Hur självkritiska är ni borgare?

Inaktiv

skillnaden är att _alla_ får den skattereducerade städhjälpen, medan den skattereducerade datorn bara var ett fåtal förunnad. dessutom de som behövde subventionen minst av alla...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

MFC
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

skillnaden är att _alla_ får den skattereducerade städhjälpen, medan den skattereducerade datorn bara var ett fåtal förunnad. dessutom de som behövde subventionen minst av alla...

höhö.. ja, jag glömde.. nu kan även den fattige och arbetslöse hyra städhjälp..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Inte är det några låginkomsttagare som kommer anlita en piga. Det är onekligen ett skatteavdrag för främst höginkomsttagare.


signatur
Medlem

MFC/Gullefjun: många fler jobb lär skapas då fler kommer köpa städhjälp... POFF så var den arbetslöse en vinnare helt plötsligt, om man tänker längre än näsan...

enkelt: med denna politiken är den arbetslöse både den största vinnaren och största förloraren.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Citat:

höhö.. ja, jag glömde.. nu kan även den fattige och arbetslöse hyra städhjälp..

det har ingen påstått. huvudskälet att tycka illa om hempcmodellen är ju att det är en djupt orättvis och godtycklig skattereduktion, som dessutom inte på något vis når de som faktiskt på allvar skulle behöva billig tillgång till it.

(sen att nu fattigare personer än innan har råd med städhjälp är ju ett plus. ska man vara riktigt jävla anal så har ju inte fattiga råd med mat heller. allt beror ju på hur fattig man måste vara för att vara fattig. de flesta med en normal inkomst kan med lite prioritering ha råd med städhjälp, iom det förslag som lagts.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

MFC
Medlem
Skrivet av omega|werzion:

MFC/Gullefjun: många fler jobb lär skapas då fler kommer köpa städhjälp... POFF så var den arbetslöse en vinnare helt plötsligt, om man tänker längre än näsan...

enkelt: med denna politiken är den arbetslöse både den största vinnaren och största förloraren.

Att du o jag tycker olika är väl något som är kul för denna diskussionen. Det vore väl nästan tråkigt om vi alla tyckte samma sak. Jag vet bara en sak, moderaterna kan inte driva en politik för den "lille människan".. i deras synfält finns bara de som tjänar 500000 om året eller mer. Resten anses vara arbetslösa och ska straffas.

Vi kan diskutera detta tills nästa val men jag har varit med om en borgerlig mandatperiod tidigare och det är faktiskt en skrämmande upplevelse, men jag antar att vi alla behöver bli påminda om hur det är att ha en borgerlig regering..

Låt oss enas om att vi vet bäst om 4 år men min gissning är att arbetslösheten inte minskade nämnvärt och dessutom så har de som haft det svårt fått det svårare. Och räkna med en surare arbetsgivare.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

MFC/Gullefjun: många fler jobb lär skapas då fler kommer köpa städhjälp... POFF så var den arbetslöse en vinnare helt plötsligt, om man tänker längre än näsan...

enkelt: med denna politiken är den arbetslöse både den största vinnaren och största förloraren.

Efterfrågan på att skaffa piga i rikemans-Sverige kommer knappast explodera, det är ett borgerligt påstående att så kommer ske.
Det är snarare ett försök till att stimulera till en bredare låglönesektor då borgarna uppenbarligen ser stora problem med avsaknaden av en sådan.

Den arbetslöse är däremot knappast en vinnare förens han får ett jobb, ett jobb som också är ett antagande/förhoppning av "alliansen" om att företagen nu ska "bli snälla" och anställa fler kors och tvärs i enorma mängder.


signatur
Inaktiv

företag ska inte anställa för att de är snälla, utan för att de ska tjäna pengar. för att tjäna pengar behöver man producera mer, och det gör man enklast genom att anställa mer folk.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

MFC
Medlem

förstår fortfarande inte syftet med pigor.. eller rättare sagt, subventionerade pigor. Vad talar för att man inte i fortsättningen anlitar pigorna svart?.. man anlitar KNAPPAST pigor i syftet att se till att det blir fler pigor, eller om jag uttrycker mig så här, man anställer inte pigor för att bidra till statskassan.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

företag ska inte anställa för att de är snälla, utan för att de ska tjäna pengar. för att tjäna pengar behöver man producera mer, och det gör man enklast genom att anställa mer folk.

Notera ironin i "att bli snälla"...

Vad som är uppenbart världen över är hur företag tjänar grova pengar utan att "anställa mera" som du så fint hävdar. Oftast kan man effektivisera de anställda man redan har, eller helt enkelt flytta hela eller delar av verksamheten till ett låglöneland.
Det är heller knappast brist på sakkunnig personal i Sverige, vi har ett ganska rejält överskott på utbildat folk inom många områden, även fast det finns undantag.

