Borg presenterar nytt förslag

Medlem

exakt, det är skillnad på att vara arbetslös och söka jobb.
och vara arbetslös men skita i att söka jobb, dvs leva sitt liv på vi andra som jobbar och drar in skatt. såna är onda.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

exakt, det är skillnad på att vara arbetslös och söka jobb.
och vara arbetslös men skita i att söka jobb, dvs leva sitt liv på vi andra som jobbar och drar in skatt. såna är onda.

Jaja, men glöm inte svartjobbare. De tar pengar ur din ficka samtidigt som de sätter på dig i arschlet. De säger inte ens tack efteråt. De flest verkar mystiskt nöjda med det också...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

URK
Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Hur kommer det sig att man skriver ihop uppförsbacke och arbetslö men inte motvind och heltid?

Fortfarande, nej URK. Det är ingen som vill göra det brottsligt. Det man vill straffa är de som inte är villiga att ta sitt medborgerliga ansvar och försöka skaffa arbete.

och fortfarande så är det ett straff på något man inte kan rå för. som arbetlös så ska man söka jobb som inte finns. väntar till den dagen du är arbetlös och får samma sak imot dej som du kallar alla andra arbetlösa. att du är lat slö värdelös osv.

förslaget är bra om det fanns jobb. men nu finns det inga jobb. vet inte vad du har i matte men i verklighetens matte så kan man inte klara av denna beräkning. arbetlösa - ledigajobb = fortfarnade 1.5 miljoner arbetlösa.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Du verkar helt fast i din verklighet. Du verkar inte läskunnig. Det är ingen som säger att du måste få/ha ett jobb. De 1,5 miljoner som är arbetslösa behöver inte få ett jobb. Allt de behöver göra är att söka ett jobb. Vad är det som är så svårt för dig att förstå med det?
Var bor du URK? Jag bor i Stockholm och har sökt massor med jobb som jag aldrig fått svar på, inte fått o s v. Denna höst har jag nog sökt ca 40-50 jobb, och först nu på torsdag ska jag på en intervju.

Saxat från AMS:
Idag finns 18402 annonser, totalt 21556 platser. Vet inte vad du har i matte men 21556 > 0. Är din argumentation att eftersom det inte finns 1,5 miljoner jobb så behöver man inte söka alls?

Det finns arbeten. Alla är inte tillgängliga för alla, dels p g a utbildning mm, och så den mer tvivelaktiga lokaliseringen av sig själv, men visst finns de.

Jag har aldrig påstått att folk är varken värdelösa eller slöa för att de är arbetslösa. Jag skulle dock påstå det om de inte sökte ett enda jobb.

F ö behöver du inte låtsas att du vet hur jag har det eller vad jag har för erfarenheter.

Medlem

å jag som var arbetslös lääänge förens till 6mån sedan vet.
man ÄR lat man orkar inte bry sig, man lever gott änndå på det man får. hårdare tag= man söker mera jobb/tvingas söka, och borde iallafall ifrån min sida få folk att jobba mera.


signatur

R.I.P The_maxx

URK
Medlem

jag har aldrig sakt att man inte ska söka men det finns för lite jobb. att de börjar i fel del. skaffa fram jobb först. sedan kan de gå hårdare på folk som inte vill ha ett jobb. jag vill ha ett system där arbetlösa får hjälp och inte värre än vad de har. jag sa tidigare att det fanns 2500 lediga jobb. halva den summan är i göteborg alltså åter står det 1250jobb kvar. i min kommun så finns det endaste 22 jobb. och 200st sökningar per jobb som jag vet.

det som blir är en massa med onödigt sökande. bara för man ska söka. jag kan lätt söka alla jobb som finns enbart för att arbetförmedlingen blir glad men det leder ingen vart.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

att det aldrig finns ett enda jobb i helalandet att söka har jag aldrig varit med om. skulle det mot förmodan inträffa får man välvara en liten pyttesmula initiativrik och ta kontakt med en arbetare som inte annonserat efter folk, men kanske kan tänka sig anställa ändå.
bara en sån sak bör ju tillsammans med förklaringen räcka långt.

problemet är snarare att det är för många som söker samma jobb bland de som söker eftersom ingen sitter och matchar, och ett gäng "sökande" som inte bryr sig det minsta och driver runt som om de vore på semester.
de senare kommer man åt ganska effektivt på det här viset. vad är problemet?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av URK:

det som blir är en massa med onödigt sökande. bara för man ska söka. jag kan lätt söka alla jobb som finns enbart för att arbetförmedlingen blir glad men det leder ingen vart.

