Medlem

Ger hörselkåpor någon sort av typ "cred" i publikhavet på spelningar? Isåfall förstår jag dig, annars verkar det rubbat.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Polish:

Jag fattar inte, som många andra här. Varför vill du att det ska va högre volym så du KAN ha hörselskydd? jesus...

Han kanske hör dåligt och måste ha hög volym.:P


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Jee
Medlem
Skrivet av klossen:
Skrivet av Polish:

Jag fattar inte, som många andra här. Varför vill du att det ska va högre volym så du KAN ha hörselskydd? jesus...

Han kanske hör dåligt och måste ha hög volym.:P

Varför skulle han då ha hörselskydd?


signatur

Eller inte?

Medlem

Vad jag förstått så finns det hörselskydd som filtrerar bort vissa skadliga ljud.

så för att kunna njuta av musiken på ett bra sätt krävs det högvolym och rätt hörselskydd.

Kanske knäpp liknelse men det kan väl liknas med att ta på sig solglasögon för att kunna njuta fullt ut av en solförmörkelse (tror jag att det blir.. hmm )


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

jag kan försöka förklara igen..

låg volym låter skitdåligt på grund av hundra anledningar, och det funkar absolut inte med låg volym på en vettig spelning.. jag vet inte hur jag ska liksom förklara det.. du vill inte stå å lyssna på och se ett band på låg volym helt enkelt, det funkar bara inte. det finns inte. det är liksom inte en hörna på en jazz-bar där några sitter å spelar hissmusik som bakgrund (inget ont sagt om jazz dock) till annat. det är förgrunden, det är allt.

....och!
hög volym kräver öronskydd för att inte allt ljud ska bara flyta ihop (+ att det är väldigt skadligt utan).

som det är NU, enligt LAGEN... så är volymen hög nog att vara på gränsen till skadlig utan hörselskydd, men tar man på sig ett par låter det dåligt som fan, allt ljud försvinner.. pga den låga volymen. så man (jag iaf.. och vänner till mig..) får ta av sig hörselskydden för att njuta av spelningen, med ringande öron hela natten som följd. inte särskilt nyttigt.
jag vill inte att det ska vara så, jag vill att det ska vara som förut att man kan spela hur högt man fan vill, och det är upp till var och en om dom vill vara "balla" och förstöra öronen å samtidigt inte höra ett skit av ljudet egentligen (tror jag säger sanningen när jag påstår att HA hörselskydd är (eller iaf var) normen)... eller köra med ett par öronskydd och njuta av spelningen.

det måste nog upplevas för att förstås. men fortsätt ni med era vetenskapliga utlägg om öronens inner workings och hur attans högt dom spelade på den där dumma spelningen ni var på, så tänker jag fortsätta gnälla på att alla lagliga spelningar tappat en stor del av sin charm.. bläh


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Citat:

det är liksom inte en hörna på en jazz-bar där några sitter å spelar hissmusik som bakgrund

men ljudnivåerna vi talar om är ju på inget vis något som kan jämföras med bakgrundmusik. det är ju som att stå mitt på en motorled i rusning.

Citat:

hög volym kräver öronskydd för att inte allt ljud ska bara flyta ihop

... men då sänker du ju volymen. visserligen i efterhand, men det är ju inte lika högt längre, om du dämpar volymen mha hörselskydd.
då skulle du (och alla andra musiker) kunna spela lite svagare till att börja med; förslagsvis ung så svagt som det skulle bli, om man tog på sig ett par hörselskydd.

Citat:

som det är NU, enligt LAGEN... så är volymen hög nog att vara på gränsen till skadlig utan hörselskydd, men tar man på sig ett par låter det dåligt som fan, allt ljud försvinner.. pga den låga volymen.

till att börja med finns det massvis av olika hörselskydd, som går hitta i de mest skiftande varianter vad gäller dämpning. vidare löser man det fortfarande mycket enkelt genom att sänka så pass att man kan lyssna utan skydd, utan att riskera skador.

det finns inget som säger att man är tvingad att sniffa på gränsen för vad som är tillåtet, bara för att gränsen finns.

om det är den fysiska dunka-i-bröstet-grejjen du är ute efter med den höga volymen går det som sagt utmärkt, även utan att förstöra folks hörsel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Var istället glad för att sverige har denna regel, för jag tror fan att musiken inte skulle låta bättre med ett jävla konstant pipande i örat än vad den skulle gjort på lite lägre nivå.