Nej, var arbetstillfällena kommer skapas med en borgerlig politik är inom deras nya låglönesektor, lågavlönade jobb utan kollektivavtal eftersom individerna i fråga helt enkelt inte har råd att vara med i facken, och heller inte råd att vara arbetslösa.
Många sover nog under sängen ett par år framöver nu när högerspöket lämnat garderoben.


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Många sover nog under sängen ett par år framöver nu när högerspöket lämnat garderoben.

Håller verkligen inte med om din analys, men det är skoj att läsa dina inlägg.

Keep it up!

Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Oftast kan man effektivisera de anställda man redan har, eller helt enkelt flytta hela eller delar av verksamheten till ett låglöneland.
Det är heller knappast brist på sakkunnig personal i Sverige, vi har ett ganska rejält överskott på utbildat folk inom många områden, även fast det finns undantag.

och då tycker du att vi ska behålla våra höga avgifter och skatter för både arbetsgivaren och arbetstagaren?...

helt ärligt så har jag inte hört vad socialdemokratins (eller vänsters, eller miljöpartiets) ideer är för att få igång arbetsmarknaden i sverige... så du/ni (på vänsterblocket) får mer än gärna skriva hur ni tänkt skapa/öka antalet jobb, och gärna varför detta inte skett de senaste 12 åren
(hade det varit okej så lär ju inteså mycket folk klaga så mycket på hur det ser ut)

p.s två frågor:
1. ska inte en 16-årig få sitta barnvakt längre?
2. Maud Olofsson har gått mot röd gubbe, tror ni hon kan sitta kvar?
(stor grad av humor i dessa två frågor, men med allvar i botten)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Har redan skrivit det där om Maud, i en annan tråd: http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=7213&page=2

Annars håller jag med. Att betala svart till tonåriga pryelever är något som nästan varenda svensk har gjort.
Något är fel när man är ute efter perfektionism.

EDIT: Anledningen till att den rödgröna koalitionen förlorade valet var ju pågrund utav oklarheten och otydligheten, i frågor gällande sysselsättning.
Någon form av självkritiskt tänkande i form av en rapport har så här långt inte presenterats, trots att sossarna gjorde ett av sina sämsta val någonsin.
Vänstern får sätta bollen i rullning, och försöka skapa egna konstruktiva ideér som kan bryta utanförskapet.

Inaktiv

signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Hoppas folk börjar fatta att dom valt fel, att alliansen hjälper dom som inte behöver nån hjälp, och säger till dom som behöver hjälp att fixa det själva.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

ehmm... vem är hon? någon som läst hennes varningar innan valet? varför skriver hon barnsånger i sin krönika?...

men okej, det var en persons åsikter... låter vi gullefjun eller ThreeZool skriva så lär vi få se en krönika med tio gånger med skrämselpropaganda om den farliga högern...

men återigen: jag och majoriteten av sverige röstade på en politik som satsar på arbete, arbetande och minskar gratis pengar till dem som inte bidrar med något till samhället och istället (försöker) ge dem jobb/försörjning istället för bidrag och åter bidrag! (med mycket annat, t.ex. fixa till sjukvården, ge hårdare straff för bortt(löjligt när vissa brott kan ge upp till 12 år men högsta som gets är 6, snittet ligger på 4...) mer poliser m.m osv.)

som CRC skriver: rödgröna "koalitionen" misslyckades, stor del p.g.a brist på att visa samarbeta, mycket motstridiga saker, oklarheten m.m hur och varför verkar inte viktigt, förutom att köra på taktiken att (hehe, återigen, minns sen innan valet med) kasta skit på motståndaren...
fattar inte varför ni har så svårt att inse att ni förlorade, och ge förändringar och nytänkande en chans...
sätt en ny person på vilket jobb som helst (VD eller "på golvet") så lär han inte kunna sin uppgift automatiskt, han lär inte vara lika snabb eller korrekt i början som den som precis avgick m.m.
och nu har vi (tyvärr måste jag säga) fått några individer på ministerpostar som sysslar med svartarbete och skippat att betala tv-licens (vilket 20% av sverige's befolkning också gör enligt en metro-undersökning, svartarbete vet jag inte, men skulle tro den siffran ligger minst på detsamma) - men att bara p.g.a det skrika ut med hela alliansen, bort med ideerna, bort bort bort! är ju så patetiskt.
visst, jag vet att det röda blocket inte har svårt eller långt till att ta till smutskastning, ja t.o.m. våld för att få sin vilja igenom, men va snälla och försök förstå begreppet demokrati, val m.m även de gånger det inte gynnar er åsikter...

(blir tveksam om jag ska posta det här egentligen, för lär ju få skit kastat på mig, men jag gör det endå, har jag "tur" så lär detta inlägget gå förbipasserat som många av mina inlägg där jag motargumenterar era inlägg)

*edit*

Rissan: hjälp samhället så hjälper samhället dig.
de olika synsätten:
vad kan jag göra för samhället?
vad kan samhället göra för mig?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av omega|werzion:

ehmm... vem är hon? någon som läst hennes varningar innan valet? varför skriver hon barnsånger i sin krönika?...

