet till högskolan
- ett godkänt svenskaprov hos polisen som inte är ett dugg svårt (särskrivningar går bort direkt)
- fystest (släpa en 85 kg tung docka 15 meter, springa 2 km under 9 min 30 sek (en otränad klarar det på ren vilja) och till slut Harres test där du ska krypa och hoppa över tre ribbor under 15 sekunder vilket är busenkelt om man inte är stelopererad i ryggen...

Klarar du det och kommer vidare är det intervjun med psykologerna som är det svåra. Har du rätt personlighet är du så gott som inne.

Polisyrket har gått från ett skitytrke till en av Sveriges populäraste och svåraste utbildningar att ta sig in på. Drygt 6000 personer söker varje termin där de tar in cirka 550 elever per halvår. Jag har sökt nio gånger totalt, har kommit till två fystester, klarat en. Där är det dock stopp för mig.

Jag har läst att Polishögskolan ska utöka antalet platser från och med nästa år med ett par hundra per termin vilket bådar gott för oss blivande poliser

Vill man öka sina konkurrenskraft är MVG i alla ämnen inget vidare tips. Betyg säger ingenting om personlighet. Mina tips till alla som ska söker till polisutbildningen är att läsa någon kortare kurs i beteendevetenskap/sociologi/kriminologi på universitetet, jobba med människor, jobba utomlands och träna.

Dessutom är ett välslipat personligt brev a och o. Det ska vara kort och koncist, inget svammel. Beskriv varför du vill polis (skriv inte nåt klyschigt i stil med att det är en dröm eller att du vill jobba med människor), berätta vad du har att tillföra och vad du kan få ut av yrket. Beskriv dina positiva sidor och så vidare.

Har du varit skoltrött, skriv det men gör ingen stor sak av det. Det är mänskligt att vara skoltrött efter nio år i grundskola + flerårigt gymnasium. Var ödmjuk, sälj dig själv, överdriv MEN LJUG ALDRIG - det märkts direkt.

Lycka till

Medlem
Skrivet av bastard:

...och till slut Harres test där du ska krypa och hoppa över tre ribbor under 15 sekunder vilket är busenkelt om man inte är stelopererad i ryggen...

Där rök min möjlighet till att bli polis, tur att man inte vill det

Inaktiv
Skrivet av bastard:

Kraven för polis är egentligen väldigt låga:

- Grundbehörighet till högskolan
- ett godkänt svenskaprov hos polisen som inte är ett dugg svårt (särskrivningar går bort direkt)
- fystest (släpa en 85 kg tung docka 15 meter, springa 2 km under 9 min 30 sek (en otränad klarar det på ren vilja) och till slut Harres test där du ska krypa och hoppa över tre ribbor under 15 sekunder vilket är busenkelt om man inte är stelopererad i ryggen...

Klarar du det och kommer vidare är det intervjun med psykologerna som är det svåra. Har du rätt personlighet är du så gott som inne.

Polisyrket har gått från ett skitytrke till en av Sveriges populäraste och svåraste utbildningar att ta sig in på. Drygt 6000 personer söker varje termin där de tar in cirka 550 elever per halvår. Jag har sökt nio gånger totalt, har kommit till två fystester, klarat en. Där är det dock stopp för mig.

Jag har läst att Polishögskolan ska utöka antalet platser från och med nästa år med ett par hundra per termin vilket bådar gott för oss blivande poliser

Vill man öka sina konkurrenskraft är MVG i alla ämnen inget vidare tips. Betyg säger ingenting om personlighet. Mina tips till alla som ska söker till polisutbildningen är att läsa någon kortare kurs i beteendevetenskap/sociologi/kriminologi på universitetet, jobba med människor, jobba utomlands och träna.

Dessutom är ett välslipat personligt brev a och o. Det ska vara kort och koncist, inget svammel. Beskriv varför du vill polis (skriv inte nåt klyschigt i stil med att det är en dröm eller att du vill jobba med människor), berätta vad du har att tillföra och vad du kan få ut av yrket. Beskriv dina positiva sidor och så vidare.

Har du varit skoltrött, skriv det men gör ingen stor sak av det. Det är mänskligt att vara skoltrött efter nio år i grundskola + flerårigt gymnasium. Var ödmjuk, sälj dig själv, överdriv MEN LJUG ALDRIG - det märkts direkt.

Lycka till

Var tog det stopp för dig efter fystestet? Tråkigt att det inte gick!

--

Kriminalvården söker just nu kriminalvårdare, vilket kan vara intressant, senare. Det är väl att jobba med människor tex?

Denna sida är bra, men svarar inte på allt (som tex "när får man frågan varför man vill bli polis"?).

Hans personliga brev tyckte jag inte var något vidare bra skrivet ("mej"??), åtminståne inte det lilla. Men det kanske är olika. Det är dock enkelt skrivet och inte fyllt med massa "trams", vilket du sa är viktigt.

Edit: Ibland låter det som, när man läser mina och lyssnar på vad ungdomar säger, som om de inte vet ett skit om verkligeheten "där ute". I klassen tillexempel där vissa tror att de ska bli "chef" på en gång, eller "politiker" osv. Men det är nog viktigt att tro på något hur som helst! 8)


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

lov imorn. se till att ta ut dig riktig under lovet( festa eller nått) så att det inte känns som att du saknar lovet sen när du börjar skolan igen.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Skribent
Skrivet av reset2:

Var tog det stopp för dig efter fystestet? Tråkigt att det inte gick!

--

Jag klarade fystesten första gången jag var där men jag kom fortfarande inte vidare. Av ungefär 6000 sökande kallas 1800 till fystester, av dom som klarar det kallas ungefär 800 vidare till centrala tester där man blir intervjuad av poliser och psykologer under två dagar. Av dom 800 som tar sig dit är det ungefär 500 som kommer in på Polishögskolan.

Nu till det sjuka, bara för att man klarar fystesterna betyder inte att man automatiskt kommer vidare. Det var en tjej (30+, jobbat 10+år som hudterapeut) i min klass när jag läste 20 poäng psykologi på LTU 2004/2005 som inte klarade löpningen på fysen, idag studerar hon till polis. Hon är givetvis glad som fan, men det är inget annat än ett hån mot oss andra som fått kämpa för att nå till fysen och sen klara den men ändå inte tagit sig vidare. Så fungerar det i dagens kvoteringssverige!

Intagningen är ett lotteri, tro inget annat. Jag har sett människor som absolut inte borde vara poliser ta sig in på första ansökan medan dom som verkligen har den rätta personligheten får söka uppemot tio gånger innan dom ens tar sig till fysen

Inaktiv

500 av 6000 är inga bra odds direkt, milt sagt.

Skrivet av ScarFace:

lov imorn. se till att ta ut dig riktig under lovet( festa eller nått) så att det inte känns som att du saknar lovet sen när du börjar skolan igen.

Jag ska hålla igång, lovar.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

123
Skriv svar