Datornördens paradox

Medlem

Ice, förstår precis vad du menar och känner igen det.
Förmodligen har man bott på fel plats och stött på allt för många människor med skadade värderingar.
Nörd, nolla eller mes blev snabbt ens smeknamn när problembarnen fick reda på att man hade ett datorintresse.

MFC
Medlem

Ångrar djupt att jag lärde mig datorns innersta delar, inte för min egen räkning men för omvärldens.. unnar omvärlden inga fördelar då jag inte gavs och ges några heller


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Dom senaste åren har jag haft nån slags drive i skallen att vara så trevlig och hjälpsam jag kan på internet, Så under 1.5 år när jag spelade WoW så hjälpte jag rätt många newbies med frågor dom hadde. för det mesta i whispers(privat chat mellan 2 pers), annars skulle jag nog blivit jävligt förolämpad och kallad "carebear". Lite ungefärlig statistik:
65/100 tackade självmant.
20/100 sa "ok".
15/100 svarade inte överhuvudtaget.
7/100 fortsatte konversationen tills det liknade spam.
2/100 använde grova förolämpningar som svar.
1/100 utnämde sig till min rätt så jobbiga fanclub.
3/100 messa mig plötsligt ibland och ville ha svar på något när man inte kände för att vara carebear.
79/100 var helt newbie i huvudet tyvärr då dom går lösa där ute.
Slutsats: Många där ute verkar vara lite pantade/otacksamma.
Jag tror nog jag längtar tillbaks till då jag inte brydde mig lika mycket om att vara extra trevlig och hjälpsam och kunde svära åt oskyldiga. :).

MFC
Medlem

Jag är inte alls trevlig längre.. no mo mr najs gaj!

Världen förtjänar inte min snällhet, lika lite som jag förtjänat (inte) otacksamhet!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Jag är inte alls trevlig längre.. no mo mr najs gaj!

Världen förtjänar inte min snällhet, lika lite som jag förtjänat (inte) otacksamhet!

Det var det bittraste jag läst på länge.

MFC
Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av MFC:

Jag är inte alls trevlig längre.. no mo mr najs gaj!

Världen förtjänar inte min snällhet, lika lite som jag förtjänat (inte) otacksamhet!

Det var det bittraste jag läst på länge.

Tja, tyck vad du vill men så mycket skit jag fått trots att jag hjälpt till och fixat grejer så är det tamigfan måttat!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

JB
Medlem

De flesta har ju nån kontakt till jobb, eller kontakt till kunna köpa billig sprit. Se till att använda dom kontakterna då om du är så sur.
Vill de inte hjälpa dig så är det bara att påminna dom att du har ju varit så schysst att hjälpa dom med saker. Vill de fortfarande inte hjälpa dig så, kan du ju be dom dra dit pepparn växer och lägga på luren. Kanske inte ett bästa sättet. Men är du verkligen upprörd så nästa gång får du titta på dig själva att det är DU som unte upplyst dina oupplysta kunder som vill att du hjälper dom.
De kanske tror att det finns ju massor med datorkillar överallt, och att alla gör det gratis. Det stämmer, men VILL du ha betalt, så försök kom överens med "kunden" och, förklara gärna pedagogiskt varför du vill ha betalt. Kan du inte komma på nån förklaring som vem som helst kan förstå, även utan datorkunskaper, ja då är det mycket svårare.
Bit inte i det sura äpplet, se till att du gör äpplet till ett gott äpple istället. Om du inte nöjer dig med en pizza som betalning, eller inget alls, så får du ju göra upp om det i förhand, och då kanske de säger att de återkommer till dig. Och förhoppningsvis så hittar de ingen som är tillräckligt bra. Du får ju säga att du är expert, och ingen datornovis. Eller så hittar de heller ingen som inte vill ha betalt. De vill ju ha sina semesterbilder räddade. Varför snåla då?
Kom överens i alla fall med personen, så slipper du bli så förbannad.-
*puss & kram*

MFC
Medlem
Skrivet av JBRAA:

De flesta har ju nån kontakt till jobb, eller kontakt till kunna köpa billig sprit. Se till att använda dom kontakterna då om du är så sur.
Vill de inte hjälpa dig så är det bara att påminna dom att du har ju varit så schysst att hjälpa dom med saker. Vill de fortfarande inte hjälpa dig så, kan du ju be dom dra dit pepparn växer och lägga på luren. Kanske inte ett bästa sättet. Men är du verkligen upprörd så nästa gång får du titta på dig själva att det är DU som unte upplyst dina oupplysta kunder som vill att du hjälper dom.
De kanske tror att det finns ju massor med datorkillar överallt, och att alla gör det gratis. Det stämmer, men VILL du ha betalt, så försök kom överens med "kunden" och, förklara gärna pedagogiskt varför du vill ha betalt. Kan du inte komma på nån förklaring som vem som helst kan förstå, även utan datorkunskaper, ja då är det mycket svårare.
Bit inte i det sura äpplet, se till att du gör äpplet till ett gott äpple istället. Om du inte nöjer dig med en pizza som betalning, eller inget alls, så får du ju göra upp om det i förhand, och då kanske de säger att de återkommer till dig. Och förhoppningsvis så hittar de ingen som är tillräckligt bra. Du får ju säga att du är expert, och ingen datornovis. Eller så hittar de heller ingen som inte vill ha betalt. De vill ju ha sina semesterbilder räddade. Varför snåla då?
Kom överens i alla fall med personen, så slipper du bli så förbannad.-
*puss & kram*