Hur många jobb ska det finnas att söka för varje person för att det ska "leda någon vart"? Du behöver väl inte oroa dig över att det är onödigt sökande. Det kan väl företagen som tar emot alla ansökningar få göra. Eller känner du för dem? Vidare är det ju inte så mycket begärt att skicka iväg nån ansökan istället för att arbeta X antal timmar om dagen.

Den här är historien om fyra människor vid namn: Alla, Någon, Vem som helst och Ingen.

Ett viktigt arbete måste utföras och Alla var övertygade om att Någon skulle göra det.
Vem som helst kunde ha gjort det, men Ingen gjorde det, för det var Allas arbete.
Alla tyckte att Vem som helst kunde göra det, men Ingen insåg att Alla inte skulle göra det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon när Ingen gjorde vad Vem som helst kunde ha gjort.

Känns igen?

URK
Medlem

om arbetförmedlingen gör ett jobb istället. så försvinner detta problem. vad tänker ni om ni hör arbetförmedling. något som förmedlar arbeten tänker jag på i allafall. om folk skickar in och går igenom med en person inom arbetförmedlingen utblidningar meriter osv. och försöker hitta och hjälpa till att förmedla ett jobb till den arbetlösa. så tjännar alla på det. företagen slipper en massa med skitt de kan hålla på med deras verksamhet. om de behöver folk så vänder de sig till arbetsförmedlingen som tar fram 20-30 personer som är lämpliga till just det jobbet. sedan går företaget igneom dem med arbetförmedlingen. och tar fram några ur dem som får komma till företaget och testa på och de ut den personer som är bäst.

testa vänd på det och fråga din arbetförmedlare om hon/han hittar några jobb som passat just dej. oftast så hittar de mindre jobb att söka och det är ändå deras jobb och ska vara experter på området.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

URK
Medlem

har inte sakt att det inte finns några jobb har sakt det är för lite jobb. till den stora del som är arbetlösa.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av URK:

har inte sakt att det inte finns några jobb har sakt det är för lite jobb. till den stora del som är arbetlösa.

om det fanns jobb så är detta en bra ide. men när det inte finns jobb så är detta ett världe löst system.

hur svårt är det att förstå det finns inga jobb att få. vilket är felet den arbetlösa?? det tycker inte jag i allafall.

om man följer enbart siffrorna så ser man att det finns 1.5 miljoner arbetlösa och inga lediga jobb.

som arbetlös så ska man söka jobb som inte finns.

I stand corrected. Du har aldrig påstått att det inte finns några jobb...

Sedan kan man diskutera om arbetsförmedlingen inte ska fungera på ett annat sätt än idag för att vara effektivare. Det är en annan diskussion dock.

URK
Medlem

ok ett 1/2 poäng till dej där men jag står fast att det inte finns tillräckligt mycket jobb. och den jobb som finns på arbetförmedlingen är knappt mätbart.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv
Skrivet av stället där antalet jobb är knappt mätbart:

Idag finns 18402 annonser, totalt 21556 platser.

http://platsbanken.ams.se/


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Sen måste man även tänka på att den miljon som inte har jobb möjligtvis inte har rätta utbildningen, arbetserfarenhet eller kan inte få dom för att dom bor i boden och måste resa till skåne för att jobba där på obestämd tid :/


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

har man inga jobb i hemorten får man pendla eller flytta. har man inte kvalifikationerna for man skaffa utbildning, och medan man studerar är man inte arbetslös.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

sluta yra nu, tack


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

skulle du kunna vara mer specifik?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Syftar på att allt inte är är så enkelt och rakt fram som du framställer det, t.ex. med flytt osv. Men du kanske tänker ur ett mer ungdomligt perspektiv utan förpliktelser och familj, med diverse sociala aspekter som det för med sig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

nolimitsoya är en känslolös maskin

tänk dom med ungar då.. ett rent helvete att flytta varje gång ;/


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

jag påstår inte att det skulle vara enkelt, utan bara att man faktiskt måste hitta jobb på någon annan plats än precis över gatan, om man är arbetslös någon längre tid. att man har familj och barn är ju något att ta hänsyn till, men det ska vara en särskild hänsyn, och inte något som är regel. inte heller något som kan pågå hur länge som helst.

regeln borde vara att man söker sig till jobben, och dit ens kompetens är efterfrågad. i annat fall har vi hela samhällen som försörjs på bidrag, som någon sorts konstgjord andning.

