filma pirat - värre än våldtäkter å mord?

Medlem

herregud ja!


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Allt handlar om pengar. Förlorar något inflytelseriks företag pengar då skärper dom lagarna, för vinstintresset.
Men staten, regeringen (vad ni nu vill kalla det) skiter i om du eller en vän till dig blir våldtagen. Dom förlorar inga pengar på det.
Dom skulle däremot förlora pengar om dom arbetade på skärpta lagar när det gäller vålds/sex brott.
Summan av det hela är, människovärdet försvann för länge sedan, och det kommer antagligen aldrig tillbaks.

Inaktiv

ekobrott är allvarliga när t ex nån lurar bort pengar från ett företag så hundra pers blir arbetslösa
detta är inte fallet här.. det är helt sinnes att han fick "ett år per film", men vad folk inte verkar veta är att han mordhotat vittnen å massa crap medan han flydde, vilket självklart gjorde saken värre.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

hur är det egentligen med att kopiera typ filmer ?
har för mig att man får göra en kopia för eget bruk,

eller ?

Medlem

Enligt vad jag lärde mig i mediakunskapen får du kopiera upp till fem stycken exemplar till dig och dina nära och kära eller något sådant. Kommer inte ihåg 100%


signatur

Videomupp

Inaktiv

är inte förvånad..finns ju inget värre än att lura folk på pengar enligt Sveriges Rättssystem...jo förresten att lura staten


signatur

Why are you so angry? Beacuse you took my xbox!!

Inaktiv

kanske bäst att läsa artikeln först? :?
new york ligger inte i svergie, och det svenska rättssystemet har inte mycket inflytande där.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av DeamoniC:

Allt handlar om pengar. Förlorar något inflytelseriks företag pengar då skärper dom lagarna, för vinstintresset.
Men staten, regeringen (vad ni nu vill kalla det) skiter i om du eller en vän till dig blir våldtagen. Dom förlorar inga pengar på det.
Dom skulle däremot förlora pengar om dom arbetade på skärpta lagar när det gäller vålds/sex brott.
Summan av det hela är, människovärdet försvann för länge sedan, och det kommer antagligen aldrig tillbaks.

Så länge vi är med på att välfärd skapas av att folk kan arbeta och på så sätt skapa något, så är det viktigt att företagen har skydd. Förstörs marknader (inte sagt att det är fallet just här, men nu pratar vi ju väldigt generellt) så drabbar det hela samhället, och därmed individer. Klart att det är tragiskt att folk blir skadade och vi har ju straff för det också. Det är inte så att en person som förskingrar 100k blir dömd till flera års fängelse.
När fanns det människorvärde enligt dig? För femtio år sedan när levnadsstandarden var sämre och folk arbetade lika mycket som idag för mindre? Eller var det när man var tvungen att nia folk som var högre upp i stegen i samhället än sig själv? När?

Medlem

hmmm. 12 års livstid... så man kan alltså brutalt våldta, tortera och döda 20 personer i sverige och få livstid på 12 år?..


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

^-- Nej nej åter nej.

Medlem
Skrivet av Sergej:

hmmm. 12 års livstid... så man kan alltså brutalt våldta, tortera och döda 20 personer i sverige och få livstid på 12 år?..

Nej, det är helt fel uppfattat.

Medlem

Har aldrig fattat varför folk filmar biofilmer med kamera, eller varför nån skulle vilja se det. Kvaliten är ju urusel.

Förövrigt låter 7 år lite väl mycket.....


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag är för lat för att läsa allt ni skrivit men dessa 7 år han fick var ju inte bara för piratkopiering - han hade ju använt falsk identitet, smitit från polisen och fan vet vad... han hade en verkstad full med kopieringsutrustning, vi snackar inte fildelare här utan piratkopierare - det finns skillnad...

7 år är mycket men som sagt, killen är inget helgon. Jag tror har är sån där som står i gathörnen/tunnelbanan och kränger DVD-filmer...

På något sätt tycker jag att fildelning för eget bruk är ok men att kopiera upp film, spel och musik för att sälja är inte ok.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Håller med dig Castor.

Om nu nån från APB skulle spionera här så fildelar jag inte, även fast jag tycker man borde få ladda ner och använda för eget bruk, med lite begränsningar möjligtvis.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Lagen gör inte alltid vad som är "rätt" men kommer ganska nära. Håller med Castor i övrigt då som sagt att han inte bara fildelade.

Tycker själv att laglig och god borde gå hand i hand istället för att vara två helt olika saker. Man kan jue faktiskt vara laglig men samtidigt ond, vilket låter sjukt i mina öron.

Även om man har olika värderingar och synsätt så brukar saker o ting gå bra om båda parter gör vad de verkligen tycker är rätt. Extrem prägling kan ha svårt med detta dock (se jesus camp), då de inte tänker själva utan leds igenom näst intill allt.

Medlem

Döms man till livstid i sverige kan man efter 10 år ansöka om att få ett tidsbestämt straff istället för att få sitta livet ut. Livstidsdömda sitter i snitt runt 20 år i fängelse, kommer inte ihåg exact.

Medlem

Livstidsfängelse borde vara livstidsfängelse. Exempelvis mord borde vara en självklarhet till livstid.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Ni vet att detta är i usa verkar inte som många fattar det.
Och mördar man nån där får man väl äkta livstid eller 20 år i fängelse.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Jo det fattar vi, men vi diskuterar svenska fängelsestraff nu.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Så livstid ska gälla för alla mord? När man dödar nån ska man sitta resten av livet i fängelse?
Om man tar livet av nån som plågat en hela livet? En kvinna dödar sin man som slår henne och deras barn? Osv osv, finns alltid undantag.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Det finns alltid undantag. De exemplen du gav borde inte ge livsstid, snarare psykvård.

Själv tycker jag att vi i Sverige blir extremt upprörda över brott, generellt sätt. Varenda skitsak och om man hör prat om nackskott och sterilisering.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Så livstid ska gälla för alla mord? När man dödar nån ska man sitta resten av livet i fängelse?
Om man tar livet av nån som plågat en hela livet? En kvinna dödar sin man som slår henne och deras barn? Osv osv, finns alltid undantag.

I de fall där människor dödat sina plågoandar har det väldigt ofta dömts mildare straff, och väldigt sällan mord. Det är därför det finns flera olika lagrum för när man har ihjäl en människa.

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Så livstid ska gälla för alla mord? När man dödar nån ska man sitta resten av livet i fängelse?
Om man tar livet av nån som plågat en hela livet? En kvinna dödar sin man som slår henne och deras barn? Osv osv, finns alltid undantag.

Tja finns väl andra utvägar än mord där, men visst finns det väl undantag.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Om nu nån från APB skulle spionera här så fildelar jag inte, även fast jag tycker man borde få ladda ner och använda för eget bruk, med lite begränsningar möjligtvis.

hahahaha
fan vad weak.
"Om nu nån från APB skulle spionera här.."
herregud..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

12
Skriv svar