Jesus Camp
och vilka av dom länderna har senast varit med att starta krig som dom inte hadde anledning till att vara i från första början?
Jag litar mer på Nordkorea än USA...
Ja, för Nordkorea är som en hund, skäller mycket men bits nog inte ;p
Lättare att lita på en galning, då dom har planerade mönster i sin värld vilket USA egentligen inte har, dom skulle kunna attackera oss om dom var i desperat behov av järnmalm, eller trä (eller möjligtvis blonda flickor för deras extrema porrindustri? )
Efter terror attacken så invadera dom först Afganistan då det skulle se ut som att dom va efter Bin ladin, men dom har fler poliser i New York än soldater i ett land där dom letar efter en terrorist som bor i "grottor"...
sedan Irak för att dom hadde "kontakter" med "terroristerna" men självklart va det bara oljan som va intresant...
USA håller på att förlora sin tittel som stormakt, men dom kommer inte att ge ifrån sig den frivilligt, det är då dom blir farliga, och man ser redan tecken på det...
kina håller på att bli otroligt starkt, vad säger att kina inte är en stormakt idag?
vad säger att EU inte är en stormakt?
höhö btw on topic:
[http://www.spiegel.de/international/0,1518,448350,00.html]
rolig (kort) artikel
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
bumpar för att OP andman ska läsa:
såg just jesus camp
o m f g
jag trodde fan jag var avtrubbad, men det där var fan too much..
en viktig poäng med filmen för er som inte sett den är att den evangeliska kristna högern i usa har en löjligt enorm politisk kraft.. det är som han den där kändispastorn sa.. om de evangeliska kristna går ut och röstar, så vinner det vi röstar på
edit: och relevansen för OSS i detta är.. ptja.. den som inte levt under en sten de senaste millenierna vet att det usa gör påverkar extremt mycket resten av världen, inklusive oss
man kan inte riktigt säga samma sak om knutby..
sen kunde jag dock inte hjälpa att jag satt å gapskrattade så fort han var i bild (jag har glömt hans namn, orkar inte leta)
killen var ju en av ledarna för den där organisationen och stod i filmen och kritiserade homosexualitet å grejer... och som dom flesta som hänger med vet har killen nu åkt fast för att ha haft ett förhållande i ett år med en homosexuell prostituerad.. och för att ha tagit droger.. hahahahahah
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
Rätta mig gärna om jag har fel men var "vi" inte väldigt rädda för ryssarna länge... egentligen utan anledning.
Kina kan mycket väl bli stort med då måste de frångå sina kommunistiska principer för lyckas... Om man sneglar på hur det gick för ryssarna i alla fall...
Ah, kalla kriget... så många bra filmer.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Suck... som självutnämd expert kan ajg säga att USA kommer inte att på långa vägar förlora sin titel som stormakt. De kommer vara den enda stormakten många, många år till.
Då får du nog kolla upp sakerna lite bättre om du ska kalla dig expert, USA håller på att förlora titlen, kanske inte dom närmaste åren, men inom en snar framtid...
och som det ser ut nu så kommer Kina få den titlen för så som kina har växt ekonomiskt så är det nästan självklart att dom kommer ta över...
Det har lite med deras idiologi att göra, en Kapitalistisk idiologi kan inte hålla i längden, folket kommer att göra motstånd mot hur landet sköts och styrs, det är bara en tidsfråga.
Då får du nog kolla upp sakerna lite bättre om du ska kalla dig expert, USA håller på att förlora titlen, kanske inte dom närmaste åren, men inom en snar framtid...
Är inte det en motsägelse i sig själv? ...inte närmaste åren men inom snar framtid?
och som det ser ut nu så kommer Kina få den titlen för så som kina har växt ekonomiskt så är det nästan självklart att dom kommer ta över...
Ta över och ta över... visst kommer de att bli en ekonomisk faktor man måste räkna med men det inflytande USA har på oss och andra som oss kommer knappast att flagna, det är ju lite lättare att identifiera sig med någon i USA än någon i kina? Jag tänker främst på språket, kulturen osv... Jag är ganska nyfiken på vad kina har att komma med dock... så länge de inte börjar kriga och leva är jag positivt inställd till kina... (låt bli Japan bara)
Det har lite med deras idiologi att göra, en Kapitalistisk idiologi kan inte hålla i längden, folket kommer att göra motstånd mot hur landet sköts och styrs, det är bara en tidsfråga.
Är du säker på att du inte menar "kommunistisk idiologi"? Vad har du för grund för att säga så? Är det vad du tycker själv kanske?
"]
Kina är kapitalistiskt, precis som USA och Indien. De är har en VÄL utveklad marknads-ekonomi som suger ut arbetare för skitlöner och vi är de som köper kläderna på H/M. att säga att Kina är en kommunistst somvissa så gärna gör är totalt nonsens.
USA är en stormakt och så kommer de förbli. De har närmare 300 miljoner invånare som stadigt växer, med en konstant invandring som ger de bliigt arbetskraft. Deras ekonomi är den största i världen och den blir bara större och större hela tiden. De har världens mest moderanste armé som, om de skulle behöva, slulle spöa Kina, Ryssland och vilket annat land som helst.
Kina är en diktatur. Folket där kommer, med globalisiringens hjälp (internet tex), säga ifrån. De går inte att hålla koll ständigt på allt och alla nu. Regimen kommer vara tvungen att gå med på demoratiska förändringar, och då kommer lönerna samt arbetsvilkoren förbättras, vilket gör att de kommer halka efter ännu mer.
Kinas armé är omodern. De har en markstyrka på cirka en miljon man (plus en miljon till i reserv), men vad ska de med det till igentligen? Simma över till Japan? Det viktiga är vad du har på haven och i luften och i Kinas fall är det minimalt. Om det skulle bli krig så skulle det inte bli någon markinvasion. PLA skulle förintas mycket snabbt. Kinas robotar skulle skjutas ned eller förstöras innan de ens har tankas (USA har ju flygflottiljen vid Diego Garcia, plus trupper i Japan och Sydkorea) och så blir det med det.
Är det inte paradoxalt att du säger att kapitalismen inte håller i längden när SSR höll i 72? år mot U.S.As än så länge 230 år?
-EDIT- Fixade quote
Internet är din vän
Kapitalismen är ju som spelberoende, små belöningar håller dig fast! (Läs M:TWII, ipod osv;))
Ungefär:
Ja men kapitalismen fungerar ju bara för att man kan äga fina saker, det lönar sig att arbeta, man får vara med och bestämma och allt annat bra...
och vilka av dom länderna har senast varit med att starta krig som dom inte hadde anledning till att vara i från första början?
Jag litar mer på Nordkorea än USA...
Det är klart, applicerar man ett revolutionärt tänkande där proletariatet skall sopa bort alla intellektuella... så förstår jag din tankegång.
EDIT:
Kapitalism håller inte i längden... för det gör ju verkligen kommunismen...
Så här mycket har jag inte skrattat sedan Letterman hade Bill O'Reilly som gäst.