vi flytt' int'-mentaliteten måste bort.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

jag påstår inte att det skulle vara enkelt, utan bara att man faktiskt måste hitta jobb på någon annan plats än precis över gatan, om man är arbetslös någon längre tid. att man har familj och barn är ju något att ta hänsyn till, men det ska vara en särskild hänsyn, och inte något som är regel. inte heller något som kan pågå hur länge som helst.

regeln borde vara att man söker sig till jobben, och dit ens kompetens är efterfrågad. i annat fall har vi hela samhällen som försörjs på bidrag, som någon sorts konstgjord andning.

vi flytt' int'-mentaliteten måste bort.

Ja, och alla arbetslösa 40-åringar ska sälja villan och lämna familjen för att flytta till Stockholm och vända hamburgare på Burger King.

Nä, man löser inte problem genom att mobba och frysa ut folk, Borg behöver klippa sej, få en rejäl smäll på käften för att komma ner på jorden och se till att skapa alla jobben borgarna lovat.
Gärna innan han tvingar folk söka dom.


signatur

yolo

Inaktiv
Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av nolimitsoya.:

jag påstår inte att det skulle vara enkelt, utan bara att man faktiskt måste hitta jobb på någon annan plats än precis över gatan, om man är arbetslös någon längre tid. att man har familj och barn är ju något att ta hänsyn till, men det ska vara en särskild hänsyn, och inte något som är regel. inte heller något som kan pågå hur länge som helst.

regeln borde vara att man söker sig till jobben, och dit ens kompetens är efterfrågad. i annat fall har vi hela samhällen som försörjs på bidrag, som någon sorts konstgjord andning.

vi flytt' int'-mentaliteten måste bort.

Ja, och alla arbetslösa 40-åringar ska sälja villan och lämna familjen för att flytta till Stockholm och vända hamburgare på Burger King.

Nä, man löser inte problem genom att mobba och frysa ut folk, Borg behöver klippa sej, få en rejäl smäll på käften för att komma ner på jorden och se till att skapa alla jobben borgarna lovat.
Gärna innan han tvingar folk söka dom.

Staten kan inte skapa jobb såvidare de inte väljer att utöka den offentliga sektorn men gör de det så fort någon är arbetslös så kommer vi alla till slut vara anställda av staten och det kommer gå åt helvete.

Det enda sättet att skapa jobb är att se till att situationen för PRIVATA FÖRETAG blir bättre men det går inte på ett par månader utan det tar sin tid.

Att städa bort decennier av sossifiering av ett samhälle går inte på fem minuter. Men fortsätt gärna stressa du. Stress leder till att du lever kortare och då slipper sossarna betala ut så mycket pension till dig.

Det du svamlar bemöter inte mitt inlägg alls, hade du en poäng med det?
Men men...
Faktum kvarstår: Borg-arna sa att de skulle skapa fler jobb, hur de gör skiter jag i men detta har de lovat. Det de gör nu är att sparka arbetslösa nakna ut i snön, så att säga, och hälsar att de kanske skickar lite vinterkläder - nån gång, senare under mandatperioden.


signatur

yolo

Medlem

Du är ju oresonlig, Döbringer.

Borgarna har stått för mer åtgärder den senaste månaden när det gäller arbetsmarknaden, än vad Sossarna gjorde under hela föregående mandatperiod.

Idag lägger de dessutom fram ett förslag där man vill testa alla förtidspensionärer på nytt. Utmärkt! Då kanske jag och andra människor som jobbar i detta landet faktiskt kan känna oss mindre dumma som jobbar "ärligt". Det kommer vara en enorm tillfredsställelse när fuskare efter fuskare åker dit.

Att filtrera på detta sätt, är en väldigt bra idé.

Inaktiv

Det är väl kanske ett bra förslag. Men när jag var arbetslös, inte så länge sedan, försökte jag söka jobb. Och dom jobb jag sökte anmälde jag till Arbetsförmedlingen. Men det blev så in i helvete roddigt om jag hade sökt något jobb som inte fanns på Platsbanken. Jag skulle bevisa hit och bevisa dit.
Så, ska detta förslag bli bra så måste arbetsförmedlingen se till att det finns många jobb på platsbanken.

Medlem

Vad som behövs är större krav på arbetsförmedlingen att agera arbetsförmedlare som det egentligen är tänkt.