Var i usa i början av sommaren, var på universal studios nöjes parken ja, och det var verkligen jobbigt för mina öron, och där fanns inga hörselskydd etc i närheten ens. Jag hitta inga pluggar i affärer runt om i orlando. Tycker det är bandet som gör fel i att ställa in, och tycker sverige gör rätt som månar om sina innvånares vällmående och hälsa.


signatur

Nämen!

Inaktiv

nolimitsoya: jag vet som sagt inte hur jag ska förklara det, men jag tror inte du och jag har samma erfarenhet av vissa saker, och du förstår inte vad jag är ute efter
och visst, man kan köpa ett par hörselskydd för tusenlappar och höra perfekt på vilken volym det än är, men jag är inte riktigt efter den finlyssningen som vissa här verkar förespråka.. det ska vara högt och live.

struggle: välkommen till missförståndet, ställ dig i kön. jag har _aldrig_ påstått något annat än att man ska ha hörselskydd, slår vad om att jag är duktigare än dig på att ha det t o m.

anledningen till att bandet ställer in är för att det med deras utrustning som låter fint i resten av världen skulle spela "för högt" i sverige..
hur förstärkare och dyligt låter på olika volymer är en konst för sig, du ändrar på hela ljudbilden om du rör volympoten.

suck..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag slår vad om motsattsen använder hörselskydd varenda dag i princip, är väldigt rädd om min hörsel. Har inte tinitus.

Men det är fortfarande oförståeligt när AC/DC kan komma hit, och spela skojotran av dig så det känns i bröstet av basen, helt lagligt.
Och det låter top notch.

Bruce springsteen, robbie williams massor av storartister har inga problem med denna lag?


signatur

Nämen!

Medlem

klara inte deras utrustning att spela lägre än 115 dB?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

struggle: jag refererar knappast till såna artister som att dom "har en spelning", för dom spelar på stora konserthallar å skit där ljudet inte alls är på samma sätt som i en liten lokal
snackar självklart om rockklubbar å dyligt

rissan: suck uppenbarligen har dom dimensionerat sin utrustning för sitt ljud så som det ska låta på en spelning, så som dom har spelat i 30 år, och uppenbarligen låter det dåligt på låg volym och därför är det väl ganska förståeligt att dom inte släpar med sig nån extra specialutrustning på sin europaturné från australien för att sverige som enda land har en idiotisk lag om att ljudet ska vara lågt.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

argumenten håller inte riktigt...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

Specialutrustning för att spela 10 dB lägre?

Medlem

Vad är det för specialutrustning dom behöver?


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av IronHide:

Vad är det för specialutrustning dom behöver?

Hörselkåpor antagligen, om dom ska spela så jävla högt


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

va?
med specialutrustning syftade jag självklart på ANNAN utrustning än den vanliga, inte några speciella konstiga specialförstärkare

undrar om ni ens vill fatta.. tvivlar ganska hårt på det


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

försöker hitta mina proppar, men verkar ha slarvat bort dem...
iaf, jag tror de heter bellman eller nått, och kostar <150kr. det har vem som helst råd med, och dessa är _mycket_ raka, och finns (om jag inte minns jättefel) i ett gäng olika dämpningsutföranden, där den minsta dämpar edast 7db.

som sagt, argumenten håller inte. :?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Undrar lite om du fattar att det låter otroligt löjligt att ställa in en konsert pga några dB. Tror knappast man behöver annan utrustning för att spela en aning lägre. Eller att det skulle vara nån större skillnad på musikkvaliten.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

nolimitsoya: jag har proppar för ~150kr också, dom fungerar suveränt
vart vill du komma?

rissan: ...
vilken tur att du "tror" grejer ^^
tänk om alla här i världen "trodde" lite mer, vad mycket som skulle bli bra


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

det var svar på:

Skrivet av prikk:

och visst, man kan köpa ett par hörselskydd för tusenlappar och höra perfekt på vilken volym det än är...

