Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av jimmi:

snackar ni om städhjälp så har de flesta råd med det, även om det innebär en del omprioriteringar. en städkärring kostar idag inte mer än 60-75kr/timme. vilket för mig skull säcka med 2, max 3 timmar i veckan.
75x3=225
225x4=900, vi säger 1000 spänn i månden om du vill ha städhjälp alla veckor. inte fan är det dyrt. 2 eller 3 fyllor.

Om du betalar 60-75kr i timmen, hur mycket måste då "städkärringen" jobba för att få det gå runt? Eller, ännu hellre, ha råd att anlita någon som städar i hennes hem?

Städkärringar kan ju redan städa, de behöver ju ingen städhjälp! Jag menar en doktor går ju inte till doktorn när han... eum... äsch, det var inget.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

vad jag förstått så kommer moderaterna ta bort någon grej så att folk kan köpa medicin billigt om dom verkligen behöver det, har en kompis som har astma och det kostar ganska mycket det där, sen så kommer min fabrors mor att inte ha råd med dom mediciner hon behöver


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

PaZ
Medlem

högkostnadsskyddet menar du? Det är en gräns för hur mycket receptbelagda läkemedel får kosta på ett år för en person.

Medlem

ska dom ta bort det helt? nää? eller?
länk tack!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Moderaterna är för en förändring men det är inte något alliansbeslut än. http://www.lakemedelsvarlden.nu/article.asp?articleID=4658&ar...


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

De vill höja taket från 1,800 till 2,000 och införa en expeditionsavgift på 25:- per besök. avgiften verkar korkad imo, men klarar man inte av en ökad kostnad av under 20:- månaden för sina mediciner har man helt klart ett väldigt stort problem.

Medlem

känns som något staten kan spara lite småslantar på, som karma säger borde det inte påverka gemene man nämnvärt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

PaZ
Medlem

Precis: Det påverkar inte de borgerliga väljarna, och därför är det genomförbart..

Medlem
Skrivet av PaZ:

Precis: Det påverkar inte de borgerliga väljarna, och därför är det genomförbart..

Som sagt, <20kr/månaden... Det är det verkligen bara borgarna (vilka de nu är) som har råd med. 50% av Sveriges röstarkår är inte superrika. Hur orkar man vara så enkelspårig?

Medlem

som karma säger. vill bara förtydliga vad jag menade. "den stackars arbetaren" som får betala några tior extra i månaden överlever nog och hamnar inte på gatan. däremot kanske staten kan spara några slantar, och det är helt ok för mig. f.ö. har min far diabetes och han är inte rik.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

PaZ
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av PaZ:

Precis: Det påverkar inte de borgerliga väljarna, och därför är det genomförbart..

Som sagt, <20kr/månaden... Det är det verkligen bara borgarna (vilka de nu är) som har råd med. 50% av Sveriges röstarkår är inte superrika. Hur orkar man vara så enkelspårig?

Jag har inte sagt att 50% är supperrika. Jag säger att borgerliga väljare inte förstår att även små summor kan vara ett problem för vissa.

Medlem

Utan att ta politisk ställning så måste jag säga att det verkar vettigare för staten att spara pengar på att inte införa avdrag för städning än att försämra högkostnadsskyddet.

Medlem

För att det öht ska ha någon relevans så måste vi prata om förvärvsarbetare, och menar du då att minimilönen i Sverige som för en 20 åring (utan utbildning eller arbetslivserfarenhet) ligger på ca 13,000, inte skulle ha råd att lägga ut 20 kr extra i månaden för sin astamedicin? Då tror vi olika.

Medlem
Skrivet av Margy:

Utan att ta politisk ställning så måste jag säga att det verkar vettigare för staten att spara pengar på att inte införa avdrag för städning än att försämra högkostnadsskyddet.

Tanken är att det ska skapa fler jobb, och på så sätt kostar det inte, utan sparar pengar åt staten. Idag städas det massvis hemma hos folk, svart. Det är tanken, hur det skulle bli praktiken lämnar jag osagt.

PaZ
Medlem
Skrivet av Karmalicious:

För att det öht ska ha någon relevans så måste vi prata om förvärvsarbetare, och menar du då att minimilönen i Sverige som för en 20 åring (utan utbildning eller arbetslivserfarenhet) ligger på ca 13,000, inte skulle ha råd att lägga ut 20 kr extra i månaden för sin astamedicin? Då tror vi olika.

Oj. Är alla i Sverige förvärsarvbetande på heltid helt plötsligt? Jag tänker på exempelvis ensamstående med barn, som kanske jobbar deltid, frivilligt eller ofrivilligt.

Medlem
Skrivet av PaZ:
Skrivet av Karmalicious:

För att det öht ska ha någon relevans så måste vi prata om förvärvsarbetare, och menar du då att minimilönen i Sverige som för en 20 åring (utan utbildning eller arbetslivserfarenhet) ligger på ca 13,000, inte skulle ha råd att lägga ut 20 kr extra i månaden för sin astamedicin? Då tror vi olika.

Oj. Är alla i Sverige förvärsarvbetande på heltid helt plötsligt? Jag tänker på exempelvis ensamstående med barn, som kanske jobbar deltid, frivilligt eller ofrivilligt.

Är man i den situationen så har jag svårt att se att man kan klara sig själv, 20 kr mer eller mindre har ingen betydelse. Då går man antingen på delvis A-kassa eller socialen, och då är det ju löst ändå. Men envisas du med att 20kr skulle vara det mest förödande. Att hon i gengäld skulle få ett par hundra kronor mer om året kvar av sin lön (som man fnyst åt eftersom att det från början skulle varit ett par tusen) räcker inte för att täcka de 200? Eller hur menar du?

Vi kan naturligtvis dra upp alla möjliga och omöjliga exemplen, men jag tror att normalfallet är intressantare att studera.

Medlem

var ett himla liv här inne på folk som tror att man måste vara miljonär nu för att överleva, det finns ett bra ord, prioritera. dvs sluta köp vissa saker för att få mera pengar tex.
och vidare, folk har glömnt att vi kommer få mera pengar nu när skatter ska sänkas? dvs mera pengar= lägga på andra utgifter.
och ang A-kassan, poengen är ju att vi ska _jobba_ dvs man SKA inte behöva ha A-kassan, därför behöver den inte vara hög, vi ska leva i ett arbetsamhälle, inte i ett bidragar sammhälle.
Sen om det finns jobb eller inte, ja vi får hoppas att det blir mera jobb, annars blir det nor strul med en biten


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

A-kassan är en viktig del. För att folk ska kunna överleva mellan jobben utan att behöva lägga undan all sin lön så är den ganska nödvändig. Att folk ska gå på A-kassa i över ett år är dock helt vansinnigt.

Medlem

jo men "mellan jobben" och på en kort tid ska du väll som vanligt ha 80% av din förra lön har jag för mig, men att den tiden du har 80% är kortare än förut, å som vi alla tycker man ska få ett jobb snart, inte över 1år osv.. därför om allt fungerar så ska det inte vara några problem


signatur

R.I.P The_maxx

123
Skriv svar