Eller döpa om arbetsförmedling till något annat för idag så förmedlar dom bara arbeten om man har tur och bor på rätt ställe.

Ex där jag bor i tyresö där är det sånna köer så att det kan ta 1-2timmar att träffa en arbetsförmedlare som är så stressad att dom inte har tid o prata med den arbetslöse och diskutera situationen.

Detta har inget med regeringen att göra , samma skit oavsett om sossarna eller moderaterna styr.

Utan felet ligger i hela upplägget på arbetsförmedlingen/AMS och hetsen på att ha bra statistik få pengar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Du är ju oresonlig, Döbringer.

Borgarna har stått för mer åtgärder den senaste månaden när det gäller arbetsmarknaden, än vad Sossarna gjorde under hela föregående mandatperiod.

Idag lägger de dessutom fram ett förslag där man vill testa alla förtidspensionärer på nytt. Utmärkt! Då kanske jag och andra människor som jobar i detta landet faktiskt kan känna oss mindre dumma som jobbar "ärligt". Det kommer vara en enorm tillfredsställelse när fuskare efter fuskare åker dit.

Att filtrera på detta sätt, är en väldigt bra idé.

Mmm just det, men, var är jobben, var är planen och beräkningarna för alla de nya jobben? Förstår att man som borgare känner sej lite trängd, men som de nötte in det i valkampanjen så borde de ha en plan färdig.


signatur

yolo

Medlem

Deras plan är väl att under sin mandatperiod kunna tjäna så mycket pengar det bara går genom att ta från de som har det sämre samtidigt som de sparkar på dessa människor som redan ligger ner. Sen när deras mandatperiod är över får sossarna styret igen och måste styra upp all skit medans borgarna ligger och onanerar i en solstol på Bahamas i +35 grader och lättklädda chicks som skuttar runt överallt så pattarna fladdrar.

Med risk för en smula ironi. Nej, visa mig jobben och att landets välfärd går i rätt riktning under nästa år, då kan vi börja diskutera huruvida borgarna gör det dom ska eller inte. Än så länge har det inte hänt ett skit iaf.

Medlem

Skön insändare i DN idag som jag tar mig friheten att citera i sin helhet:

"Böter för arbetslösa som inte söker jobb - det är ju en genial tanke, särskilt som det inte finns några jobb att söka. Det är bara att låta de fattiga betala, de är ju ändå vana vid att ha det jävligt. Men varför inte komplettera med böter även för arbetsförmedlare som kommer med felaktiga anvisningar? Som när man skickar folk till jobbintervjuer där det krävs körkort trots att den arbetslöse saknar det, eller där ansökningstiden gått ut, eller till exempel försöker tvinga en doktor att söka en doktorandtjänst i ett ämne han aldrig läst? Det finns mycket att spara in på att göra arbetsförmedlarnas inkompetens straffbar - säkert också inom andra myndigheter. Poliser som inte utreder mer än tio procent av anmälda brott ska bara ha tio procent av lönen.

Domare som dömer oskyldiga och gör att samhället får betala ut stora belopp i skadestånd ska självfallet inte ha betalt för detta, utan tvärtom få ersätta de drabbade.

Man kan ju gå så långt upp som till regeringen - dra in lönen för de dagar en minister (till exempel finansminister) ägnat åt att tänka ut idiotiska förslag och lägg till en karenstid så att han låter bli att tänka en vecka framåt och då förhoppningsvis inte orsakar någon skada.

Hans Andersson, doktor i ekonomisk historia"

Medlem
Skrivet av astie:

Deras plan är väl att under sin mandatperiod kunna tjäna så mycket pengar det bara går genom att ta från de som har det sämre samtidigt som de sparkar på dessa människor som redan ligger ner. Sen när deras mandatperiod är över får sossarna styret igen och måste styra upp all skit medans borgarna ligger och onanerar i en solstol på Bahamas i +35 grader och lättklädda chicks som skuttar runt överallt så pattarna fladdrar.

Med risk för en smula ironi. Nej, visa mig jobben och att landets välfärd går i rätt riktning under nästa år, då kan vi börja diskutera huruvida borgarna gör det dom ska eller inte. Än så länge har det inte hänt ett skit iaf.

Haha, oerhört naiva vissa personer här är. Trodde ni allvarligt talat att ni skulle se förändringar efter några veckor? Tillåt mig att skratta hånfullt...

Sossarna är väldigt bra på att själva grundlägga finansiella fiaskon. Se bara på åren 82-91.

EDIT: Stavfel

Skriv svar