... vilket i sin tur var svar på att man* kan använda hörlurar som dämpar precis som mycket som man själv vill.

*... om man protesterar mot volymgränser med det ganska underliga argumentet att det blir för låg volym med proppar, och för hög utan.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

med proppar för några tusen menade jag sådana som t ex proffissionella musiker använder, som är som en "klump" med ett aktivt (eller?) filter i

men va, ska jag köpa några specialproppar för att njuta av en spelning? det blir lite bisarrt till slut, med tanke på att inget av detta är ett problem utomlands.

ska jag kanske ta med mig en liten ask med fallande skala på dB-skydd från 40->1 och plocka fram det som passar för tillfället?
vi är i vilket fall inte inne på samma "tänk", för mig handlar det inte om nån finlyssning, men samtidigt ska det inte låta skit

det låter som jag har tokmånga krav, men det stämmer inte egentligen, för förr var det perfekt och det är perfekt även idag på många ställen som skitit i lagen
om ni tycker det är ett "bristande på argument" så kanske det var menlöst att jag tog det på forumet för det fanns EN(!) som förstod ungefär vad jag pratade om.

bristande argument för vad jag tycker är obehagligt/låter dåligt är lite skumt.. typ "du har bristande argument för att din smak är god!"

edit: förresten, "skitland..." var bara en eyecatcher, häng inte upp er på ord så mycket kkthx


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

edit: förresten, "skitland..." var bara en eyecatcher, häng inte upp er på ord så mycket kkthx

Använder du en eyecatcher av denna sort får du inte bli förvånad när folk reagerar. Dagens I-landsproblem, typ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Ljudkvalitén har lite att göra med ljudstyrkan. SJälv har jag tinnitus sedan 17 års ålder och är överlycklig att jag kan gå ut på barer/klubbar utan att riskera att förvärra min tinnitus. Som sagt, andra artister klarar av att följa lagen vid konserter så det är nog inte där problemet ligger, de vill bara inte.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av prikk:

va?
med specialutrustning syftade jag självklart på ANNAN utrustning än den vanliga, inte några speciella konstiga specialförstärkare

undrar om ni ens vill fatta.. tvivlar ganska hårt på det

När jag läste ordet specialutrustning så tänker jag TILLÄGG till den ursprungliga utrustningen, inte ett helt ny helhetslösning. Min hjärna kopplar lite annorlunda.

Och hade jag inte velat förstå, så hade jag inte frågat


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv
Skrivet av Langos:

Ljudkvalitén har lite att göra med ljudstyrkan.

beror på vad för rigg man spelar på självklart

Citat:

SJälv har jag tinnitus sedan 17 års ålder och är överlycklig att jag kan gå ut på barer/klubbar utan att riskera att förvärra min tinnitus.

...
använd hörselskydd på spelningar!
att dom jämt har för hög bakgrundsmusik "vanligtvis" på klubbar/pubar suger, går ju knappt å snacka. men det är en helt annan sak.

Citat:

Som sagt, andra artister klarar av att följa lagen vid konserter så det är nog inte där problemet ligger, de vill bara inte.

men get this in your heads - det är ju bara sverige som det är så här i! därför kunde dom inte spela med sin utrustning i sverige! dom kommer ju inte dit med en gitarr över axeln å lånar allting

om det kommer låta skit är det lika bra dom skippar det helt, och det gjorde dom

finns liksom ingen logisk anledning whatsoever till att dom skulle skippa att spela på grund av nåt annat än given orsak