ååh.. det där låter så snällt och gulligt.. tyvärr är världen och omvärlden brun och svart.. inte röd och rosa.. men tack för dina fina ord..;-)


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

JB
Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av JBRAA:

De flesta har ju nån kontakt till jobb, eller kontakt till kunna köpa billig sprit. Se till att använda dom kontakterna då om du är så sur.
Vill de inte hjälpa dig så är det bara att påminna dom att du har ju varit så schysst att hjälpa dom med saker. Vill de fortfarande inte hjälpa dig så, kan du ju be dom dra dit pepparn växer och lägga på luren. Kanske inte ett bästa sättet. Men är du verkligen upprörd så nästa gång får du titta på dig själva att det är DU som unte upplyst dina oupplysta kunder som vill att du hjälper dom.
De kanske tror att det finns ju massor med datorkillar överallt, och att alla gör det gratis. Det stämmer, men VILL du ha betalt, så försök kom överens med "kunden" och, förklara gärna pedagogiskt varför du vill ha betalt. Kan du inte komma på nån förklaring som vem som helst kan förstå, även utan datorkunskaper, ja då är det mycket svårare.
Bit inte i det sura äpplet, se till att du gör äpplet till ett gott äpple istället. Om du inte nöjer dig med en pizza som betalning, eller inget alls, så får du ju göra upp om det i förhand, och då kanske de säger att de återkommer till dig. Och förhoppningsvis så hittar de ingen som är tillräckligt bra. Du får ju säga att du är expert, och ingen datornovis. Eller så hittar de heller ingen som inte vill ha betalt. De vill ju ha sina semesterbilder räddade. Varför snåla då?
Kom överens i alla fall med personen, så slipper du bli så förbannad.-
*puss & kram*

ååh.. det där låter så snällt och gulligt.. tyvärr är världen och omvärlden brun och svart.. inte röd och rosa.. men tack för dina fina ord..;-)

hmm. lol på dig.

Min värld är inte brun och svart.
Världen blir vad man gör den till. Vill du bli arg, så blir du arg. Att göra ett jobb gratis utan att komma överens om pris, är att vilja bli arg. Varför hjälper jag dig för när du bara ser svart?

Medlem
Skrivet av SoniC:

Du kan iaf något. Själv har man gått på ett it gymnasium och sitter vi datorn hela tiden och lirar. Bara för det tror alla att jag kan ALLT om datorer. Jag kan noll skulle jag vilja påstå och när jag säger det tror dom jag säger det eftersom jag är lat.

Exakt det samma här.
Någon frågar typ:
-Varför Får jag upp två fönster när jag klickar nere i högra hörnet? (kanske inte riktigt så dumt, men ungefär )
-Inte den blekaste aning i helvetet?
-Meh, du går ju förfan datalinje.
-Nej, jag går natur med datainrikting, vi lär oss ingenting om datorer i sig!
-Du borde ändå kunna.
-Det enda jag kan är att spela, typ. Så Fu, ok?


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

MFC
Medlem
Skrivet av JBRAA:

Att göra ett jobb gratis utan att komma överens om pris, är att vilja bli arg

uhm.. nä det är inte DET problemet jag har.. jag gör inget gratis och gör inte ett jobb utan att komma överens om vad som gäller först men .. det är allting annat runtomkring som felar. Folk inbildar sig att det där med datorer är något som inte är yrkesinriktat och därför ska man inte ta betalt för att fixa folks datorer. Betalningen är ju allt från en Pizza till $$$ men oavsett vad betalningen är så är reaktionen likadan. Men när nisse som är snickare ska fixa en stol så är det ok om han kräver betalt...

...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Du låter som en svag stackare som låter andra utnyttja dig. Om du vill ha betalt för dina tjänster så kan du inte börja med att skylla dina brister på andra.

Själv tar jag aldrig betalt för min hjälp, men jag hjälper enbart de som förtjänar det, det vill säga de vänner och släktingar som gör min tillvaro behagligare. De i sin tur hjälper mig med andra praktiska uppgifter.

MFC
Medlem
Skrivet av Natas:

Du låter som en svag stackare som låter andra utnyttja dig. Om du vill ha betalt för dina tjänster så kan du inte börja med att skylla dina brister på andra.

mina brister?.. haha, nä som jag ser det är det inte hos mig det brister eftersom jag är den enda som inte får ta betalt för NÅGOT.. klart som fan jag vill ha pröjs för surt förvärvade kunskaper..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hade en del "kompisar" förut som bara ringde när datorn var trasig, jag gjorde mig av med dom.

Får fortfarande frågor om jag kan fixa någons dator, svaret brukar bli något i stil med "glöm det!"

12
Skriv svar