Jag har läst henne innan, dock inget om valet iofs. Har ju rätt hur som helst.

edit: Barnsånger?


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Jag gör mitt för samhället, jag jobbar just nu. Hela min familj jobbar och vi har haft turen att aldrig ha några pengaproblem. Medelklass helt enkelt. Så min familj tjänar igentligen på alliansens ändringar. Men det finns nåt som kallas solidaritet. Jag behöver inte någon hjälp med arbete eller annat, men det finns dom som behöver det, och det är dom politikerna ska satsa på, inte dom som redan har det bra.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av omega|werzion:

- men att bara p.g.a det skrika ut med hela alliansen, bort med ideerna, bort bort bort! är ju så patetiskt.
visst, jag vet att det röda blocket inte har svårt eller långt till att ta till smutskastning, ja t.o.m. våld för att få sin vilja igenom, men va snälla och försök förstå begreppet demokrati, val m.m även de gånger det inte gynnar er åsikter...

Visst dom vann, inget snack om saken. Men när S var vid makten, satt borgarna då tyst vid sidan och inte gav nån kritik. Ville inte många borgare att GP skulle avgå?

Jo dom fick massa skit från borgarna, nu är alliansen vid makten, nu är det deras tid att kritiseras av folket.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Jag gör mitt för samhället, jag jobbar just nu. Hela min familj jobbar och vi har haft turen att aldrig ha några pengaproblem. Medelklass helt enkelt. Så min familj tjänar igentligen på alliansens ändringar. Men det finns nåt som kallas solidaritet. Jag behöver inte någon hjälp med arbete eller annat, men det finns dom som behöver det, och det är dom politikerna ska satsa på, inte dom som redan har det bra.

(blir ett kort inlägg då jag är tvungen att dra inom 5 min)

ja, exakt, hjälp människor att få jobb - inte bidrag...
plusjobb, friår m.m är ju bara att få arbetslösa att jobba för sitt bidrag...

jag kan säga att jag irriterar mig på vissa saker alliansen tänkt göra/gör, men ser majoriteten av sakerna som bra, speciellt deras glöd för att få igång arbetsmarknaden, medan (S) knappt nämnde nånting om det ihuvudtaget...

få människor i arbete och spiralen börjar snurra uppåt, istället för att gömma undan människor från statestiken med fuskjobb (a.k.a jobba för sina bidrag)
zoomar man ut tillräckligt långt inser man att ALLT handlar om att människor jobbar, vare sig man gillar det eller inte - först då snurrar allt, utan jobb står ett flertal saker still.

*edit*
Rissan: du måste medge att så här mycket politik, och framförallt smutskastning har det aldrig varit under dom tolv åren (S) varit vid makten, Alliansen har precis hunnit varit vid makten i en månad och hat och skämselpropaganda bara öser överallt...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Lena Sundström har skrivit ganska mycket krönikor genom åren och även en bok som är ganska kritisk mot socialdemokratin. Dock har hon inriktat sig på moderaterna de senaste åren. Förra året skrev hon en krönika om att Reinfeldt var en säkerhetsrisk för landet. Han hade nämligen för drygt 10 år sedan sagt något elakt om välfärdsstaten. Han får inte ändra sig, eller? Undrar hur många som tror att Ohly fortfarande brinner för folkpartiet. Han var ju medlem där.

I den andra debatten har jag lite svårt för argumentet "men du har ju ändå pengar så då kan du ju betala för alla andra". Hur många gånger ska man skatta på sina pengar? Varför räcker det inte med att man redan skattat mer än alla andra för de pengar man tjänat? Sedan skattar man varje år ytterligare på de pengarna. Varför ger exakt samma hus mer "boende" i Stockholm än Jukkasjärvi?

Det är klart att kritiken har övergått till något annat när en person som anställer grannungen för att passa barn anklagas för svartjobb och sveriges befolkning beter sig som om detta var något som var helt främmande för dem att göra. Som om de med glädje skulle ge bort halva sin lottvinst för att det är solidariskt, att om de bara hade ett par mille skulle de med glädje skänka 80% till välgörenhet.
Se Tillsammans.

Medlem

Jo men jag tvivlar lite på att alliansen kommer få ner arbetlösheten särskilt mycket genom dom här ändringarna. Stor risk att dom fattiga blir fattigare istället.

Vet inte riktigt hur det var för 4 år sen men gissar på att S fick mycket skit då också. Men den stora anledningen, till att M framförallt, fått så mycket skit nu i början är ju mest pga sina fusk ministrar. Vi får väl se hur det blir famöver när media hetsen över det här dör ut lite.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Skriv svar