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

vi är i vilket fall inte inne på samma "tänk", för mig handlar det inte om nån finlyssning, men samtidigt ska det inte låta skit

det är det väl ingen som pratar om? ämnet är ju att det ska gå att lyssna utan att risera skador för livet.
om du tycker att dagens gränser är satta så att man ändå inte kan lyssna utan proppar så är ju bästa lösningen att verka för att man sänker ytterligare, istället för att ta med dig en massa askar proppar.

svaret var som sagt riktat mot den absurda idén att man måste höjja för att propparna man är tvingad att använda för att inte riskera men för livet, dämpar för mycket för att man ska vilja använda dem. :alien3:


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

att vi inte är inne i samma tänk har å göra med att jag vill ha en högljudd spelning, sänka ännu mer finns inte på kartan för mig
diskussionen ändrade sig väl då, min OP handlade ju om sveriges lag och hur jag upplevde dess downsides


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

att vi inte är inne i samma tänk har å göra med att jag vill ha en högljudd spelning, sänka ännu mer finns inte på kartan för mig
diskussionen ändrade sig väl då, min OP handlade ju om sveriges lag och hur jag upplevde dess downsides

Men spelningen blir ju inte högljudd om du har öronproppar. :<

Medlem

För att lägga mig i debatten:

Jag har gått på relativt stort antal metalkonserter. Dessa är såklart allt annat än tysta och innan lagen kom till var man tvungen att ha öronproppar för att höra sång och andra inte lika dominerande instrument (keyboard möjligen).

Tråkigt nog blev det då samtidigt lite för dovt och lite av den grymma känslan försvann. Nu gick jag nyligen på Gates of Metal iår och de verkar helt klart ha gått efter lagen.

Jag vet att jag stod där fundersam när jag helt enkelt inte behövde använda öronproppar. Istället kunde man skippa dom och ändå få en skön ljudbild med mycket bas och härligare känsla.

Jag tycker hitills att lagen är bra och det är skönt att slippa dom där propparna.

Medlem

Mycket av den här trådens syfte ligger i olika smak tror jag. Ena sidan vill, förenklat, ha låg volym för att slippa proppar, där den andra av olika skäl vill ha högre volym. Vi testar att se det ur lite olika perspektiv.

Inbiten besökare: Propparna i fickan, spelningströjan på och humöret på topp. Ju högre desto bättre. Dans och högljutt skränande hör till. Go for it!

Förstagångsbesökare: Har på grund av goda råd med ett par proppar men skulla helst slippa använda dem. Är där för musiken, står gärna och stampar takten bekvämt lutad mot en pelare.

Artisten: Vill nå ut till så många som möjligt. Vet att det lätt kan bli för högt, men har samtidigt ingen lust att sänka volymen under vad de repat med. Använder alltid öronproppar, antingen specialgjutna eller av hög kvalitet med bra filter för just den musikstilen.

Arrangören/scenägaren: Vill få in så mycket pengar som möjligt på inträde. Ger blanka fan i volymen, förutsatt att han inte riskerar stämning eller polisanmälan.

Vad kan dessa grupper enas om? Balans skulle jag säga. Är det för högt går publiken, det har jag själv sett exempel på. Folk klarar inte av volymen, med eller utan proppar, utan ger sig av, ofta med huvudvärk. Samtidigt kan för låg volym göra att folk går. När publiken överröstar artisten, eller man inte hör hela ljudbilden någonstans i lokalen går man helt enkelt hem. Det är viktigt att hålla drägliga nivåer, men samtidigt måste alla höra bra.

Sen är det ytterliggare en aspekt som väldigt många glömmer. Akustiken. Om ljudet absorberas i väggarna kan man ha högre volym än om det får fritt spelrum. Spelar man i en kyrka bör man ha mycket lägre volym än om man spelar i en liten ljudisolerad källarlokal.

Slutligen: Går man på spelning SKA man ha ett par öronproppar med sig. De behöver inte sitta i öronen om volymen är tillräckligt låg, men de ska iaf finnas där.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

123
Skriv svar